Kiertotie Oy, ympäristölupahakemus Verkkosaarenkuja Sörnäinen

HEL 2013-016454
More recent handlings
Case 4. / 117 §
This decisionmaker is no longer active

Kiertotie Oy:n hakemus Verkkosaaren jätteenkäsittelyaseman ympäristöluvan muuttamiseksi

Ympäristölautakunta

Päätös

Ympäristölautakunta päätti Kiertotie Oy:n toiminnan olennaista muuttamista koskevasta ympäristölupahakemuksesta seuraavaa.

Hakija

Kiertotie Oy ℅ Eko Harden Technologies Oy, Huopalahdentie 24, 00350 Helsinki

Y-tunnus 2591168-7

Luvan hakemisen peruste ja lupaviranomaisen toimivalta

Kiertotie Oy:n rakennus- ja purkujätteen välivarastointi- ja siirtokuormaustoiminta sekä pilaantumattoman betoni-, tiili- ja asfalttijätteen käsittelytoiminta ovat ympäristöluvanvaraisia ympäristönsuojelulain 27 §:n 1 momentin mukaan. Valtioneuvoston asetuksen ympäristönsuojelusta 2 §:n 1 momentin kohtien 12 b ja f mukaan luvan käsittelee kunnan ympäristönsuojeluviranomainen.

Samalla alueella toimii rakennus- ja purkujätteen siirtokuormaustoimintaa harjoittava Sorters Finland Oy, jonka ympäristöluvan muutoshakemus käsitellään samanaikaisesti Kiertotie Oy:n lupahakemuksen kanssa ympäristönsuojelulain 41 §:n mukaisesti.

Asian vireilletulo

Ympäristöluvan muutoshakemus on jätetty ympäristölautakunnalle 18.7.2016 ja hakemusta on täydennetty 9.12.2016. Kiertotie Oy anoo lupaa aloittaa hakemuksen mukainen toiminta muutoksenhausta huolimatta.

Kaavoitustilanne

Toiminnan sijaintipaikka on Sorters Finland Oy:n Helsingin kaupungin kiinteistövirastolta vuokraamalla, noin 10 000 m²:n kokoisella määräalalla Verkkosaarenkujan eteläpuolella. Sorters Finland Oy on edelleen vuokrannut osan alueesta Kiertotie Oy:lle. Tällä hetkellä alue on käytöstä poistunutta teollisuus- ja varastoaluetta, joka valmisteilla olevan Verkkosaaren pohjoisosan asemakaavan 2015-000209 mukaan tullaan muuttamaan asuinalueeksi. Vuokrasopimus Helsingin kaupungin kiinteistöviraston ja Sorters Finland Oy:n välillä on tehty 16.12.2014 alkaen toistaiseksi yhden kuukauden irtisanomisajalla.

Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto on antanut luvan hakijalle 13.12.2016 päivätyn lausunnon, jossa todetaan muun muassa, että sijoituspaikan alueellinen vakavuus on heikko. Hanke voidaan toteuttaa, mikäli stabiliteetti osoittautuu suunniteltuun käyttöön riittäväksi. Lausunnossa todetaan myös, että koska esirakentaminen alueella alkaa verrattain pian, ei jätteen varasointitoimintaa varten kannata tehdä enää merkittäviä investointeja. Ympäristökeskuksen kiinteistöviraston geotekniseltä osastolta saaman tiedon mukaan alueen kantavuuden pitäisi olla riittävä, kun varastokasat sijoitetaan lupahakemuksessa esitetyn mukaisesti ja niiden korkeus on rajoitettu enintään neljään metriin.

Laitoksen sijaintipaikka ja sen ympäristö

Toiminnan sijaintipaikka on täyttömaata ja ollut vuosia rakentamattomana varastokenttänä. Alueen maaperä on osittain pilaantunut aiemmasta toiminnasta johtuen. Toiminta-alue on aidattu ja lukittu.

Sijaintipaikkaa ympäröivä alue on teollisuus- ja varastokäytössä. Jätteenkäsittelyasemasta noin 350 metriä etelään päin on Kalasataman keskuksen uudisrakennustyömaa. Lähimmät asuintalot ovat Hermannissa Agroksenmäellä noin 450 metrin päässä, lähin asuinkäytössä oleva huoneisto sijaitsee noin 250 m etäisyydellä Vanhalla talvitiellä. Välissä kulkee Hermannin rantatie, jonka keskiarkivuorokausiliikenne oli kaupunkisuunnitteluviraston syyskuussa 2013 suorittaman liikennelaskennan mukaan 18100 autoa vuorokaudessa.

Toiminnan kuvaus

Alueelle tuodaan vaihtolavoilla tai suursäkeissä joko syntypaikkalajiteltua tai lajittelematonta, pääasiassa puupohjaista rakennus- ja purkujätettä, joka kipataan kentälle siirtokuormattavaksi suurempiin ajoneuvoihin. Jäte voi sisältää seuraaviin jäteluokkiin kuuluvia jätteitä (jätetunnus suluissa):

  • puu (17 02 01)
  • lasi (17 02 02)
  • eristeet (17 06 04)
  • kipsi (17 08 02)
  • bitumipohjaiset pl. asfaltti (17 03 02)
  • laatat ja keramiikka (17 01 03)
  • muovi (17 02 03)
  • metallit, niiden seokset (lejeeringit) mukaan luettuina (17 04 01 – 17 04 07)
  • muu rakennus- ja purkujäte (17 09 04)

Yritys hakee uutena toimintana lupaa myös pilaantumattoman betoni-, tiili- ja asfalttijätteen (jätetunnukset 10 13 14, 17 01 01, 17 01 02, 17 01 07 ja 17 03 02) vastaanottoon sekä betoni- ja tiilijätteen murskaamiseen edelleen hyödynnettäväksi maarakentamisessa.

Kuormat, jotka sisältävät muuta jätettä kuin mitä alueelle on sallittua tuoda, käännytetään saman tien eikä kuormaa kipata tontille. Mahdolliset kuormien mukana alueelle tulevat pienet määrät jätteitä, joita alueelle ei ole lupa vastaanottaa, kerätään niille varattuihin astioihin tai lavoille. Kaikki alueelta lähtevät jätteet viedään jätteen käsittely- ja tarkkailusuunnitelman mukaisesti sellaisiin vastaanottopaikkoihin, joilla on ympäristölupa tällaisen jätteen vastaanottamiseen.

Vuosittain käsiteltävän rakennus- ja purkujätteen enimmäismäärä on 10 000 tonnia ja kerrallaan varastoitava määrä enintään 300 tonnia. Betoni-, tiili- ja asfalttijätettä vastaanotetaan alle 50 000 tonnia vuodessa ja kerrallaan varastoitava määrä on enintään 4 500 tonnia.

Toiminta-ajat

Toiminta-aika on päivittäin klo 7.00 - 22.00. Normaali aukioloaika on arkisin klo 7.00 - 16.00, jolloin henkilökunta on paikalla, mutta tarvittaessa aukioloaikaa jatketaan ympäristöluvan sallimissa puitteissa. Toiminta-aikojen ulkopuolella alue on lukittu. Betoni- ja tiilijätteen murskausta ja seulontaa tehdään maanantaista perjantaihin klo 8.00 - 18.00 korkeintaan 49 päivänä vuodessa. Alueelle hankitaan oma ns. leukamurskain, jota käytetään 1-2 viikon välein.

Toiminta-alue ja sen rakenteet

Alueella ei ole käyttövesi- eikä viemäriliittymiä, hulevedet imeytyvät maaperään toiminta-alueella tai sen ympäristössä. Osa alueesta on asfalttipäällysteistä, mutta pääosin alue on sorapintaista.

Kiertotie Oy:n ja Sorters Finland Oy:n aluetta kiertää neljä metriä korkea verkkoaita. Alueen portit on lukittu toiminta-aikojen ulkopuolella.

Kiertotie Oy:n käytössä on aiemmin ollut noin 3000 m²:n kokoinen alue. Toiminnan muutoksen myötä Kiertotie Oy:n käyttöön tulee nykyisen vuokra-alueen eteläosa (n. 5000 m²) pohjoisosan jäädessä Sorters Finland Oy:n käyttöön. Sorters Finland Oy:n alueella on vaaka ja toimistotila, jossa kirjataan ja tarkastetaan myös Kiertotie Oy:n tulevat ja lähtevät jätekuormat.

Liikennejärjestelyt

Toiminnan muuttuessa kuorma-autoliikenne jätteenkäsittelyasemalle lisääntyy jonkin verran, mutta lisäys ei vaadi muutoksia liikennejärjestelyihin. Toiminnanharjoittajan arvion mukaan päivittäinen kuorma-autojen määrä on 20 - 60. Jätteenkäsittelyasemalle on ajoyhteys sekä Verkkosaarenkujalta että alueen eteläpuolella olevalta kentältä. Kiertotie Oy:n käyttämät kuljetusyritykset on merkitty jätehuoltorekisteriin.

Toiminnan vaikutukset ympäristöön

Päästöt maaperään, vesistöihin tai viemäriin

Merkittäviä päästöjä vesiin tai maaperään ei toiminnanharjoittajan mukaan synny. Kiertotie Oy:n alueella ei varastoida kemikaaleja. Asemalla on imeytysainetta mahdollisten työkoneiden polttoaine- tms. vuotojen varalta.

Päästöt ilmaan ja melu

Kuorma-autojen liikkuminen sekä purkujätteen kuormaus, lajittelu ja murskaus voivat aiheuttaa melua ja pölyämistä. Pölyämistä tarkkaillaan jatkuvasti silmämääräisesti ja pölyä sidotaan tarvittaessa tontin vierestä saatavalla merivedellä. Murskaimessa on pölynsidontajärjestelmä, jossa kuudesta eri kohdasta sumutetaan vettä korkealla paineella murskattavan betonin pölynsidontaan. Tarvittaessa murskaimelle tehdään myös kevyt suoja. Murskain pyritään sijoittamaan materiaalikasojen keskelle tai vierelle niin, että kasat toimivat meluvalleina estäen erityisesti melun leviämistä asutukseen päin.

Roskaantuminen

Roskaantumisen ehkäisemiseksi tontin ympärillä on neljä metriä korkea aita. Lisäksi ympäristön roskaantumista tarkkaillaan ja roskia kerätään omalta toiminta-alueelta ja myös alueen ympäristöstä säännöllisesti.

Laitoksen toiminnan ja sen vaikutusten tarkkailu

Toiminnassa noudatetaan yrityksen omaa jätteen käsittelyn seuranta- ja tarkkailusuunnitelmaa. Pöly- ja roskaantumishaittojen ehkäisemiseksi tehtävät toimenpiteet on kuvattu edellisessä kohdassa. Jokainen saapuva kuorma punnitaan ja tarkastetaan sekä kirjataan tietojärjestelmään jätteen alkuperä (osoite), kuljetusyhtiö, paino, jätelaji sekä mahdolliset huomautukset. Saapuvista ja lähtevistä jätekuormista laaditaan siirtoasiakirjat. Jätteen määrää alueella tarkkaillaan jatkuvasti varastokirjanpidon avulla ja mikäli luvan mukainen enimmäisvarastointimäärä on ylittymässä, tullaan jätteen vastaanottoa rajoittamaan ja pois kuljetusta lisäämään tilanteen normalisoimiseksi.

Yhteenveto vastaanotettujen ja edelleen toimitettujen jätteiden määristä jätelajeittain toimitetaan vuosittain Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle.

Yrityksellä on kivipohjaisten jätteiden laadunvarmistusjärjestelmä, jota noudatetaan maarakennuskäyttöön toimitettavan betonimurskeen valmistuksessa ja prosessiin liittyvässä näytteenotossa.

Poikkeukselliset tilanteet ja niihin varautuminen

Jätteenkäsittelyaseman toiminnan suurimpia riskejä ovat tulipalo sekä työkoneiden tai autojen nestevuodot. Mahdollisten öljy- tai polttoainevuotojen varalta asemalla on imeytysainetta. Asemalla on jauhesammuttimia ja pölyämisen torjuntaan käytettävää kastelulaitteistoa voidaan käyttää myös tulipalon sammuttamiseen.

Työntekijöille on laadittu kirjalliset ohjeet häiriötilanteiden varalle ja niiden sisältö on käyty läpi henkilöstön kanssa.

Paras käyttökelpoinen tekniikka (BAT) ja energiatehokkuus

Tällä hetkellä ei ole olemassa Euroopan komission julkaisemaa purkujätekäsittelyn parasta käytettävissä olevaa tekniikkaa (Best Available Techniques, BAT) koskevaa referenssikirjaa, ns. BREF-asiakirjaa.

Kyseessä on purkujätteen välivarastointi, siirtokuormaus ja pienimuotoinen käsittely, joten laitoksen energian käytön tehokkuutta ei ole perusteltua arvioida.

Lupahakemuksen käsittely

Lupahakemuksen vireilläolosta on tiedotettu Helsingin kaupungin ilmoitustaululla 15.12.2016 – 13.1.2017 olleella kuulutuksella sekä kirjeellä asianosaisille ja Hermanni-Vallila Seura ry:lle. Lisäksi hakemuksesta on pyydetty lausunto Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta.

Hakemusta koskevat muistutukset ja mielipiteet

Helsingin kaupungin rakennusviraston katu- ja puisto-osasto on toimittanut ympäristölautakunnalle 3.1.2017 päivätyn Kiertotie Oy:n ympäristöluvan muutoshakemusta koskevan muistutuksen, jossa todetaan mm., että toiminnan tulee tapahtua vuokra-alueen sisällä, toiminnasta ei saa aiheutua roskien leviämistä katualueelle eikä katualuetta saa käyttää siirtolavojen tms. säilytykseen ilman lupaa. Muistutuksessa kehotetaan myös ottamaan huomioon alueen stabiliteetti, jotta varastointitoiminta ei aiheuta vaurioita olemassa oleville katurakenteille ja kunnallisille rakenteille.

Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen lausunto

Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on antanut Sorters Finland Oy:n ja Kiertotie Oy:n ympäristölupahakemuksista 10.1.2017 päivätyn lausunnon, jossa todetaan mm., että valmiin betonimurskeen laatu on selvitettävä vähintään kerran jokaisen murskausjakson aikana standardin SFS 5884 mukaisesti. Mikäli betonijätettä on tarkoitus hyödyntää myös rakennuskohteissa, joissa ei tarvita ympäristölupaa, on betonijätteen käsittelyssä ja laadunvarmistuksessa noudatettava eräiden jätteiden hyödyntämisestä maarakentamisessa annettua valtioneuvoston asetusta 591/2006.

Hakijan kuuleminen ja vastine

Luvanhakijalle on 17.1.2017 toimitettu Helsingin kaupungin rakennusviraston katu- ja puisto-osaston muistutus sekä Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen lausunto ja annettu tilaisuus antaa niitä koskeva vastine. Kiertotie Oy on 10.2.2017 toimittanut ympäristölautakunnalle katu- ja puisto-osaston muistutusta koskevan vastineen. Vastineessa todetaan, että muistutuksessa mainitut seikat koskien mm. roskaamista ja lavojen säilytystä otetaan toiminnassa huomioon. Alueen stabiliteettia koskevan maininnan osalta todetaan, että painava betonipohjainen purkujäte varastoidaan alueen länsiosassa.

Ympäristölautakunnan ratkaisu

Ympäristölautakunta päättää myöntää Kiertotie Oy:lle ympäristönsuojelulain 27 §:n mukaisen ympäristöluvan rakennus- ja purkujätteen välivarastointi- ja siirtokuormaustoiminnalle sekä pilaantumattoman betoni-, tiili- ja asfalttijätteen käsittelytoiminnalle. Lupa myönnetään hakemusasiakirjojen mukaiselle toiminnalle, ellei seuraavissa lupamääräyksissä toisin mainita.

  1. Ympäristölupa myönnetään kohdassa ”toiminnan kuvaus” eriteltyjä jätejakeita sisältävän rakennus- ja purkujätteen käsittelyyn, johon kuuluvat vaihtolavakuormien ja suursäkkien vastaanotto, jätteen välivarastointi sekä kuormaus jatkokäsittelyyn kuljetusta varten. Lisäksi ympäristölupa myönnetään hakemuksen mukaiseen pilaantumattoman betoni-, tiili- ja asfalttijätteen vastaanottoon, käsittelyyn ja toimittamiseen hyödynnettäväksi tai edelleen käsiteltäväksi.

    Muu jätteen käsittely ja muiden kuin edellä mainittujen jätteiden vastaanotto alueelle on kielletty. Jätteen laadun toteamiseksi kuormat on tarkastettava silmämääräisesti ennen niiden kippaamista kentälle. Jos alueelle tuodussa kuormassa havaitaan olevan muuta jätettä kuin mitä alueelle on sallittua tuoda, kuorma on palautettava lähettäjälle tai ohjattava sellaiseen vastaanottopaikkaan, jolla on lupa vastaanottaa kuorman sisältämää jätettä.

    Mahdolliset jätekuormien mukana alueelle tulevat vähäiset määrät vaarallista jätettä tai muuta jätettä, jota alueelle ei ole lupa ottaa vastaan, tulee erotella rakennuspurkujätteestä, varastoida jätteen laadun edellyttämällä tavalla ja toimittaa jätteen laadun mukaisiin vastaanottopaikkoihin. Nestemäiset vaaralliset jätteet tulee säilyttää ennen niiden pois kuljettamista lukitussa tilassa siten, että ne eivät vuototilanteessa pääse ympäristöön. (YSL 52 ja 58 §)
  2. Vastaanotettavan rakennus- ja purkujätteen määrä on enintään 10 000 tonnia vuodessa ja kerrallaan varastoitava määrä enintään 300 tonnia. Vastaanotettavan pilaantumattoman betoni-, tiili- ja asfalttijätteen määrän tulee olla alle 50 000 tonnia vuodessa ja kerrallaan varastoitava määrä saa olla enintään 4 500 tonnia.

    Mikäli jompikumpi edellä mainituista kerrallaan varastoitavan jätteen enimmäismääristä on täyttymässä, ei alueelle saa vastaanottaa kyseistä jätettä ennen kuin varastointimäärä saadaan jätteen edelleen toimitusten myötä pysymään luvallisella tasolla. (YSL 52 ja 58 §)
  3. Kiertotie Oy:n vastaanottamat ja käsittelemät jätteet tulee pitää kaikissa käsittelyvaiheissa selkeästi erillään samalla alueella toimivan Sorters Finland Oy:n jätteistä. (YSL 58 §)
  4. Jätteen siirtokuormaustoimintaa saa harjoittaa arkisin klo 7.00 - 22.00 ja murskausta maanantaista perjantaihin (poislukien arkipyhät) klo 8.00 - 18.00. (YSL 52 §)
  5. Toiminnan aiheuttama keskiäänitaso lähimpien asuinrakennusten ulkopuolella ei saa ylittää 55 dB LAeq, minkä vuoksi murskauslaitoksen melun leviämistä Agroksenmäen ja Vanhan talvitien suuntaan tulee vaimentaa murskaimen viereen asennettavalla, vähintään murskaimen syöttökaukalon yläreunan tasalle ulottuvalla tiiviillä ja maahan saakka ulottuvalla meluesteellä tai murskaimen sijoittelulla jätekasojen suojaan siten, että kasat toimivat vastaavana meluesteenä. (YSL 52 §)
  6. Jätteenkäsittelyaseman toimintaa ja toiminnan tarkkailua varten on määrättävä näistä asioista vastuussa oleva asemanhoitaja, jonka nimi ja yhteystiedot tulee toimittaa ympäristökeskukselle. (YSL 52 §, JL 141 §)
  7. Kuorma-autoliikenteestä ja jätteen siirtokuormauksesta aiheutuvan pölyämisen estämiseksi ajoväylät ja jätekasat on pidettävä mahdollisimman pölyämättöminä tarvittaessa esimerkiksi kastelemalla tai suolaamalla. Kuormat on tarvittaessa peitettävä niin, ettei kuljetuksista aiheudu pölyämistä tai roskaantumista.

    Murskauslaitos tulee pölyn ympäristöön leviämisen estämiseksi varustaa tiiviillä suojarakennelmalla ja kastelujärjestelmällä, jossa veden sumutuspisteitä on ainakin murskaimen ylä- ja alapuolilla sekä jokaisessa kuljettimen purkukohdassa. Tilanteissa, joissa veden käyttö pölyntorjunnassa ei ole mahdollista, tulee murskausyksiköihin asentaa riittävän tehokkaat pölynerottimet ilman suodattamiseksi. Pölynerottimia ei saa tyhjentää murskeen joukkoon. (YSL 52 §, JL 72 - 73 §)
  8. Toimintaa on harjoitettava siten, ettei siitä aiheudu ympäristön roskaantumista. Jätekasojen korkeus ei saa ylittää aluetta ympäröivän aidan korkeutta (neljä metriä). Alueelta ympäristöön levinneet jätteet tulee siivota välittömästi. (YSL 52 ja 58 §, JL 13, 72 - 73 §)
  9. Vahinko- tai onnettomuustilanteessa maaperään päässeet vaaralliset kemikaalit on kerättävä välittömästi talteen. Vahinkotapausten varalta toiminnanharjoittajalla on oltava imeytysainetta ja kalustoa vuotojen keräämiseksi. Häiriötilanteista tai onnettomuuksista, kuten öljyvuodoista, joissa syntyy päästöjä maaperään tai muuta ympäristön pilaantumisen vaaraa sekä muista poikkeavista tilanteista on ilmoitettava viipymättä Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle ja pelastuslaitokselle. Ympäristölautakunta voi ilmoituksen johdosta antaa määräyksiä, jotka ovat tarpeen ympäristön pilaantumisen estämiseksi tai maaperän puhdistamiseksi. (YSL 52 ja 58 §)
  10. Alueelta pois kuljetettava jäte tulee toimittaa sellaisiin vastaanottopaikkoihin, joilla on voimassa olevat ympäristöluvat kyseisen jätteen vastaanottamiseen tai hyödyntämiseen. Jätteiden ulkomailla sijaitseviin käsittelylaitoksiin viennin luvanvaraisuus tulee selvittää Suomen ympäristökeskuksesta. Alueelle vastaanotettavista ja edelleen luovutettavista rakennus- ja purkujätteistä tulee laatia jätelain 121 §:n mukaiset siirtoasiakirjat, joiden tulee olla tarvittaessa lupaviranomaisen tarkastettavissa.

    Betoni- ja tiilimursketta voi luovuttaa hyödynnettäväksi maarakentamisessa ilman ympäristölupaa, jos murskeen laatu ja hyödyntämiskohde täyttävät valtioneuvoston asetuksen 591/2006 vaatimukset ja hyödyntämispaikan haltija on tehnyt ilmoituksen alueelliselle ympäristökeskukselle tai kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle. (YSL 52, 58 ja 116 §, JL 121 §, VnA 591/2006 4 - 7 §)
  11. Toiminnassa käytettävien kuljetusyritysten tulee olla merkittyjä jätetiedostoon. Jätteitä ulkomaille kuljetettaessa on käytettävä kuljettajaa, joka on ilmoitettu kyseisen jäte-erän siirtoa koskevassa Suomen ympäristökeskuksen päätöksessä (JL 94 §)
  12. Toiminnasta on pidettävä kirjaa jätteen käsittelyn seuranta- ja tarkkailusuunnitelman mukaisesti ja Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle tulee toimittaa vuosittain helmikuun loppuun mennessä kirjallinen raportti, joka sisältää ainakin seuraavat edellistä toimintavuotta koskevat tiedot:

    - vastaanotettujen jätteiden määrät ja jätenimikkeet sekä hyötykäyttöön toimitettavien betoni- ja tiilijätteiden osalta jäte-erien alkuperä
    - edelleen toimitettujen jätteiden määrät jätenimikkeittäin ja toimituspaikoittain eriteltyinä, mukaan lukien hyötykäyttöön toimitetut jäte-erät
    - betoni- ja tiilijätteen murskausajankohdat
    - hyödynnettäville betoni- ja tiilijäte-erille tehtyjen laadunhallintajärjestelmän mukaisten analyysien tulokset
    - tiedot merkittävistä häiriötilanteista (onnettomuudet, jätteen enimmäisvarastointimäärän ylitykset ym.) ja niihin liittyneistä toimenpiteistä. (JL 118, 121 - 122 §)
  13. Toiminnan muutoksista tulee ilmoittaa Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle. Ennen toiminnan loppumista ympäristökeskukselle on esitettävä selvitys toiminta-alueen ja sen ympäristön jälkihoidosta ja kunnostustarpeesta. Selvityksen perusteella ympäristölautakunta voi antaa määräyksiä toiminta-alueen kunnostamisesta. (YSL 52 §)
  14. Kiertotie Oy:n tulee asettaa ennen tämän päätöksen mukaisen toiminnan aloittamista Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle aiemmin määrätyn, yhteensä 10 000,00 euron vakuuden lisäksi 54 000,00 euron suuruinen vakuus asianmukaisen jätehuollon varmistamiseksi toiminnan loppuessa kyseisessä toimipisteessä. (YSL 59 - 61 §)

Perustelut

Yleisperustelut

Kiertotie Oy:n toiminnan muuttaminen lupahakemuksessa annettujen selvitysten sekä lupamääräysten mukaisesti täyttää toiminnan ympäristönsuojelulain mukaiset edellytykset. Toiminnasta ei aiheudu terveyshaittaa, merkittävää ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, pohjaveden tai maaperän pilaantumista, erityisten luonnonolosuhteiden huonontumista, roskaantumista tai kohtuutonta rasitusta naapureille. Toiminnanharjoittajalla on toimintaan riittävä asiantuntemus.

Lupamääräysten perustelut

  1. Toiminnanharjoittaja on hakenut lupaa määräyksen mukaiseen jätteen käsittelyyn eikä lupa oikeuta muunlaisen jätteen vastaanottoon tai muuhun jätteen käsittelyyn. Alueelle saattaa rakennusjätekuormien seassa kuitenkin kulkeutua myös mm. vaarallisia jätteitä, joiden säilytystä ja jatkokäsittelyä koskien on tarpeen antaa määräyksiä.
  2. Alueella kerrallaan varastoitavien jätteiden enimmäismäärät on tarpeen määritellä suurten jätevarastojen syntymisen ehkäisemiseksi ja siitä seuraavien ympäristöhaittojen välttämiseksi.
  3. Valvonnan ja toiminnan edellyttämän kirjanpidon vuoksi kahden eri luvalla toimivan yksikön toiminnat tulee pitää erillään.
  4. Toiminta-aikoja on rajoitettu, jotta naapurustoon ei aiheudu meluhaittaa.
  5. Murskauslaitoksen sijoittaminen suojarakenteiden tai varastokasojen taakse estää melun leviämistä lähimpien asuntojen suuntaan.
  6. Yhteyshenkilön tiedot ovat tarpeen valvontaa varten.
  7. Pölynsidontatoimenpiteillä vähennetään asemalle tulevasta liikenteestä ja jätteiden käsittelystä aiheutuvia pölyhaittoja erityisesti kuivina aikoina.
  8. Jätekasojen enimmäiskorkeus on tarpeen määritellä jätteiden ympäristöön leviämisen estämiseksi. Roskaantumisen aiheuttaja on velvollinen siivoamaan roskaantuneen alueen.
  9. Määräys on tarpeen maaperän enemmän pilaantumisen estämiseksi.
  10. Jätteen ammattimainen käsittely tai hyödyntäminen on luvanvaraista, kuten myös maasta vienti tietyin poikkeuksin. Siirtoasiakirjamenettelyllä voidaan varmistaa, että käsitellyt jätteet ovat tämän ympäristöluvan mukaisia ja että ne on toimitettu luvallisiin vastaanottopaikkoihin.
  11. Jätettä saavat ammattimaisesti kuljettaa vain jätehuoltorekisteriin merkityt toiminnanharjoittajat.
  12. Kirjanpito ja raportointi ovat tarpeen toiminnan valvontaa varten.
  13. Tiedot ovat tarpeen mahdollisten ympäristön pilaantumisen estämistä tai jätehuoltoa koskevien määräysten antamiseksi.
  14. Jätteenkäsittelytoiminnan vakuus asetetaan asianmukaisen jätehuollon, tarkkailun ja muiden tarvittavien toimien varmistamiseksi toiminnan loppuessa. Vakuuden suuruus on arvioitu alueella kerrallaan varastoitavan jätemäärän kuormauksen, poiskuljetuksen sekä alueen siistimisen aiheuttamista kustannuksista, ottaen huomioon toiminnalle aiemmin määrätty vakuus.

Lausunnossa ja muistutuksessa esitettyjen seikkojen huomioon ottaminen päätöksessä

Helsingin kaupungin rakennusviraston katu-ja puisto-osaston muistutuksessa mainitut asiat on otettu huomioon lupamääräyksessä 8, jossa on määräykset roskaantumisen estämiseksi sekä varastokasojen korkeutta rajoittava määräys, jossa on otettu huomioon alueen stabiliteetti.

Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen lausunnossa mainitut asiat on otettu huomioon määräyksessä 10. Yritys noudattaa toiminnassaan kivipohjaisen jätteen laadunhallintajärjestelmäänsä, joka on ympäristölupahakemuksen liitteenä.

Luvan voimassaolo

Päätös annetaan julkipanon jälkeen 12.4.2017. Päätös korvaa ympäristölautakunnan 19.5.2015 (207 §) Kiertotie Oy:lle myöntämän ympäristöluvan.

Lupa on voimassa toistaiseksi. Lupa raukeaa, jos maanomistaja Helsingin kaupunki irtisanoo vuokrasopimuksen tai alueella aletaan toteuttaa uuden asemakaavan mukaisia maankäytön muutoksia.

Jos asetuksella annetaan lupaan sisältyviä määräyksiä ankarampia säännöksiä tai luvasta poikkeavia säännöksiä luvan voimassaolosta tai tarkistamisesta, on asetusta luvan estämättä noudatettava. (YSL 70 §)

Lupapäätöksen muuttamisen ja peruuttamisen perusteista on säädetty ympäristönsuojelulain 89 ja 93 §:ssä.

Päätöksen täytäntöönpano

Ympäristölautakunta päättää määrätä, että päätöksen mukainen toiminta voidaan muutoksenhausta huolimatta aloittaa lupapäätöstä noudattaen, jos hakija asettaa ennen toiminnan aloittamista 54 000,00 euron suuruisen lisävakuuden ympäristön saattamiseksi ennalleen lupapäätöksen kumoamisen tai lupamääräysten muuttamisen varalle. (YSL 199 §)

Määräystä annettaessa otetaan huomioon, että kyseessä oleva toiminnan muutos ei merkittävästi lisää alueella ennestään olevien toimintojen tuottamaa ympäristökuormitusta eikä siitä voi aiheutua pysyvää ympäristön pilaantumista. Toiminnan kestoaika on sidottu alueen maankäytön muutoksen aikatauluihin. Toiminnan aloittaminen ei tee muutoksenhakua hyödyttömäksi.

Vielä ympäristölautakunta päättää määrätä, että lupapäätöksen tullessa lainvoimaiseksi mainittu 54 000,00 euron lisävakuus muutetaan lupamääräysten kohdassa 12 määrätyksi ympäristönsuojelulain 59 §:n mukaiseksi vakuudeksi. (YSL 59 ja 199 §)

Sovelletut säännökset

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 1, 5, 6 - 8, 16, 17, 27, 29, 34, 43, 44, 48, 49, 52, 58 - 62, 70, 71, 83 - 85, 87, 89, 93, 94, 172, 190, 198, 199 ja 205 §

Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta (713/2014) 2, 6, 8, 11, 13 - 15 ja 20 §

Jätelaki (646/2011) 13, 72, 73, 94, 118, 121, 122 ja 141 §

Valtioneuvoston asetus jätteistä (179/2012) 24 §

Valtioneuvoston asetus eräiden jätteiden hyödyntämisestä maarakentamisessa (591/2006)

Käsittelymaksu ja sen määräytyminen

Ympäristölautakunnan 19.5.2015 (209 §) hyväksymän taksan mukainen ympäristölupahakemuksen käsittelymaksu on 4 410,00 euroa ja vakuuden käsittelymaksu 225 euroa, yhteensä 4 635,00 euroa. Lasku toimitetaan erikseen Helsingin kaupungin Taloushallintopalveluliikelaitoksesta.

Lupapäätöksestä tiedottaminen

Päätöksestä kuulutetaan julkisesti Helsingin kaupungin ilmoitustaululla.

Muutoksenhaku

Päätökseen saa hakea muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta. Valitusosoitus on liitteenä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Ympäristölautakunta 07.03.2017 § 76

Päätös

Ympäristölautakunta päätti seuraavaa liittyen Kiertotie Oy:n Verkkosaaren jätteenkäsittelyaseman ympäristölupamääräysten vastaiseen toimintaan.

Päätökseen velvoitettu

Kiertotie Oy ℅ Eko Harden Technologies Oy, Huopalahdentie 24, 00350 HELSINKI.

Asian vireilletulo

Ympäristökeskus on havainnut Kiertotie Oy:n jätteenkäsittelyasemalle 9.2.2017 tehdyssä tarkastuksessa, että ympäristöluvan jätteen enimmäismäärää koskevaa lupamääräystä ei ole noudatettu.

Asian käsittely

Taustaa

Helsingin kaupungin ympäristölautakunta on myöntänyt Kiertotie Oy:lle ympäristöluvan jätteen siirtokuormaustoimintaa varten 19.5.2015 (207 §). Toimintaa harjoitetaan Sorters Finland Oy:n Helsingin kaupungilta jätteen siirtokuormaustoimintaa varten vuokraamalla noin 10 000 m²:n kokoisella määräalalla, jolta Sorters Finland Oy on vuokrannut Kiertotie Oy:lle 3 000 m²:n kokoisen alueen. Myös Sorters Finland Oy harjoittaa vastaavaa jätteenkäsittelytoimintaa tällä 10 000 m²:n alueella. Yhtiöt ovat lupien myöntämisen jälkeen järjestelleet toimintaansa alueella uudelleen siten, että molemmilla yhtiöillä on noin 5000 m²:n kokoinen toiminta-alue ja Kiertotie Oy:n käytössä on vuokra-alueen eteläosa.

Ympäristökeskuksen kesällä 2016 tekemien havaintojen perusteella Sorters Finland Oy:n ja Kiertotie Oy:n jätteenkäsittelyasemien alueella varastoidun jätteen määrä oli huomattavasti suurempi kuin mitä voimassaolevat ympäristöluvat sallivat. Varasto sisälsi pääasiassa mineraalista rakennusjätettä ja puujätettä. Kiertotie Oy:llä ja Sorters Finland Oy:llä on kummallakin ympäristölupiensa perusteella vuosittain lupa vastaanottaa alle 20 000 tonnia rakennus- ja purkujätettä ja kertavarasto saa olla kummallakin enintään 300 tonnia (lupamääräys 1).

Alueella 8.9.2016 tehdyn tarkastuksen yhteydessä molempien yritysten edustaja Kimmo Kaltio ilmoitti, että puujätekasa ja mineraalisen purkujätteen varastointi liittyvät Kiertotie Oy:n toimintaan. Hänen arvionsa mukaan Kiertotie Oy:llä olisi varastoituna alueella noin 5 000 tonnia mineraalista purkujätettä. Pelkästään mineraalista purkujätettä oli siten moninkertainen määrä sallittuun verrattuna. Kasat olivat huomattavasti korkeampia kuin alueen ympärysaita. Ympäristökeskus kehotti tarkastuspöytäkirjassan 19.9.2016 saattamaan Kiertotie Oy:n varastoitujen jätteiden määrän ympäristöluvan sallimalle tasolle 7.10.2016 mennessä.

Tarkastuksessa 7.10.2016 todettiin alueella varastoidun, aiemmalla tarkastuksella saatujen tietojen perusteella Kiertotie Oy:lle kuuluvan jätteen määrän olevan edelleen huomattavasti suurempi kuin mitä ympäristölupa sallii, minkä vuoksi ympäristökeskus antoi 7.10.2016 päivätyllä kuulemiskirjeellä Kiertotie Oy:lle tilaisuuden lausua mielipiteensä ja antaa selityksensä ympäristöluvan määräysten noudattamatta jättämisestä, sen vuoksi mahdollisesti annettavasta ympäristölautakunnan määräyksestä ja määräyksen tehosteeksi mahdollisesti asetettavasta uhkasakosta.

Kiertotie Oy totesi vastineessaan 18.10.2016 muun muassa, että määräysten vastaisen toiminnan vuoksi yrityksessä on tehty henkilöstöjärjestelyjä ja henkilökunnan kanssa käydään läpi ohjeistus, jolla vastaavat tilanteet jatkossa vältetään. Jätteen pois kuljettaminen alueelta on aloitettu eikä uutta jätettä vastaanoteta ennen kuin tilanne on palautettu luvan mukaiseksi.

Alueella 28.10.2016 tehdyssä tarkastuksessa todettiin, että jätteen määrä Kiertotie Oy:n alueella oli saatettu ympäristöluvan salliman enimmäismäärän mukaiseksi, joten asiaa ei ollut tarpeen silloin viedä ympäristölautakunnan käsittelyyn määräyksen antamiseksi.

Tilanne helmikuussa 2017

Alueella 9.2.2017 tehdyssä tarkastuksessa todettiin, että Kiertotie Oy:n alueelle oli jälleen tuotu mineraalista purkujätettä, jonka määrä silmämääräisesti arvioiden ylitti ympäristöluvan salliman enimmäismäärän. Lisäksi alueella oli runsaasti puutavarajätettä. Asiasta oltiin yhteydessä toiminnanharjoittajaan, joka myönsi sähköpostissaan 13.2.2017 varastointimäärän ylityksen ja totesi sen hetkisen varastointimäärän olevan noin 500 tonnia. Toiminnanharjoittaja ilmoitti ryhtyvänsä välittömästi toimenpiteisiin ylimääräisten jätteiden poistamiseksi alueelta.

Alueella 14.2.2017 tehdyssä tarkastuksessa todettiin, että jätekasat näyttivät kasvaneen edellisestä kerrasta, minkä vuoksi ympäristökeskus antoi 14.2.2017 päivätyllä kuulemiskirjeellä Kiertotie Oy:lle tilaisuuden lausua mielipiteensä ja antaa selityksensä 28.2.2017 mennessä ympäristöluvan jätteen enimmäismäärää koskevan määräyksen noudattamatta jättämisestä, sen vuoksi mahdollisesti annettavasta ympäristölautakunnan määräyksestä ja määräyksen tehosteeksi mahdollisesti asetettavasta uhkasakosta.

Kiertotie Oy toteaa vastineessaan 28.2.2017 mm., että alueella on ollut kiviainesjätettä helmikuun puolessavälissä hieman yli 700 tonnia. Vastineessa mainitaan myös, että alueelta olisi viimeisen viikon aikana kuljetettu pois noin 700 tonnia kivijätettä, mutta ympäristökeskuksen paikan päällä 27.2.2017 tekemien havaintojen mukaan Kiertotie Oy:n alueella olevat kiviainesjätekasat eivät olleet pienentyneet. Vastineen mukaan suurin osa Kiertotie Oy:n alueella olevasta kivi- ja puutavarajätteestä on toimitettu eteenpäin, minkä vuoksi määräys ja uhkasakko ovat heidän näkemyksensä mukaan tarpeettomia.

Alueella 3.3.2017 tehdyssä tarkastuksessa todettiin, että Kiertotie Oy:n alueella oleva jätemäärä ylitti edelleen selvästi ympäristöluvan mahdollistaman enimmäismäärän 300 tonnia.

Ympäristölautakunnan ratkaisu

Päävelvoite

Ympäristölautakunta määrää Kiertotie Oy:n vähentämään Verkkosaaren jätteenkäsittelyasemansa kerrallaan varastoitavan jätteen määrää siten, että se on enintään 300 tonnia 17.3.2017 alkaen.

Perustelut päävelvoitteelle

Ympäristönsuojelulain (527/2014) 175 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan valvontaviranomainen voi kieltää sitä, joka rikkoo tätä lakia taikka sen nojalla annettua säännöstä tai määräystä, jatkamasta tai toistamasta säännöksen tai määräyksen vastaista menettelyä taikka määrätä asianomaisen täyttämään muulla tavoin velvollisuutensa.

Kiertotie Oy:n ympäristöluvan määräyksessä 1 on yksiselitteisesti todettu, että alueella kerrallaan varastoitavan jätteen määrä saa olla enintään 300 tonnia.

Koska asiassa on kiistatonta, että Kiertotie Oy on toistuvasti useista kehotuksista huolimatta tietoisesti toiminut ympäristölupamääräysten vastaisesti, on ympäristölautakunnan ympäristöluvan myöntäneenä ja sitä valvovana viranomaisena syytä antaa asiassa ympäristönsuojelulain 175 §:n 1 kohdan 1 momentin mukainen määräys.

Uhkasakon asettaminen

Ympäristönsuojelulain 184 §:n mukaan viranomaisen on tehostettava, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta, antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella tai toiminta keskeytetään. Uhkasakkoa koskevaan asiaan sovelletaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään.

Uhkasakkolain 6 §:n mukaan uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla.

Ympäristölautakunta päättää asettaa päävelvoitteen noudattamisen tehosteeksi 50 000,00 euron uhkasakon.

Ympäristölautakunta katsoo, että uhkasakon asettaminen määräyksen tehosteeksi on tarpeen, koska Kiertotie Oy ei ole korjannut toiminnassaan ilmenneitä epäkohtia kehotuksesta ja viranomaisen antamasta neuvonnasta huolimatta. Uhkasakon asettamista ei siten voida pitää ilmeisen tarpeettomana.

Uhkasakon asettaminen tarkoittaa sitä, että jos valvontaviranomainen uusintatarkastuksella havaitsee, ettei päävelvoitetta ole noudatettu määräaikaan mennessä, se voi tuomita uhkasakon maksettavaksi. Uhkasakko on voimassa kaksi vuotta tämän päätöksen antopäivästä lukien.

Ilmoitusvelvollisuus omaisuuden tai käyttöoikeuden luovutustilanteessa

Uhkasakkolain 18 §:n mukaan milloin uhkasakko on asetettu kiinteää tai irtainta omaisuutta koskevan päävelvoitteen tehosteeksi, velvoitetun on omaisuuden tai sen käyttöoikeuden luovuttaessaan ilmoitettava luovutuksensaajalle, minkälainen päävelvoite ja uhka sitä koskee. Velvoitetun on lisäksi ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. Ilmoitus luovutuksensaajalla on tehtävä luovutuskirjaan otetuin maininnoin tai muuten todisteellisesti.

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

Ympäristökeskuksen kuulemiskirjeet 7.10.2016 ja 14.2.2017 liitteineen

Kiertotie Oy:n vastineet 18.10.2016 ja 28.2.2017

Päätöksen täytäntöönpano

Päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta. Muutoksenhakutuomioistuin voi kieltää päätöksen täytäntöönpanon.

Sovelletut oikeusohjeet

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 175, 184, 185, 190 ja 200 §

Hallintolaki (434/2003) 34 §

Uhkasakkolaki (1113/1990) 6, 7, 8, 18, 22, 23 ja 24 §

19.05.2015 Ehdotuksen mukaan

01.04.2014 Ehdotuksen mukaan

Esittelijä
ympäristönsuojelupäällikkö
Päivi Kippo-Edlund
Lisätiedot

Petri Puttonen, ympäristötarkastaja, puhelin: +358 9 310 32009

petri.puttonen@hel.fi

Kaupunkisuunnitteluvirasto 13.12.2016

Hakija

Sorters Finland Oy / Kiertotie Oy

Rakennuspaikka

10. kaupunginosan n. 10 000 m2 suuruinen vuokra-alue (Verkkosaarenkuja 3). Alue on esitetty hakijan liitekartassa.

Haettu toimenpide

Rakennus- ja purkujätteen välivarastointi- ja siirtokuormaustoiminta/jätteen varastointi ja vastaanottomäärän kasvattaminen

Hakija pyytää kaavoittajan lausuntoa ympäristölupahakemuksen liitteeksi. Hakija perustelee hakemustaan sillä, että toiminta on jo käynnissä ja nyt haettavat muutokset koskevat toiminnan laajentamista. Alue on ollut vuosia rakentamattomana varastokenttänä.

Säännökset, joista poiketaan

Hakemus koskee aluetta, jolle asemakaavan muuttaminen tai laatiminen on vireillä. Lainvoimaisissa asemakaavoissa alue on kalasataman ja elintarviketeollisuuden toimintaa palvelevien teollisuus- ja varastorakennusten korttelialuetta sekä pieniltä osilta katualuetta ja puistoa

Selostus

Alue kuuluu tulevaan Kalasataman kaupunginosaan. Rakennus- ja purkujätteen välivarastointi- ja siirtokuormaustoiminnan alue palvelee uuden kaupunginosan rakentamista ja tulee toimimaan paikalla vielä n. 2 vuotta. Sen jälkeen vuonna 2019 alueella alkaa Verkkosaaren pohjoisosan asuinalueen sekä Verkkosaaren kelluvien asuntojen alueen esirakentaminen.

Lausunto

Kaupunkisuunnitteluvirasto toteaa, että hakemuksen mukainen toiminta on tarkoitus sijoittaa alueelle, jonka alueellinen vakavuus on heikko. Alueen laiturirakenteissa on havaittu sivusiirtymiä ja liejuisen merenpohjan päälle tehdyt täytöt ovat painuvassa tilassa. Eteläisemmän osa-alueen rannan puolella täyttöjen alle on jäänyt savea noin 10 metriä. Alueen kuormittaminen edellyttää stabiliteetin riittävää varmistamista.

Hanke voidaan toteuttaa, mikäli stabiliteetti osoittautuu suunniteltuun käyttöön riittäväksi. Alue on vuokrattu hakijalle 1 kk irtisanomisajalla. Koska esirakentaminen alueella alkaa verrattain pian, ei jätteen varastointitoimintaa varten kannata tehdä enää merkittäviä investointeja. Hanketta on valmisteltu yhdessä ympäristökeskuksen, kiinteistöviraston, rakennusviraston, kaupunkisuunnitteluviraston sekä talous ja suunnittelukeskuksen kanssa.

Lisätiedot

Tuukka Linnas, arkkitehti, puhelin: 310 37308

tuukka.linnas@hel.fi

This decision was published on 12.04.2017

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • se, jonka oikeutta tai etua päätös saattaa koskea
  • rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
  • muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.

Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
Vaasan hallinto-oikeus
 
PL 204
 
65101 VAASA
Faksinumero:
029 56 42760
Käyntiosoite:
Korsholmanpuistikko 43
 
65100 VAASA
Puhelinnumero:
029 56 42780

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00-16.15.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Vaasan hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 250 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
Ympäristölautakunta
 
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700
 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15-16.00.

Presenter information

ympäristönsuojelupäällikkö
Päivi Kippo-Edlund

Ask for more info

Petri Puttonen, ympäristötarkastaja, puhelin: +358 9 310 32009

petri.puttonen@hel.fi