Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palvelustrategia 2026–2029

HEL 2025-015171
Ärende 3. / 195 §

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palvelustrategia 2026–2029

Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden

Esitys

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Palvelustrategiapäällikkö ********** ja talous- ja strategiapäällikkö ********** olivat kutsuttuina asiantuntijoina.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle jäsen Tuomas Rantasen ehdotuksesta.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palvelustrategialuonnoksen vuosille 2026–2029 (liite 1).

Palvelustrategiapäällikkö ********** ja talous- ja strategiajohtaja ********** ovat kutsuttuina asiantuntijoina.

Helsingin sosiaali- ja terveydenhuolto sekä pelastustoimi ovat muodostaneet yhteisen toimialan vuoden 2023 alusta lähtien. Yhdistyminen toteutettiin osana valtakunnallista hyvinvointialueuudistusta, jonka myötä sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palvelujen järjestämisvastuu siirtyi kunnilta hyvinvointialueille.

Muista Suomen kunnista poiketen Helsinki vastaa itsenäisesti kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen palvelujen järjestämisestä. Helsingin kaupunkiin sovelletaan, mitä hyvinvointialueista ja sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä säädetään sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetussa laissa (612/2021, jäljempänä sote-järjestämislaki).

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen palvelustrategia on yksi keskeisimmistä toimialan palvelujen järjestämisvastuuseen liittyvistä strategisista asiakirjoista. Sen lähtökohtana on taata, että Helsinki kykenee vastaamaan parhaalla mahdollisella tavalla asukkaidensa palvelutarpeeseen. Palvelustrategia laaditaan valtuustokausittain talouden ja toiminnan suunnittelua sekä johtamista varten, ja sen laatimisesta säädetään sote-järjestämislain 11§:ssä.

Palvelustrategiassa päätetään hyvinvointialueen järjestämisvastuulle kuuluvien sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen pitkän aikavälin tavoitteet ja linjaukset. Lisäksi hyvinvointialue asettaa palvelustrategiassa tavoitteet sille, miten sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut toteutetaan ottaen huomioon hyvinvointialueen asukkaiden tarpeet, paikalliset olosuhteet, palvelujen saatavuus ja saavutettavuus sekä kustannusvaikuttavuus.

Palvelustrategiaa koskevan sääntelyn lisäksi palvelustrategian sisällön valmistelussa on huomioitu hyvinvointialueiden tehtäviä koskevat valtakunnalliset tavoitteet 2025–2029 sekä Helsingin kaupunkistrategia. Palvelustrategia tukee kaupunkistrategian toteutumista ja täydentää kaupunkistrategian tavoitteita sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan yhteisillä tavoitteilla ja toimenpiteillä.

Palvelustrategian valmistelu

Palvelustrategian valmistelun ohjausryhmänä on toiminut sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan ylin johto. Valmistelu toteutettiin palvelukokonaisuuksien yhteistyönä ja siihen osallistui valmisteluprosessin edetessä useita eri asiantuntijoita ja ammattilaisia.

Valmistelu käynnistyi vuoden 2024 lopulla kaupunkistrategian ja vuosien 2023–2025 palvelustrategian toteutumisen arvioinnilla. Lisäksi valmistelutyön alkaessa kartoitettiin asioita, joita pidettiin tärkeinä strategisina jatkumoina tulevaan palvelustrategiaan.

Palvelustrategiavalmistelun yhteydessä on huomioitu hyvinvointialueesta annetun lain (611/2021) 29 §:n mukaiset osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet. Osallisuuden ja vaikuttamisen menetelminä on hyödynnetty muun muassa asukas-, henkilöstö- ja yrityskyselyitä, vaikuttamistoimielinten kuulemisia sekä asiantuntijoiden ja johdon työpajoja.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta käsitteli palvelustrategiaan sisällytettäviä keskeisiä strategisia valintoja kahdessa seminaarissa elo- ja syyskuun 2025 aikana.

Palvelustrategian rakenne

Palvelustrategiaa valmisteltaessa on tarkasteltu Helsingin paikallisia olosuhteita ja väestörakenteeseen liittyviä erityispiirteitä. Strategisia valintoja tehtäessä on huomioitu erityisesti ne keskeiset ilmiöt, joiden ennakoidaan vaikuttavan palvelujen kysyntään, saatavuuteen ja järjestämiseen tulevina vuosina.

Helsingin palvelustrategian strategisina valintoina korostuvat tällä strategiakaudella neljä teemaa:

  1. palvelujen saatavuus ja vaikuttavuus,
  2. talouden ja toiminnan tasapaino,
  3. osaavan henkilöstön riittävyys sekä
  4. turvallisuus ja varautuminen.

Kunkin teeman osalta kuvataan sille asetetut palvelulupaukset sekä tavoitteet ja toimenpiteet. Lisäksi palvelustrategia sisältää sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan koko toimintaa läpileikkaavat järjestämisen periaatteet sekä palvelustrategian seurantaa ja arviointia koskevan osion.

Palvelustrategian seuranta ja arviointi

Palvelustrategian toteutumista seurataan kaupunkistrategian tavoitteiden ja talouden ja toiminnan seurannan prosessien mukaisesti. Palvelustrategiaa tehdään todeksi osana toimialan päivittäistä työtä ja johtamista.

Strategisten tavoitteiden toteutumista seurataan myös vuosittaisissa neuvotteluissa valtiovarainministeriön, sosiaali- ja terveysministeriön sekä sisäministeriön kanssa osana järjestämisvastuun toteutumisen seurantaa ja arviointia.

Palvelustrategian loppuarviointi toteutetaan strategiakauden loppupuolella kaupunkistrategian loppuarvioinnin yhteydessä.

Palvelustrategian vaikuttavuusmittarit tuodaan tiedoksi kaupunginhallitukselle ennen niiden käyttöönottoa.

Päätöksen vaikutusten ennakkoarviointi

Palvelustrategian avulla päätetään sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen pitkän aikavälin tavoitteet ja linjaukset. Hyvinvointiin ja terveyteen liittyvien myönteisten vaikutusten edistäminen ovat ohjanneet koko palvelustrategian valmistelua. Keskeisten strategisten valintojen tavoitellaan edistävän kokonaisuudessaan kaikkien helsinkiläisten hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta. Koko väestöön kohdistuvien vaikutusten rinnalla valmistelussa on kiinnitetty erityistä huomiota lasten ja nuorten, iäkkäiden sekä muiden haavoittuvassa asemassa olevien ihmisten palvelutarpeiden tunnistamiseen ja palvelujen kehittämistä koskeviin tavoitteisiin. Palvelujen esteettömyyden ja saavutettavuuden varmistaminen sisältyvät puolestaan järjestämisen periaatteisiin, jotka koskevat kaikkea toimintaamme.

Palvelustrategian toteutuminen konkretisoituu vuosittaisessa tavoite- ja toimenpideasetannassa sekä erillisissä toimeenpanopäätöksissä. Päätösten ennakkovaikutusten arviointia ei ole tarkoituksenmukaista tehdä palvelustrategiasta päätettäessä vaan vaikutustenarviointia tehdään palvelustrategian mukaisten asiaratkaisujen yhteydessä.

Päätöksentekoprosessi

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta tekee esityksen palvelustrategiasta kaupunginhallitukselle. Kaupunginhallituksen käsittelyn jälkeen kaupunginvaltuusto päättää palvelustrategiasta.

Detta beslut publicerades 29.10.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Föredragande

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Upplysningar

Sampo Pajari, talous- ja strategiajohtaja, puhelin: 09 310 42246

sampo.pajari@hel.fi

Tiia Viljanen, palvelustrategiapäällikkö, puhelin: 09 310 37161

tiia.m.viljanen@hel.fi