Lausunto valtiovarainministeriölle hyvinvointialueesta annetun lain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta (kohdennettu alijäämän kattamista koskevan määräajan jatkaminen)

HEL 2025-014982
Ärende 2. / 674 §

Lausunto valtiovarainministeriölle hyvinvointialueesta annetun lain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta (kohdennettu alijäämän kattamista koskevan määräajan jatkaminen)

Helsingfors stadsstyrelse

Päätös

Kaupunginhallitus antoi valtiovarainministeriölle seuraavan lausunnon:

Esitetty väliaikainen muutos alijäämien kattamisvelvoitteeseen on perusteltu. On tarkoituksenmukaista antaa hyvinvointialueille mahdollisuus määräaikaiseen lisäaikaan alijäämien kattamiseen, jotta alueet pystyvät täyttämään lainsäädännössä asetettuja velvoitteita hoitoon pääsystä ja henkilöstömitoituksista.

Tärkeää on, että hyvinvointialueet ensisijaisesti omilla toimenpiteillään vakauttavat talouttaan ja että valtion arviointimenettelyä käytettäisiin viimesijaisena keinona. Lisäajan myöntäminen perustelluista syistä mahdollistaa hyvinvointialueiden itsehallinnon toteutumisen myös siinä tilanteessa, että suunnitelma ja toimenpiteet ovat olemassa, mutta lain määrittämään määräaikaan ei päästäisi. Myös rahoitusmallin peruslogiikan pitäminen tässä vaiheessa ennallaan on kannatettavaa, eikä esitetty muutos vaaranna sitä.

Esitetty muutos hyvinvointialueiden investointisuunnitelman toimittamista ministeriöön koskeva lakimuutos on perusteltu. Esitetty muutos helpottaisi investointisuunnitelman valmistelua sekä vuorovaikutusta hyvinvointialueiden ja ministeriöiden välillä.

Käsittely

Silvia Modigin ensimmäinen vastaehdotus:
Poistetaan ensimmäisestä kappaleesta:
"niille alueille, joilla on uskottava suunnitelma alijäämien kattamiseen myönnetyssä lisäajassa. Edellytyksenä tulee olla myös aiemmat toimenpiteet, jolla talouden suunta on jo kääntynyt oikeaksi."

Lisätään ensimmäiseen kappaleeseen poistetun tilalle:
",jotta alueet pystyvät täyttämään lainsäädännössä asetettuja velvoitteita hoitoon pääsystä ja henkilöstömitoituksista."

Kannattaja: Niilo Toivonen

Silvia Modigin toinen vastaehdotus:
Poistetaan toinen kappale kokonaisuudessaan
"Sellaisilla alueille, jossa talouskehitys ei ole kehittymässä toivottuun suuntaan eikä riittäviä toimenpiteitä talouden tasapainottamiseksi ole tehty, tulisi kohdentaa muita lainsäädännön mahdollistamia ohjauskeinoja. Lisäaikaa tulisi antaa vain niille alueille, joilla on uskottava suunnitelma ja toimenpiteitä talouden tasapainottamiseksi".

Kannattaja: Niilo Toivonen

Silvia Modigin kolmas vastaehdotus:
Muutetaan kolmannesta kappaleesta viimeinen lause muotoon:
"Myös rahoitusmallin peruslogiikan pitäminen tässä vaiheessa ennallaan on kannatettavaa, eikä esitetty muutos vaaranna sitä".

Kannattaja: Niilo Toivonen

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti hyväksyä Silvia Modigin kolmannen vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.

1. äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Silvia Modigin ensimmäisen vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna

Jaa-äänet: 5
Otto Meri, Marcus Rantala, Sari Sarkomaa, Daniel Sazonov, Maarit Vierunen

Ei-äänet: 10
Paavo Arhinmäki, Riina Bhatia, Ville Jalovaara, Maija Karhunen, Johanna Laisaari, Silvia Modig, Suvi Pulkkinen, Krishna Regmi, Niilo Toivonen, Reetta Vanhanen

Kaupunginhallitus hyväksyi tässä äänestyksessä Silvia Modigin vastaehdotuksen äänin 5 - 10.

2. äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Silvia Modigin toisen vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna

Jaa-äänet: 6
Otto Meri, Suvi Pulkkinen, Marcus Rantala, Sari Sarkomaa, Daniel Sazonov, Maarit Vierunen

Ei-äänet: 9
Paavo Arhinmäki, Riina Bhatia, Ville Jalovaara, Maija Karhunen, Johanna Laisaari, Silvia Modig, Krishna Regmi, Niilo Toivonen, Reetta Vanhanen

Kaupunginhallitus hyväksyi tässä äänestyksessä Silvia Modigin vastaehdotuksen äänin 6 - 9.

Se röstningsresultatet i tabellform

Kaupunginhallitus antaa valtiovarainministeriölle seuraavan lausunnon:

Esitetty väliaikainen muutos alijäämien kattamisvelvoitteeseen on perusteltu. On tarkoituksenmukaista antaa hyvinvointialueille mahdollisuus määräaikaiseen lisäaikaan alijäämien kattamiseen niille alueille, joilla on uskottava suunnitelma alijäämien kattamiseen myönnetyssä lisäajassa. Edellytyksenä tulee olla myös aiemmat toimenpiteet, jolla talouden suunta on jo kääntynyt oikeaksi.

Sellaisilla alueille, jossa talouskehitys ei ole kehittymässä toivottuun suuntaan eikä riittäviä toimenpiteitä talouden tasapainottamiseksi ole tehty, tulisi kohdentaa muita lainsäädännön mahdollistamia ohjauskeinoja. Lisäaikaa tulisi antaa vain niille alueille, joilla on uskottava suunnitelma ja toimenpiteitä talouden tasapainottamiseksi.

Tärkeää on, että hyvinvointialueet ensisijaisesti omilla toimenpiteillään vakauttavat talouttaan ja että valtion arviointimenettelyä käytettäisiin viimesijaisena keinona. Lisäajan myöntäminen perustelluista syistä mahdollistaa hyvinvointialueiden itsehallinnon toteutumisen myös siinä tilanteessa, että suunnitelma ja toimenpiteet ovat olemassa, mutta lain määrittämään määräaikaan ei päästäisi. Myös rahoitusmallin peruslogiikan pitäminen ennallaan pitkällä aikavälillä on kannatettavaa, eikä esitetty muutos vaaranna sitä.

Esitetty muutos hyvinvointialueiden investointisuunnitelman toimittamista ministeriöön koskeva lakimuutos on perusteltu. Esitetty muutos helpottaisi investointisuunnitelman valmistelua sekä vuorovaikutusta hyvinvointialueiden ja ministeriöiden välillä.

Valtiovarainministeriö pyytää 31.10.2025 mennessä lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi hyvinvointialueesta annetun lain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta. Lausuntopyyntö on liitteenä 1 ja luonnos hallituksen esitykseksi liitteenä 2.

Esityksessä alijäämän kattamista koskevaa sääntelyä muutettaisiin väliaikaisesti siten, että valtiovarainministeriö voisi tietyin edellytyksin myöntää niille hyvinvointialueille, joille ei ole kertynyt uutta alijäämää vuodelta 2025, mahdollisuuden kattaa ennen vuotta 2025 syntyneet alijäämät vuoden 2027 tai vuoden 2028 loppuun mennessä. Lisäksi hyvinvointialueiden investointisuunnitelman toimittamista koskevia määräaikoja muutettaisiin.

Asiasta on saatu sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan lausunto. Esitys on lausunnon mukainen.

Hallintosäännön 19 luvun 5 §:n mukaan, ellei toisin ole säädetty tai määrätty, kaupungin puhevaltaa käyttää ja kaupungin esitykset ja lausunnot ulkopuoliselle antaa kaupunginhallitus.

Kaupunginhallitus 20.10.2025 § 652

Päätös

Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Mia Haglundin ehdotuksesta.

Esittelijä
vs. kansliapäällikkö
Tuula Saxholm
Lisätiedot

Jan Ihatsu, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36276

jan.ihatsu@hel.fi

Detta beslut publicerades 05.11.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Föredragande

kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula

Upplysningar

Jan Ihatsu, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36276

jan.ihatsu@hel.fi

Bilagor

1. Lausuntopyyntö 25.9.2025
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Lausuntopyyntö 25.9.2025, liite, hallituksen esitys
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.