Organisaatiomuutos, yksikön lakkauttaminen, Palvelukeskusliikelaitos

HEL 2025-014323
Ärendet har nyare handläggningar
Det här är en framställning

Oikaisuvaatimus koskien Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunnan päätöstä 25.9.2025 § 32

Direktionen för affärsverket Palvelukeskus Helsinki

Päätösehdotus

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päättää jättää tutkimatta ********** oikaisuvaatimuksen koskien Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunnan päätöstä 25.9.2025 § 32.

Esittelijän perustelut

Kuntalain (410/2015) 134.1 §:n mukaan kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimus tehdään 2 momentin mukaan 1 momentissa tarkoitetun toimielimen ja sen jaoston sekä sen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Oikaisuvaatimus kunnallisen liikelaitoksen johtokunnan 67 §:n 3 momentissa tarkoitetusta päätöksestä tehdään päätöksen tehneelle johtokunnalle.

Oikaisuvaatimuksen saa kuntalain 137.1 §:n mukaan tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntalain 3 §:n mukaan kunnan jäsen on henkilö, jonka kotikuntalaissa tarkoitettu kotikunta kyseinen kunta on (kunnan asukas).

Kuntalain 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus tulee tehdä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Kuntalain 140.3 §:n mukaan kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Oikaisuvaatimuksen tekijän oikaisuvaatimus- ja valitusoikeus

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti 25.9.2025 § 32 palvelukeskusliikelaitoksen ylimmän tason organisaatiosta 1.1.2026 lukien. Samalla johtokunta kehotti toimitusjohtajaa käynnistämään muutoksen toimeenpanon valmistelun viipymättä siten, että muutos voidaan jalkauttaa hallitusti ja suunnitelmallisesti ennen virallista voimaantuloa.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää liikelaitoksen organisaation ylimmästä tasosta. Johtokunnan päätöksen jälkeen toimitusjohtaja päättää toimeenpanosta palvelukeskusliikelaitoksen toimintasäännön nojalla. Helsingin kaupungin hallintosäännön 11 luvun 2 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan palvelukeskusliikelaitoksen toimitusjohtaja päättää liikelaitosta koskevista asioista ja hoitaa muutoinkin juoksevaa hallintoa.

Johtokunnan päätöksen perusteella palvelukeskusliikelaitoksessa organisaatiorakenteen toimeenpanon toteuttaa toimitusjohtaja. Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunnan 25.9.2025 § 32 päätöksessä konkretisoituvat henkilöstöinfossa esitetyt organisaatiomuutokset. Johtokunnan päätöksessä ei ole päätetty yksittäisten virkojen tai tehtävien muutoksista eikä virantoimitusvelvollisuuden sisällöstä, vaan ne tarkentuvat muutoksen toimeenpanovaiheessa. Näin ollen viranhaltijoita ei ole organisaatiorakenteesta päätettäessä tullut kuulla kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain (viranhaltijalaki) 23 §:n mukaisesti. Toimeenpantaessa johtokunnan päätöstä organisaatiorakenteesta varataan viranhaltijoille tilaisuus tulla kuulluksi ja järjestetään yhteistoimintamenettelyt työntekijöille ennen kuin muutoksista päätetään.

Johtokunta on käyttänyt sille kuuluvaa harkintavaltaa päättäessään organisaation ylimmän tason organisoitumisesta. Päätös ei ole lainvastainen, eikä oikaisuvaatimuksessa ole tuotu esiin seikkoja, jotka osoittaisivat menettelyvirhettä tai muuta oikeudellista virhettä päätöksenteossa. Oikaisuvaatimuksessa esitetyt väitteet koskevat lähinnä päätöksen tarkoituksenmukaisuutta ja sen vaikutuksia käytännön toimintaan. Liikelaitoksen organisoituminen perustuu sen omiin strategisiin ja toiminnallisiin lähtökohtiin. Se, miten jokin muu organisaatio on järjestänyt toimintansa, ei muodosta perustetta tai velvoitetta samanlaiseen ratkaisuun, koska organisaatioilla voi olla erilaiset tehtävät, resurssit ja toimintaympäristöt. Näiltä osin kyse on viranomaisen harkintavaltaan kuuluvasta asiasta, jossa ei voida vedota pelkästään siihen, että jokin toinen ratkaisu olisi ollut parempi tai toivottavampi.

Edellä esitetyillä perusteilla oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös ei koske oikaisuvaatimuksen tekijän oikeutta, etua tai velvollisuutta, siten että viranhaltijalain 23 §:n mukaista oikeutta tulla kuulluksi olisi rikottu. Organisaatiota koskevalla päätöksellä ei ole päätetty viranhaltijoiden virantoimitusvelvollisuuden muuttamisesta. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei siten ole asiassa asianosainen viranhaltijalain 23 §:n rikkomisen eikä minkään muunkaan oikeuden rikkomisen perusteella.

Oikaisuvaatimuksen tekijän asuinosoite väestötietojärjestelmän mukaan ei ole Helsingissä. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole asianosainen, eikä hänen kotikuntansa väestötietojärjestelmän mukaan ole Helsinki. Hänen oikaisuvaatimusoikeutensa perustuisi kunnan jäsenyyteen kotikunnan perusteella. Oikaisuvaatimuksen tekijän kotikunta ei ole Helsinki, eikä hän siten ole kunnan jäsen.

Päätöksen täytäntöönpanokelpoisuus

Kuntalain 143 §:n mukaan päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman. Täytäntöönpanoon ei kuitenkaan saa ryhtyä, jos oikaisuvaatimus tai valitus käy täytäntöönpanon johdosta hyödyttömäksi taikka jos oikaisuvaatimuksen käsittelevä toimielin tai valitusviranomainen kieltää täytäntöönpanon.

Asiassa ei ole perusteita kieltää kuntalain 143 §:n nojalla päätöksen täytäntöönpanoa, koska oikaisuvaatimus on jätettävä tutkimatta.

Yhteenveto

Oikaisuvaatimuksen tekijällä ei ole oikaisuvaatimusoikeutta, koska edellä esitetyillä perusteilla hän ei ole asianosainen, eikä kunnan jäsen. Näin ollen oikaisuvaatimus on jätettävä tutkimatta.

Föredragande

yksikönjohtaja
Päivi Harmaakorpi

Upplysningar

Jaana Bruce, henkilöstöpäällikkö, puhelin: 27132

jaana.bruce@hel.fi