Ilmanvaihtojärjestelmien puhdistus-, korjaus- ja säätötyöt sekä asiantuntijapalvelut, puitejärjestely 2026–2027

HEL 2025-009745

Ilmanvaihtojärjestelmien puhdistus-, korjaus- ja säätötyöt sekä asiantuntijapalvelut, puitejärjestely 2026–2027

Ärende 12. / 149 §

Päätös

Kaupunkiympäristön toimialan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hyväksyi kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja oikeutti kaupunkiympäristön toimialan elinkaariyksikön LVI-tekniikan tiimipäällikön tekemään ilmanvaihtojärjestelmien puhdistus-, korjaus- ja säätötöitä sekä asiantuntijapalveluja koskevat puitesopimukset, sekä tekemään niihin tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia, osa-alueittain kokonaistaloudellisessa edullisuusjärjestyksessä seuraavien yritysten kanssa:

Osa-alue 1: Ilmanvaihdon puhdistus-, asennus-, korjaus- ja huolto-työt sekä mittaus- ja säätötyöt:

- ryhmittymä Heka 2026-2027 (MA-LVI Oy ja Steklus Oy)
- LVI-neloset Oy
- Cervi Oy
- LVI-Trio Oy
- J.Hakanen Oy
- Lohjan Sisäilmamestarit Oy

Osa-alue 2: Ilmanvaihdon puhtauden tarkastuspalvelut sekä valvonta-, katsastus- ja asiantuntijapalvelut:

- PJS Iv- ja Sisäilmatutkimus Oy
- Rapp Oy
- Hepacon Oy
- Granlund Oy

Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulki pois

- IV-Aalto Oy:n osa-alueen 1 tarjouksen, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.
- KJ-Ilmastointi Oy:n osa-alueen 1 tarjouksen, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.
- L&T Kiinteistötekniikka Oy:n osa-alueen 1 tarjouksen, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.
- Suomen Hormimestarit Oy:n osa-alueen 1 tarjouksen, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.
- Tuplailma Oy:n osa-alueen 1 tarjouksen, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Puitesopimus tehdään seuraavin ehdoin:

Puitesopimus tulee voimaan aikaisintaan 1.1.2026 ja, kun sopimus on allekirjoitettu. Sopimus päättyy 31.12.2027. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta kahdella 1 vuoden pituisella optiokaudella, yhdellä vuodella kerrallaan.

Puitesopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankintasopimusta ei voida tehdä, ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset rikosrekisteriotteet. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain mukainen poissulkemisperuste.

Kaupunkiympäristön toimialan kaikkien toimeksiantojen yhteenlasketun arvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 13 000 000 euroa. Puitejärjestelyn enimmäisarvo arvonlisäverottomana on 20 000 000 euroa. Em. summissa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöön otettavat kaksi (2) optiovuotta.

Hankintojen arvonlisäverottoman ennakoidun arvon arvioidaan jakautuvan osa-alueittain seuraavasti: Osa-alue 1: 10 M€ ja osa-alue 2: 3 M€. Hankintojen arvonlisäveroton enimmäisarvo jakautuu osa-alueittain seuraavasti: Osa-alue 1: 15 M€ ja osa-alue 2: 5 M€. Em. summissa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöön otettavat kaksi (2) optiovuotta.

Puitesopimus ei sisällä määräostovelvoitetta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Hankinnan perustiedot

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala teettää rakennusten IV- puhdistus-, -asennus-, -korjaus-, -huoltotöitä sekä ilmavirtojen mittaus- ja säätötöitä sekä niihin liittyviä tarkastus-, valvonta- ja asiantuntijapalveluja.

Hankinta on jaettu osa-alueisiin seuraavasti:

Osa-alue 1: Ilmanvaihdon puhdistus-, asennus-, korjaus- ja huolto-työt sekä mittaus- ja säätötyöt

Osa-alueen 1 tehtävät koostuvat rakennusten ilmanvaihtojärjestelmien puhdistus-, asennus-, korjaus- ja huoltotöistä sekä näihin töihin liittyvistä tai erikseen tilattavista ilmavirtojen mittaus- ja säätötöistä.

Osa-alue 2: Ilmanvaihdon puhtauden tarkastuspalvelut sekä valvonta-, katsastus- ja asiantuntijapalvelut

Osa-alueen 2 tehtäviin sisältyy osa-alueen 1 sisältämien töiden määrittely, töiden valvonta, tarjouspyynnön laadinta ja tarkastukset sekä mahdolliset muut ilmanvaihtojärjestelmien asiantuntijatehtävät (pois lukien IV-järjestelmien kuntotutkimukset).

Työt kohdistuvat pääasiassa Helsingin kaupungin ylläpitämiin julki-siin rakennuksiin ja kiinteistöihin.

Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 31.12.2027 saakka. Sopimuksia on mahdollista jatkaa kahdella 1 vuoden pituisella optiokaudella, yhdellä vuodella kerrallaan.

Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintatarjouksina 31.12.2027 saakka.

Hankintamenettely

Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjouskilpailusta julkaistiin EU-kynnysarvon ylittävää palveluhankintaa koskeva hankintailmoitus ”Ilmanvaihto-järjestelmien puhdistus-, korjaus- ja säätötyöt sekä asiantuntijapalvelut, puitejärjestely 2026-2027” TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HILMA:ssa 7.10.2025.

Hankintailmoituksessa ilmoitettiin kaupunkiympäristön toimialan käyttämän sähköisen tarjouspalvelun internet-sivun osoite, josta sähköisessä muodossa olevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityvien noudettavissa.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan, 6.11.2025 klo 9.00, mennessä tarjouksen jätti kaksikymmentäyksi (21) tarjoajaa: Cervi Oy, ESP Suomi Oy, Euro-Service Oy, Granlund Oy, Hepacon Oy, IV-Aalto Oy, J.Hakanen Oy, KJ-Ilmastointi Oy, Lohjan Sisäilmamestarit Oy, L&T Kiinteistötekniikka Oy, LVI-neloset Oy, LVI-Trio Oy, ryhmittymä Heka 2026-2027(MA-LVI Oy ja Steklus Oy), N-CleanTech Oy, PJS Iv- ja Sisäilmatutkimus Oy, Pure Talotekniikka Oy, Rapp Oy, Rejlers PM Oy, Suomen Hormimestarit Oy, Suomen LVIS-Huolto Oy ja Tuplailma Oy.

Tarjouksista kuusitoista (16) koski osa-aluetta 1 ja viisi (5) osa-aluetta 2. Tarjouspyynnön mukaan tarjoaja voi tarjota vain joko osa-aluetta 1 tai 2.

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Tarjouspyynnössä ja ESPD-lomakkeella esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.

Tarjouspyyntö on liitteenä 3 ja ESPD-lomake liitteenä 4.

Soveltuvuusvaatimusten täyttymisen ja tarjousten tarkastus

IV-Aalto Oy:n osa-alueen 1 tarjous ei täyttänyt tarjouspyynnössä asetettua vaatimusta tarjouksessa nimettävän työnjohtajan tutkinnon osalta. Tarjouspyynnön ehtojen mukaan nimettävällä työnjohtajalla on oltava vähintään LVI-insinöörin, LVI-teknikon tai LVI-rakennusmestarin (AMK) tutkinto. IV-Aalto Oy:n tarjous tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta, koska se ei vastannut tarjouspyyntöä.

KJ-Ilmastointi Oy:n osa-alueen 1 tarjous ei täyttänyt tarjouspyynnössä asetettua vaatimusta tarjouksessa nimettävän työnjohtajan tutkinnon osalta. Tarjouspyynnön ehtojen mukaan nimettävällä työnjohtajalla on oltava vähintään LVI-insinöörin, LVI-teknikon tai LVI-rakennusmestarin (AMK) tutkinto. KJ-Ilmastointi Oy:n tarjous tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta, koska se ei vastannut tarjouspyyntöä.

L&T Kiinteistötekniikka Oy:n osa-alueen 1 tarjous ei täyttänyt tarjouspyynnössä asetettua vaatimusta tarjouksessa nimettävän työn-johtajan tutkinnon osalta. Tarjouspyynnön ehtojen mukaan nimettävällä työnjohtajalla on oltava vähintään LVI-insinöörin, LVI-teknikon tai LVI-rakennusmestarin (AMK) tutkinto. L&T Kiinteistötekniikka Oy:n tarjous tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta, koska se ei vastannut tarjouspyyntöä.

Suomen Hormimestarit Oy:n osa-alueen 1 tarjous ei täyttänyt tarjouspyynnössä asetettua vaatimusta tarjouksessa nimettävän työnjohtajan tutkinnon osalta. Tarjouspyynnön ehtojen mukaan nimettä-vällä työnjohtajalla on oltava vähintään LVI-insinöörin, LVI-teknikon tai LVI-rakennusmestarin (AMK) tutkinto. Suomen Hormimestarit Oy:n tarjous tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta, koska se ei vastannut tarjouspyyntöä.

Tuplailma Oy:n osa-alueen 1 tarjous ei täyttänyt tarjouspyynnössä asetettua vaatimusta tarjouksessa nimettävän työnjohtajan tutkinnon osalta. Tarjouspyynnön ehtojen mukaan nimettävällä työnjohtajalla on oltava vähintään LVI-insinöörin, LVI-teknikon tai LVI-rakennusmestarin (AMK) tutkinto. Tuplailma Oy:n tarjous tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta, koska se ei vastannut tarjouspyyntöä.

Hankintayksikkö pyysi PJS Iv- ja Sisäilmatutkimus Oy:ltä täydennystä tarjouksessa nimetyn vastuuhenkilön osalta. Hankintayksikkö katsoi selvityksen olevan hyväksyttävä.

Hankintayksikkö pyysi ryhmittymä Heka 2026-2027:ltä (MA-LVI Oy ja Steklus Oy) selvitystä tarjoushinnoista. Hankintayksikkö katsoi selvityksen olevan hyväksyttävä.

Muiden tarjoajien tarjoukset täyttävät asetetut soveltuvuusvaatimukset ja näiden tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Tarjouksen vertailuperusteena on tarjouksen kokonaistaloudellinen edullisuus, josta laadun osuus on 15 % ja hinnan 85 %.

Laadunarviointi

Osa-alueen 1 laatuvertailussa tarjoaja saa tarjousten vertailussa hintapisteiden lisäksi 15 laatupistettä, mikäli tarjouksessa nimetyllä työnjohtajalla on Suomen LVI-liitto SuLVI ry:n myöntämä iv-mittauksen tai iv-puhdistuksen pätevyys tai Fisen myöntämä Ilmanvaihtolaitteiston (IV) rakentamisesta vastaavan työnjohtajan pätevyys.

Osa-alueen 2 laatuvertailussa tarjoaja saa tarjousten vertailussa hintapisteiden lisäksi 15 laatupistettä, mikäli tarjouksessa nimetyllä asiantuntijalla on Suomen LVI-liitto SuLVI ry:n myöntämä iv-mittauksen tai iv-puhdistuksen pätevyys tai Fisen myöntämä talotekniikan LVI-valvojan pätevyys tai Fisen iv-kuntotutkijan pätevyys,

Tullakseen huomioiduksi laatupisteytyksessä, tulee tiedon ilmoitetun henkilön pätevyydestä löytyä Suomen LVI-liitto SuLVI ry:n pätevyysrekisteristä tai Fisen pätevyysrekisteristä kyseisen henkilön nimellä.

Laadunarviointitaulukko on liitteenä 1.

Hintatarjoukset

Hintatarjoukset annettiin yksikköhintoina. Pyydetyt yksikköhinnat ja niiden painotukset vertailussa on esitetty tarjouspyynnössä. Tarjousten vertailuhinta (€) muodostuu kertoimellaan (h) painotettujen tuntiveloitushintojen (€/h) summasta.

Tarjousten vertailussa käytettävät hintapisteet muodostuvat osa-alueittain siten, että vertailuhinnaltaan halvin tarjous (a) saa 85 hintapistettä (= max. hintapisteet). Muiden tarjousten hintapisteet muodostuvat osa-alueittain näiden vertailuhinnasta (b) kaavalla a /b* max. hintapisteet.

Laadun ja hinnan arviointi

Tarjouksen vertailupisteet muodostuvat osa-alueittain tarjouksen vertailussa käytettävistä yhteenlasketuista hintapisteistä ja laatupisteistä siten, että parhaat yhteenlasketut pisteet (x) saanut tarjous saa 100 pistettä. Muiden tarjousten vertailupisteet muodostuvat osa-alueittain näiden tarjouksen vertailussa käytettävistä yhteenlasketuista hinta- ja laatupisteistä (y) kaavalla y/x*100.

Hinta-laatu vertailutaulukko on liitteenä 2.

Sopimustoimittajien valinta

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että osa-alueen 1 puitejärjestelyn piiriin valitaan 4-6 sopimustoimittajaa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta ja osa-alueen 2 puitejärjestelyn piiriin valitaan 2-4 sopimustoimittajaa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.

Puitejärjestelyyn valitaan sopimustoimittajiksi osa-alueittain kokonaistaloudellisessa edullisuusjärjestyksessä seuraavat yritykset:

Osa-alue 1: Ilmanvaihdon puhdistus-, asennus-, korjaus- ja huoltotyöt sekä mittaus- ja säätötyöt:

- ryhmittymä Heka 2026-2027 (MA-LVI Oy ja Steklus Oy)
- LVI-neloset Oy
- Cervi Oy
- LVI-Trio Oy
- J.Hakanen Oy
- Lohjan Sisäilmamestarit Oy

Osa-alue 2: Ilmanvaihdon puhtauden tarkastuspalvelut sekä valvonta-, katsastus- ja asiantuntijapalvelut:

- PJS Iv- ja Sisäilmatutkimus Oy
- Rapp Oy
- Hepacon Oy
- Granlund Oy

Sopimuskumppaniksi hyväksyttyjen osalta on tarkastettu Helsingin kaupungin harmaan talouden torjuntaohjeen mukaiset selvitykset.

Ennen mahdollisen hankintasopimuksen tekemistä tarkastetaan vielä hankintalain mukaiset poissulkemisperusteet tarjoajan toimittamien rikosrekisteriotteiden perusteella.

Puitesopimukseen perustuvien toimeksiantojen tilaaminen

Prosenttiperusteinen jakauma

Sopimustoimittajilta tilattavat euromääräiset summat jakaantuvat liitteen Esimerkkitaulukko tilausten jakautumisesta mukaisesti vertailutaulukon vertailupisteiden mukaan prosenttisuhteisesti seuraavasti: sopimustoimittajan vertailupisteet / kaikkien sopimustoimittajien yhteenlasketut vertailupisteet * 100 %. Tilattujen toimeksiantojen todellinen prosenttisuhde voi vaihdella +/- 5 prosenttia.

Prosenttijakauman mukaisesta tilausmenettelystä voidaan poiketa seuraavilla perusteilla:

Passiivisuus

a) jos Toimittaja on passiivinen eikä vastaa sähköpostitse viimeistään kahden (2) työpäivän aikana (klo 16.00 mennessä) tai tilaajan erikseen määrittelemässä aikataulussa tälle esitettyyn alustavaan tiedusteluun toimeksiannon tekemisestä.

b) jos Toimittaja ei anna toimeksiantokohtaista tarjousta viikon sisällä tai tilaajan erikseen pyytämän ajan kuluessa.

Toimittaja ei pysty toteuttamaan toimeksiantoa

c) Toimittaja ilmoittaa, ettei se pysty perustellusta syystä toteuttamaan toimeksiantoa.

Aikataulusta tai enimmäishinnasta ei päästä yhteisymmärrykseen

d) sopimuksen mukaisesti Tilaajalla on oikeus määritellä toimeksiannon laajuus, sisältö, aikataulu, tulosten toimitustapa ja toimeksiantoon käytettävät enimmäistuntimäärät. Jos työn aikataulusta tai kattohinnasta ei päästä yhteisymmärrykseen.

Toimittaja ei aloita sovitussa aikataulussa

e) Toimittaja ei aloita töiden suorittamista sovitussa aikataulussa eikä Toimittaja kykene osoittamaan, että kykenee suorittamaan työt sovitussa aikataulussa.

Lisätyö tai jatkotilaus

f) kysymyksessä on puitejärjestelyssä aiemmin tilatun toimeksiannon lisätyö tai edellisen työvaiheen jatkotilaus.

Sopimustoimittajalla on erityisosaamista (objektiivinen arvio)

g) jos Toimittajalla on objektiivisen arvion perusteella toimeksiannon suorittamiseen vaadittavaa erityisosaamista, tarjous voidaan pyytää Toimittajalta, jolla on tarvittava erityisosaaminen.

Sopimusrikkomus

h) Toimittajan aikaisempi toimeksianto on uutta toimeksiantoa koskevaa tilausta tehdessä Toimittajasta johtuvasta syystä myöhässä.

i) Toimittajan aiemman toimeksiannon laatu ei vastaa toimeksiannossa edellytettyä tasoa.

j) Toimittaja ei noudata sopimusehtoja eikä Toimittaja Tilaajan kehotuksista huolimatta korjaa toimintaansa. Toimittajalle ei osoiteta uusia toimeksiantoja, ennen kuin sopimusrikkomus on korjattu ja sopimussakko sopimuksenmukaisesti suoritettu.

Toimittaja on suljettu puitejärjestelystä

k) Toimittaja on suljettu puitejärjestelystä joko pysyvästi tai määräaikaisesti.

Esteellisyys

l) Toimittaja katsotaan esteelliseksi.

Jos yhdenkään Toimittajan kanssa ei päästä yksimielisyyteen toimeksiannon suorittamisesta, voidaan työ kilpailuttaa erikseen.

Mikäli Tilaaja poikkeaa prosenttiperusteisen jakauman mukaisesta tilausmenettelystä sen takia, että toimeksiannot ovat myöhässä tai toimeksiantojen laatu ei vastaa edellytettyä tasoa tai että Toimittaja ei noudata sopimusehtoja, poikkeamisen edellytyksenä on lisäksi, että Tilaaja on reklamoinut edellä mainituista tilanteista kirjallisesti Toimittajalle. Toimittajalta tehdään uusia tilauksia, kun reklamoidut puutteet on korjattu ja Toimittaja on antanut Tilaajalle luotettavan selvityksen, miten toimeksiannot jatkossa hoidetaan sovittujen ehtojen mukaisesti.

Mikäli Toimittaja ilmoittaa toimeksiantokohtaista tarjousta pyydettäessä kapasiteettinsa olevan varattu, huomioidaan tämä kyseisessä toimeksiannossa, mutta asia ei vaikuta seuraavien toimeksiantojen valmisteluun.

Toimeksiannoissa käytetään pääasiassa tilausmenettelyä, mutta tarvittaessa myös yksittäisessä toimeksiannossa voidaan laatia toimeksiantokohtainen sopimus.

Esimerkkitaulukko tilausten jakautumisesta on liitteenä 5.

Sovellettavat säännökset

Hankintalain 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 74 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta. Jos tarjouksessa olevat tiedot tai asiakirjat ovat puutteellisia tai virheellisiä taikka jotkut asiakirjat tai tiedot puuttuvat, hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään tietoja tai asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa. Edellytyksenä on, että menettelyssä noudatetaan 3 §:ssä säädettyjä periaatteita.

Hankintalain 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84–86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia. Vaatimuksista on ilmoitettava hankintailmoituksessa. Vaatimusten tulee liittyä hankinnan kohteeseen ja ne on suhteutettava hankinnan luonteeseen, käyttötarkoitukseen ja laajuuteen. Vaatimuksilla tulee voida asianmukaisesti varmistaa, että ehdokkaalla tai tarjoajalla on oikeus harjoittaa ammattitoimintaa ja että sillä on riittävät taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat sekä tekniset ja ammatilliset valmiudet toteuttaa kyseessä oleva hankintasopimus. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

Hankintalain 93 §:n mukaan tarjouksista on valittava kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous.

Hankintalain 96 §:n mukaan hankintayksikön on vaadittava tarjoajalta selvitys tarjouksen hinnoista tai kustannuksista, jos tarjous vaikuttaa poikkeuksellisen alhaiselta. Hankintayksikkö voi hylätä hankinnan laatuun ja laajuuteen nähden hinnaltaan tai kustannuksiltaan poikkeuksellisen alhaisen tarjouksen, jos tarjoajan antama selvitys ja muu toimitettu näyttö ei tyydyttävästi selitä tarjottujen hintojen tai kustannusten alhaista tasoa.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 28.1.2025 § 43 mukaan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on hankintavaltuus yli kolmen (3) miljoonan euron hankinnoissa. Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin ollen toimi-valtainen päättämään hankinnasta.

Detta beslut publicerades 15.12.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Föredragande

Namn
Kari Pudas

Titel
Tekninen johtaja

Upplysningar

Bilagor

1. Laadunarviointitaulukko
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Vertailutaulukko Hinta-laatu
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Tarjouspyyntö
Bilagan publiceras inte på internet.
4. ESPD-lomake
Bilagan publiceras inte på internet.
5. Esimerkkitaulukko tilausten jakautumisesta
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.