Organisaatiomuutos, yksikön lakkauttaminen, Palvelukeskusliikelaitos
Oikaisuvaatimus koskien Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunnan päätöstä 25.9.2025 § 32
Päätös
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti jättää tutkimatta ********** oikaisuvaatimuksen koskien Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunnan päätöstä 25.9.2025 § 32.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kuntalain (410/2015) 134.1 §:n mukaan kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimus tehdään 2 momentin mukaan 1 momentissa tarkoitetun toimielimen ja sen jaoston sekä sen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Oikaisuvaatimus kunnallisen liikelaitoksen johtokunnan 67 §:n 3 momentissa tarkoitetusta päätöksestä tehdään päätöksen tehneelle johtokunnalle.
Oikaisuvaatimuksen saa kuntalain 137.1 §:n mukaan tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Kuntalain 3 §:n mukaan kunnan jäsen on henkilö, jonka kotikuntalaissa tarkoitettu kotikunta kyseinen kunta on (kunnan asukas).
Kuntalain 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus tulee tehdä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Kuntalain 140.3 §:n mukaan kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Oikaisuvaatimuksen tekijän oikaisuvaatimus- ja valitusoikeus
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti 25.9.2025 § 32 palvelukeskusliikelaitoksen ylimmän tason organisaatiosta 1.1.2026 lukien. Samalla johtokunta kehotti toimitusjohtajaa käynnistämään muutoksen toimeenpanon valmistelun viipymättä siten, että muutos voidaan jalkauttaa hallitusti ja suunnitelmallisesti ennen virallista voimaantuloa.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää liikelaitoksen organisaation ylimmästä tasosta. Johtokunnan päätöksen jälkeen toimitusjohtaja päättää toimeenpanosta palvelukeskusliikelaitoksen toimintasäännön nojalla. Helsingin kaupungin hallintosäännön 11 luvun 2 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan palvelukeskusliikelaitoksen toimitusjohtaja päättää liikelaitosta koskevista asioista ja hoitaa muutoinkin juoksevaa hallintoa.
Johtokunnan päätöksen perusteella palvelukeskusliikelaitoksessa organisaatiorakenteen toimeenpanon toteuttaa toimitusjohtaja. Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunnan 25.9.2025 § 32 päätöksessä konkretisoituvat henkilöstöinfossa esitetyt organisaatiomuutokset. Johtokunnan päätöksessä ei ole päätetty yksittäisten virkojen tai tehtävien muutoksista eikä virantoimitusvelvollisuuden sisällöstä, vaan ne tarkentuvat muutoksen toimeenpanovaiheessa. Näin ollen viranhaltijoita ei ole organisaatiorakenteesta päätettäessä tullut kuulla kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain (viranhaltijalaki) 23 §:n mukaisesti. Toimeenpantaessa johtokunnan päätöstä organisaatiorakenteesta varataan viranhaltijoille tilaisuus tulla kuulluksi ja järjestetään yhteistoimintamenettelyt työntekijöille ennen kuin muutoksista päätetään.
Johtokunta on käyttänyt sille kuuluvaa harkintavaltaa päättäessään organisaation ylimmän tason organisoitumisesta. Päätös ei ole lainvastainen, eikä oikaisuvaatimuksessa ole tuotu esiin seikkoja, jotka osoittaisivat menettelyvirhettä tai muuta oikeudellista virhettä päätöksenteossa. Oikaisuvaatimuksessa esitetyt väitteet koskevat lähinnä päätöksen tarkoituksenmukaisuutta ja sen vaikutuksia käytännön toimintaan. Liikelaitoksen organisoituminen perustuu sen omiin strategisiin ja toiminnallisiin lähtökohtiin. Se, miten jokin muu organisaatio on järjestänyt toimintansa, ei muodosta perustetta tai velvoitetta samanlaiseen ratkaisuun, koska organisaatioilla voi olla erilaiset tehtävät, resurssit ja toimintaympäristöt. Näiltä osin kyse on viranomaisen harkintavaltaan kuuluvasta asiasta, jossa ei voida vedota pelkästään siihen, että jokin toinen ratkaisu olisi ollut parempi tai toivottavampi.
Edellä esitetyillä perusteilla oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös ei koske oikaisuvaatimuksen tekijän oikeutta, etua tai velvollisuutta, siten että viranhaltijalain 23 §:n mukaista oikeutta tulla kuulluksi olisi rikottu. Organisaatiota koskevalla päätöksellä ei ole päätetty viranhaltijoiden virantoimitusvelvollisuuden muuttamisesta. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei siten ole asiassa asianosainen viranhaltijalain 23 §:n rikkomisen eikä minkään muunkaan oikeuden rikkomisen perusteella.
Oikaisuvaatimuksen tekijän asuinosoite väestötietojärjestelmän mukaan ei ole Helsingissä. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole asianosainen, eikä hänen kotikuntansa väestötietojärjestelmän mukaan ole Helsinki. Hänen oikaisuvaatimusoikeutensa perustuisi kunnan jäsenyyteen kotikunnan perusteella. Oikaisuvaatimuksen tekijän kotikunta ei ole Helsinki, eikä hän siten ole kunnan jäsen.
Päätöksen täytäntöönpanokelpoisuus
Kuntalain 143 §:n mukaan päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman. Täytäntöönpanoon ei kuitenkaan saa ryhtyä, jos oikaisuvaatimus tai valitus käy täytäntöönpanon johdosta hyödyttömäksi taikka jos oikaisuvaatimuksen käsittelevä toimielin tai valitusviranomainen kieltää täytäntöönpanon.
Asiassa ei ole perusteita kieltää kuntalain 143 §:n nojalla päätöksen täytäntöönpanoa, koska oikaisuvaatimus on jätettävä tutkimatta.
Yhteenveto
Oikaisuvaatimuksen tekijällä ei ole oikaisuvaatimusoikeutta, koska edellä esitetyillä perusteilla hän ei ole asianosainen, eikä kunnan jäsen. Näin ollen oikaisuvaatimus on jätettävä tutkimatta.
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta 25.09.2025 § 32
This decision was published on 13.10.2025
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Presenter information
Ask for more info
Jaana Bruce, henkilöstöpäällikkö, puhelin: 27132