Lausunto valtiovarainministeriölle hyvinvointialueesta annetun lain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta (kohdennettu alijäämän kattamista koskevan määräajan jatkaminen)

HEL 2025-014982
Case 2. / 674 §

Lausunto valtiovarainministeriölle hyvinvointialueesta annetun lain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta (kohdennettu alijäämän kattamista koskevan määräajan jatkaminen)

Helsinki City Board

Päätös

Kaupunginhallitus antoi valtiovarainministeriölle seuraavan lausunnon:

Esitetty väliaikainen muutos alijäämien kattamisvelvoitteeseen on perusteltu. On tarkoituksenmukaista antaa hyvinvointialueille mahdollisuus määräaikaiseen lisäaikaan alijäämien kattamiseen, jotta alueet pystyvät täyttämään lainsäädännössä asetettuja velvoitteita hoitoon pääsystä ja henkilöstömitoituksista.

Tärkeää on, että hyvinvointialueet ensisijaisesti omilla toimenpiteillään vakauttavat talouttaan ja että valtion arviointimenettelyä käytettäisiin viimesijaisena keinona. Lisäajan myöntäminen perustelluista syistä mahdollistaa hyvinvointialueiden itsehallinnon toteutumisen myös siinä tilanteessa, että suunnitelma ja toimenpiteet ovat olemassa, mutta lain määrittämään määräaikaan ei päästäisi. Myös rahoitusmallin peruslogiikan pitäminen tässä vaiheessa ennallaan on kannatettavaa, eikä esitetty muutos vaaranna sitä.

Esitetty muutos hyvinvointialueiden investointisuunnitelman toimittamista ministeriöön koskeva lakimuutos on perusteltu. Esitetty muutos helpottaisi investointisuunnitelman valmistelua sekä vuorovaikutusta hyvinvointialueiden ja ministeriöiden välillä.

Käsittely

Silvia Modigin ensimmäinen vastaehdotus:
Poistetaan ensimmäisestä kappaleesta:
"niille alueille, joilla on uskottava suunnitelma alijäämien kattamiseen myönnetyssä lisäajassa. Edellytyksenä tulee olla myös aiemmat toimenpiteet, jolla talouden suunta on jo kääntynyt oikeaksi."

Lisätään ensimmäiseen kappaleeseen poistetun tilalle:
",jotta alueet pystyvät täyttämään lainsäädännössä asetettuja velvoitteita hoitoon pääsystä ja henkilöstömitoituksista."

Kannattaja: Niilo Toivonen

Silvia Modigin toinen vastaehdotus:
Poistetaan toinen kappale kokonaisuudessaan
"Sellaisilla alueille, jossa talouskehitys ei ole kehittymässä toivottuun suuntaan eikä riittäviä toimenpiteitä talouden tasapainottamiseksi ole tehty, tulisi kohdentaa muita lainsäädännön mahdollistamia ohjauskeinoja. Lisäaikaa tulisi antaa vain niille alueille, joilla on uskottava suunnitelma ja toimenpiteitä talouden tasapainottamiseksi".

Kannattaja: Niilo Toivonen

Silvia Modigin kolmas vastaehdotus:
Muutetaan kolmannesta kappaleesta viimeinen lause muotoon:
"Myös rahoitusmallin peruslogiikan pitäminen tässä vaiheessa ennallaan on kannatettavaa, eikä esitetty muutos vaaranna sitä".

Kannattaja: Niilo Toivonen

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti hyväksyä Silvia Modigin kolmannen vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.

1. äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Silvia Modigin ensimmäisen vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna

Jaa-äänet: 5
Otto Meri, Marcus Rantala, Sari Sarkomaa, Daniel Sazonov, Maarit Vierunen

Ei-äänet: 10
Paavo Arhinmäki, Riina Bhatia, Ville Jalovaara, Maija Karhunen, Johanna Laisaari, Silvia Modig, Suvi Pulkkinen, Krishna Regmi, Niilo Toivonen, Reetta Vanhanen

Kaupunginhallitus hyväksyi tässä äänestyksessä Silvia Modigin vastaehdotuksen äänin 5 - 10.

2. äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Silvia Modigin toisen vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna

Jaa-äänet: 6
Otto Meri, Suvi Pulkkinen, Marcus Rantala, Sari Sarkomaa, Daniel Sazonov, Maarit Vierunen

Ei-äänet: 9
Paavo Arhinmäki, Riina Bhatia, Ville Jalovaara, Maija Karhunen, Johanna Laisaari, Silvia Modig, Krishna Regmi, Niilo Toivonen, Reetta Vanhanen

Kaupunginhallitus hyväksyi tässä äänestyksessä Silvia Modigin vastaehdotuksen äänin 6 - 9.

See table with voting results

Kaupunginhallitus antaa valtiovarainministeriölle seuraavan lausunnon:

Esitetty väliaikainen muutos alijäämien kattamisvelvoitteeseen on perusteltu. On tarkoituksenmukaista antaa hyvinvointialueille mahdollisuus määräaikaiseen lisäaikaan alijäämien kattamiseen niille alueille, joilla on uskottava suunnitelma alijäämien kattamiseen myönnetyssä lisäajassa. Edellytyksenä tulee olla myös aiemmat toimenpiteet, jolla talouden suunta on jo kääntynyt oikeaksi.

Sellaisilla alueille, jossa talouskehitys ei ole kehittymässä toivottuun suuntaan eikä riittäviä toimenpiteitä talouden tasapainottamiseksi ole tehty, tulisi kohdentaa muita lainsäädännön mahdollistamia ohjauskeinoja. Lisäaikaa tulisi antaa vain niille alueille, joilla on uskottava suunnitelma ja toimenpiteitä talouden tasapainottamiseksi.

Tärkeää on, että hyvinvointialueet ensisijaisesti omilla toimenpiteillään vakauttavat talouttaan ja että valtion arviointimenettelyä käytettäisiin viimesijaisena keinona. Lisäajan myöntäminen perustelluista syistä mahdollistaa hyvinvointialueiden itsehallinnon toteutumisen myös siinä tilanteessa, että suunnitelma ja toimenpiteet ovat olemassa, mutta lain määrittämään määräaikaan ei päästäisi. Myös rahoitusmallin peruslogiikan pitäminen ennallaan pitkällä aikavälillä on kannatettavaa, eikä esitetty muutos vaaranna sitä.

Esitetty muutos hyvinvointialueiden investointisuunnitelman toimittamista ministeriöön koskeva lakimuutos on perusteltu. Esitetty muutos helpottaisi investointisuunnitelman valmistelua sekä vuorovaikutusta hyvinvointialueiden ja ministeriöiden välillä.

Valtiovarainministeriö pyytää 31.10.2025 mennessä lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi hyvinvointialueesta annetun lain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta. Lausuntopyyntö on liitteenä 1 ja luonnos hallituksen esitykseksi liitteenä 2.

Esityksessä alijäämän kattamista koskevaa sääntelyä muutettaisiin väliaikaisesti siten, että valtiovarainministeriö voisi tietyin edellytyksin myöntää niille hyvinvointialueille, joille ei ole kertynyt uutta alijäämää vuodelta 2025, mahdollisuuden kattaa ennen vuotta 2025 syntyneet alijäämät vuoden 2027 tai vuoden 2028 loppuun mennessä. Lisäksi hyvinvointialueiden investointisuunnitelman toimittamista koskevia määräaikoja muutettaisiin.

Asiasta on saatu sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan lausunto. Esitys on lausunnon mukainen.

Hallintosäännön 19 luvun 5 §:n mukaan, ellei toisin ole säädetty tai määrätty, kaupungin puhevaltaa käyttää ja kaupungin esitykset ja lausunnot ulkopuoliselle antaa kaupunginhallitus.

Kaupunginhallitus 20.10.2025 § 652

Päätös

Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Mia Haglundin ehdotuksesta.

Esittelijä
vs. kansliapäällikkö
Tuula Saxholm
Lisätiedot

Jan Ihatsu, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36276

jan.ihatsu@hel.fi

This decision was published on 05.11.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Presenter information

kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula

Ask for more info

Jan Ihatsu, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36276

jan.ihatsu@hel.fi

Attachments

1. Lausuntopyyntö 25.9.2025
The attachment will not be published on the internet.
2. Lausuntopyyntö 25.9.2025, liite, hallituksen esitys
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.