Kiertotie Oy, ympäristölupahakemus Verkkosaarenkuja Sörnäinen

HEL 2013-016454
More recent handlings
Case 7. / 76 §
This decisionmaker is no longer active

Määräyksen antaminen ja uhkasakon asettaminen Kiertotie Oy:lle

Ympäristölautakunta

Päätös

Ympäristölautakunta päätti seuraavaa liittyen Kiertotie Oy:n Verkkosaaren jätteenkäsittelyaseman ympäristölupamääräysten vastaiseen toimintaan.

Päätökseen velvoitettu

Kiertotie Oy ℅ Eko Harden Technologies Oy, Huopalahdentie 24, 00350 HELSINKI.

Asian vireilletulo

Ympäristökeskus on havainnut Kiertotie Oy:n jätteenkäsittelyasemalle 9.2.2017 tehdyssä tarkastuksessa, että ympäristöluvan jätteen enimmäismäärää koskevaa lupamääräystä ei ole noudatettu.

Asian käsittely

Taustaa

Helsingin kaupungin ympäristölautakunta on myöntänyt Kiertotie Oy:lle ympäristöluvan jätteen siirtokuormaustoimintaa varten 19.5.2015 (207 §). Toimintaa harjoitetaan Sorters Finland Oy:n Helsingin kaupungilta jätteen siirtokuormaustoimintaa varten vuokraamalla noin 10 000 m²:n kokoisella määräalalla, jolta Sorters Finland Oy on vuokrannut Kiertotie Oy:lle 3 000 m²:n kokoisen alueen. Myös Sorters Finland Oy harjoittaa vastaavaa jätteenkäsittelytoimintaa tällä 10 000 m²:n alueella. Yhtiöt ovat lupien myöntämisen jälkeen järjestelleet toimintaansa alueella uudelleen siten, että molemmilla yhtiöillä on noin 5000 m²:n kokoinen toiminta-alue ja Kiertotie Oy:n käytössä on vuokra-alueen eteläosa.

Ympäristökeskuksen kesällä 2016 tekemien havaintojen perusteella Sorters Finland Oy:n ja Kiertotie Oy:n jätteenkäsittelyasemien alueella varastoidun jätteen määrä oli huomattavasti suurempi kuin mitä voimassaolevat ympäristöluvat sallivat. Varasto sisälsi pääasiassa mineraalista rakennusjätettä ja puujätettä. Kiertotie Oy:llä ja Sorters Finland Oy:llä on kummallakin ympäristölupiensa perusteella vuosittain lupa vastaanottaa alle 20 000 tonnia rakennus- ja purkujätettä ja kertavarasto saa olla kummallakin enintään 300 tonnia (lupamääräys 1).

Alueella 8.9.2016 tehdyn tarkastuksen yhteydessä molempien yritysten edustaja Kimmo Kaltio ilmoitti, että puujätekasa ja mineraalisen purkujätteen varastointi liittyvät Kiertotie Oy:n toimintaan. Hänen arvionsa mukaan Kiertotie Oy:llä olisi varastoituna alueella noin 5 000 tonnia mineraalista purkujätettä. Pelkästään mineraalista purkujätettä oli siten moninkertainen määrä sallittuun verrattuna. Kasat olivat huomattavasti korkeampia kuin alueen ympärysaita. Ympäristökeskus kehotti tarkastuspöytäkirjassan 19.9.2016 saattamaan Kiertotie Oy:n varastoitujen jätteiden määrän ympäristöluvan sallimalle tasolle 7.10.2016 mennessä.

Tarkastuksessa 7.10.2016 todettiin alueella varastoidun, aiemmalla tarkastuksella saatujen tietojen perusteella Kiertotie Oy:lle kuuluvan jätteen määrän olevan edelleen huomattavasti suurempi kuin mitä ympäristölupa sallii, minkä vuoksi ympäristökeskus antoi 7.10.2016 päivätyllä kuulemiskirjeellä Kiertotie Oy:lle tilaisuuden lausua mielipiteensä ja antaa selityksensä ympäristöluvan määräysten noudattamatta jättämisestä, sen vuoksi mahdollisesti annettavasta ympäristölautakunnan määräyksestä ja määräyksen tehosteeksi mahdollisesti asetettavasta uhkasakosta.

Kiertotie Oy totesi vastineessaan 18.10.2016 muun muassa, että määräysten vastaisen toiminnan vuoksi yrityksessä on tehty henkilöstöjärjestelyjä ja henkilökunnan kanssa käydään läpi ohjeistus, jolla vastaavat tilanteet jatkossa vältetään. Jätteen pois kuljettaminen alueelta on aloitettu eikä uutta jätettä vastaanoteta ennen kuin tilanne on palautettu luvan mukaiseksi.

Alueella 28.10.2016 tehdyssä tarkastuksessa todettiin, että jätteen määrä Kiertotie Oy:n alueella oli saatettu ympäristöluvan salliman enimmäismäärän mukaiseksi, joten asiaa ei ollut tarpeen silloin viedä ympäristölautakunnan käsittelyyn määräyksen antamiseksi.

Tilanne helmikuussa 2017

Alueella 9.2.2017 tehdyssä tarkastuksessa todettiin, että Kiertotie Oy:n alueelle oli jälleen tuotu mineraalista purkujätettä, jonka määrä silmämääräisesti arvioiden ylitti ympäristöluvan salliman enimmäismäärän. Lisäksi alueella oli runsaasti puutavarajätettä. Asiasta oltiin yhteydessä toiminnanharjoittajaan, joka myönsi sähköpostissaan 13.2.2017 varastointimäärän ylityksen ja totesi sen hetkisen varastointimäärän olevan noin 500 tonnia. Toiminnanharjoittaja ilmoitti ryhtyvänsä välittömästi toimenpiteisiin ylimääräisten jätteiden poistamiseksi alueelta.

Alueella 14.2.2017 tehdyssä tarkastuksessa todettiin, että jätekasat näyttivät kasvaneen edellisestä kerrasta, minkä vuoksi ympäristökeskus antoi 14.2.2017 päivätyllä kuulemiskirjeellä Kiertotie Oy:lle tilaisuuden lausua mielipiteensä ja antaa selityksensä 28.2.2017 mennessä ympäristöluvan jätteen enimmäismäärää koskevan määräyksen noudattamatta jättämisestä, sen vuoksi mahdollisesti annettavasta ympäristölautakunnan määräyksestä ja määräyksen tehosteeksi mahdollisesti asetettavasta uhkasakosta.

Kiertotie Oy toteaa vastineessaan 28.2.2017 mm., että alueella on ollut kiviainesjätettä helmikuun puolessavälissä hieman yli 700 tonnia. Vastineessa mainitaan myös, että alueelta olisi viimeisen viikon aikana kuljetettu pois noin 700 tonnia kivijätettä, mutta ympäristökeskuksen paikan päällä 27.2.2017 tekemien havaintojen mukaan Kiertotie Oy:n alueella olevat kiviainesjätekasat eivät olleet pienentyneet. Vastineen mukaan suurin osa Kiertotie Oy:n alueella olevasta kivi- ja puutavarajätteestä on toimitettu eteenpäin, minkä vuoksi määräys ja uhkasakko ovat heidän näkemyksensä mukaan tarpeettomia.

Alueella 3.3.2017 tehdyssä tarkastuksessa todettiin, että Kiertotie Oy:n alueella oleva jätemäärä ylitti edelleen selvästi ympäristöluvan mahdollistaman enimmäismäärän 300 tonnia.

Ympäristölautakunnan ratkaisu

Päävelvoite

Ympäristölautakunta määrää Kiertotie Oy:n vähentämään Verkkosaaren jätteenkäsittelyasemansa kerrallaan varastoitavan jätteen määrää siten, että se on enintään 300 tonnia 17.3.2017 alkaen.

Perustelut päävelvoitteelle

Ympäristönsuojelulain (527/2014) 175 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan valvontaviranomainen voi kieltää sitä, joka rikkoo tätä lakia taikka sen nojalla annettua säännöstä tai määräystä, jatkamasta tai toistamasta säännöksen tai määräyksen vastaista menettelyä taikka määrätä asianomaisen täyttämään muulla tavoin velvollisuutensa.

Kiertotie Oy:n ympäristöluvan määräyksessä 1 on yksiselitteisesti todettu, että alueella kerrallaan varastoitavan jätteen määrä saa olla enintään 300 tonnia.

Koska asiassa on kiistatonta, että Kiertotie Oy on toistuvasti useista kehotuksista huolimatta tietoisesti toiminut ympäristölupamääräysten vastaisesti, on ympäristölautakunnan ympäristöluvan myöntäneenä ja sitä valvovana viranomaisena syytä antaa asiassa ympäristönsuojelulain 175 §:n 1 kohdan 1 momentin mukainen määräys.

Uhkasakon asettaminen

Ympäristönsuojelulain 184 §:n mukaan viranomaisen on tehostettava, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta, antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella tai toiminta keskeytetään. Uhkasakkoa koskevaan asiaan sovelletaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään.

Uhkasakkolain 6 §:n mukaan uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla.

Ympäristölautakunta päättää asettaa päävelvoitteen noudattamisen tehosteeksi 50 000,00 euron uhkasakon.

Ympäristölautakunta katsoo, että uhkasakon asettaminen määräyksen tehosteeksi on tarpeen, koska Kiertotie Oy ei ole korjannut toiminnassaan ilmenneitä epäkohtia kehotuksesta ja viranomaisen antamasta neuvonnasta huolimatta. Uhkasakon asettamista ei siten voida pitää ilmeisen tarpeettomana.

Uhkasakon asettaminen tarkoittaa sitä, että jos valvontaviranomainen uusintatarkastuksella havaitsee, ettei päävelvoitetta ole noudatettu määräaikaan mennessä, se voi tuomita uhkasakon maksettavaksi. Uhkasakko on voimassa kaksi vuotta tämän päätöksen antopäivästä lukien.

Ilmoitusvelvollisuus omaisuuden tai käyttöoikeuden luovutustilanteessa

Uhkasakkolain 18 §:n mukaan milloin uhkasakko on asetettu kiinteää tai irtainta omaisuutta koskevan päävelvoitteen tehosteeksi, velvoitetun on omaisuuden tai sen käyttöoikeuden luovuttaessaan ilmoitettava luovutuksensaajalle, minkälainen päävelvoite ja uhka sitä koskee. Velvoitetun on lisäksi ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. Ilmoitus luovutuksensaajalla on tehtävä luovutuskirjaan otetuin maininnoin tai muuten todisteellisesti.

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

Ympäristökeskuksen kuulemiskirjeet 7.10.2016 ja 14.2.2017 liitteineen

Kiertotie Oy:n vastineet 18.10.2016 ja 28.2.2017

Päätöksen täytäntöönpano

Päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta. Muutoksenhakutuomioistuin voi kieltää päätöksen täytäntöönpanon.

Sovelletut oikeusohjeet

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 175, 184, 185, 190 ja 200 §

Hallintolaki (434/2003) 34 §

Uhkasakkolaki (1113/1990) 6, 7, 8, 18, 22, 23 ja 24 §

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Kaupunkisuunnitteluvirasto 13.12.2016

Hakija

Sorters Finland Oy / Kiertotie Oy

Rakennuspaikka

10. kaupunginosan n. 10 000 m2 suuruinen vuokra-alue (Verkkosaarenkuja 3). Alue on esitetty hakijan liitekartassa.

Haettu toimenpide

Rakennus- ja purkujätteen välivarastointi- ja siirtokuormaustoiminta/jätteen varastointi ja vastaanottomäärän kasvattaminen

Hakija pyytää kaavoittajan lausuntoa ympäristölupahakemuksen liitteeksi. Hakija perustelee hakemustaan sillä, että toiminta on jo käynnissä ja nyt haettavat muutokset koskevat toiminnan laajentamista. Alue on ollut vuosia rakentamattomana varastokenttänä.

Säännökset, joista poiketaan

Hakemus koskee aluetta, jolle asemakaavan muuttaminen tai laatiminen on vireillä. Lainvoimaisissa asemakaavoissa alue on kalasataman ja elintarviketeollisuuden toimintaa palvelevien teollisuus- ja varastorakennusten korttelialuetta sekä pieniltä osilta katualuetta ja puistoa

Selostus

Alue kuuluu tulevaan Kalasataman kaupunginosaan. Rakennus- ja purkujätteen välivarastointi- ja siirtokuormaustoiminnan alue palvelee uuden kaupunginosan rakentamista ja tulee toimimaan paikalla vielä n. 2 vuotta. Sen jälkeen vuonna 2019 alueella alkaa Verkkosaaren pohjoisosan asuinalueen sekä Verkkosaaren kelluvien asuntojen alueen esirakentaminen.

Lausunto

Kaupunkisuunnitteluvirasto toteaa, että hakemuksen mukainen toiminta on tarkoitus sijoittaa alueelle, jonka alueellinen vakavuus on heikko. Alueen laiturirakenteissa on havaittu sivusiirtymiä ja liejuisen merenpohjan päälle tehdyt täytöt ovat painuvassa tilassa. Eteläisemmän osa-alueen rannan puolella täyttöjen alle on jäänyt savea noin 10 metriä. Alueen kuormittaminen edellyttää stabiliteetin riittävää varmistamista.

Hanke voidaan toteuttaa, mikäli stabiliteetti osoittautuu suunniteltuun käyttöön riittäväksi. Alue on vuokrattu hakijalle 1 kk irtisanomisajalla. Koska esirakentaminen alueella alkaa verrattain pian, ei jätteen varastointitoimintaa varten kannata tehdä enää merkittäviä investointeja. Hanketta on valmisteltu yhdessä ympäristökeskuksen, kiinteistöviraston, rakennusviraston, kaupunkisuunnitteluviraston sekä talous ja suunnittelukeskuksen kanssa.

Lisätiedot

Tuukka Linnas, arkkitehti, puhelin: 310 37308

tuukka.linnas@hel.fi

Ympäristölautakunta 19.05.2015 § 207

Päätös

Ympäristölautakunta päätti Kiertotie Oy:n toiminnan olennaista muuttamista koskevasta ympäristölupahakemuksesta seuraavaa.

Hakija

Kiertotie Oy, Kirjatyöntekijänkatu 14, 00170 Helsinki

Y-tunnus 2591168-7

Luvan hakemisen peruste ja lupaviranomaisen toimivalta

Kiertotie Oy:n rakennus- ja purkujätteen välivarastointi- ja siirtokuormaustoiminta on ympäristöluvanvaraista ympäristönsuojelulain 27 §:n 1 momentin mukaan. Valtioneuvoston asetuksen ympäristönsuojelusta 2 §:n 1 momentin kohdan 12f mukaan luvan käsittelee kunnan ympäristönsuojeluviranomainen.

Samalla alueella toimii vastaavaa toimintaa harjoittava SORTit Oy, jonka ympäristöluvan muutoshakemus käsitellään samanaikaisesti Kiertotie Oy:n lupahakemuksen kanssa ympäristönsuojelulain 41 ja 46 §:n mukaisesti.

Asian vireilletulo

Ympäristölupahakemus toiminnan muuttamiseksi on jätetty ympäristölautakunnalle 28.10.2014. Kiertotie Oy anoo lupaa aloittaa hakemuksen mukainen toiminta muutoksenhausta huolimatta.

Kaavoitustilanne

Toiminnan sijaintipaikka on SORTit Oy:n Helsingin kaupungin kiinteistövirastolta vuokraamalla määräalalla pääosin 10. kaupunginosan (Sörnäinen) korttelin 570 tontilla 2. SORTit Oy:lle vuokrattu määräala on lisäalueen vuokraamisen myötä kasvanut noin 9900 m³:iin, josta Kiertotie Oy:n käytössä tulee olemaan noin 3000 m³:n kokoinen alue. Tontti on 10570/2 on asemakaavassa (nro 9735, 19.10.1990) merkitty kalasataman ja elintarviketeollisuuden toimintaa palvelevien teollisuus- ja varastorakennusten korttelialueeksi. Vanhat kalasataman ja elintarviketeollisuuden käytössä olleet rakennukset on purettu alueelta. Osa määräalasta on kaavassa puistoksi merkityllä alueella, mutta puistoa ei koskaan ole rakennettu. Helsingin kaupungin kaupunkisuunnittelulautakunnan 12.5.2011 (179 §) hyväksymien Kalasataman pohjoisosan suunnitteluperiaatteiden tarkistuksen mukaan alue tullaan asemakaavoittamaan pääosin asuntokäyttöön.

Uusi toiminta-aluetta koskeva vuokrasopimus Helsingin kaupungin kiinteistöviraston ja SORTit Oy:n välillä on tehty 16.12.2014 alkaen toistaiseksi yhden kuukauden irtisanomisajalla.

Laitoksen sijaintipaikka ja sen ympäristö

Toiminnan sijaintipaikka on täyttömaata ja ollut vuosia rakentamattomana varastokenttänä. Osa uudesta vuokra-alueesta on asfalttipäällysteistä. Alueen maaperä on osittain pilaantunut aiemmasta toiminnasta johtuen.

Sijaintipaikkaa ympäröivä alue on teollisuus- ja varastokäytössä. Lähimmät asuintalot ovat Hermannissa Agroksenmäellä noin 500 metrin päässä, lähin asuinkäytössä oleva huoneisto sijaitsee noin 250 m etäisyydellä Vanhalla talvitiellä. Välissä kulkee Hermannin rantatie, jonka keskiarkivuorokausiliikenne oli kaupunkisuunnitteluviraston syyskuussa 2013 suorittaman liikennelaskennan mukaan 18100 autoa vuorokaudessa.

Nykyinen toiminta-alue on aidattu ja lukittu ja myös laajennusalue tullaan aitaamaan ja varustamaan lukollisella portilla. Laajennusalueen myötä alueelle tulee uusi ajoyhteys suoraan Kyläsaarenkadulta. Toiminta-alue on viemäröimätön.

Toiminnan muuttuminen

Alueelle tuodaan vaihtolavoilla tai suursäkeissä joko syntypaikkalajiteltua tai lajittelematonta rakennus- ja purkujätettä, joka kipataan kentälle siirtokuormattavaksi suurempiin ajoneuvoihin. Jäte voi sisältää puu-, kivi-, betoni-, tiili-, metalli-, pahvi-, muovi- kipsi-, villa- ja rengasjätettä. Toiminta-aika on päivittäin klo 7.00 - 22.00, toiminta-aikojen ulkopuolella alue on lukittu. Kaikki jätteet viedään sellaisiin vastaanottopaikkoihin, joilla on ympäristölupa tällaisen jätteen vastaanottamiseen. Mahdolliset kuormien mukana alueelle tulevat vaaralliset jätteet ja muut jätteet, joita alueelle ei ole tarkoitus tai lupa vastaanottaa, kerätään niille varattuihin astioihin ja viedään edelleen luvallisiin vastaanottopaikkoihin.

Toiminta muuttuu siten, että toiminta-alue laajenee liitteenä 3 olevan piirustuksen mukaisesti noin kaksinkertaiseksi. Vuosittain käsiteltävän jätteen enimmäismäärä nousee 19 900 tonniin. Kiertotie Oy:n käytössä olevalla alueella varastoidaan kerrallaan enintään 300 tonnia jätettä ja irtaimistoa.

Jätteen käsittelyssä on tarkoitus käyttää myös paikalle tarpeen mukaan tuotavia murskainta ja seulaa, joita käytetään enintään 30 tuntia viikossa kello 8.00 - 18.00.

Kuorma-autoliikenne lisääntyy toiminnan johdosta hieman Verkkosaarenkujalla, Kyläsaarenkadulla ja Vanhalla talvitiellä. Toiminnanharjoittajan arvion mukaan päivittäinen kuorma-autojen määrä on 20 - 40. Kiertotie Oy:n käyttämät kuljetusyritykset on merkitty jätehuoltorekisteriin.

Toiminnan vaikutukset ympäristöön

Merkittäviä päästöjä ilmaan tai maaperään ei toiminnanharjoittajan mukaan synny. Kuorma-autojen liikkuminen päällystämättömällä kentällä voi aiheuttaa pölyämistä ja purkujätteen kuormauksesta voi aiheutua vähän melua ja pölyämistä. Murskaimen ja seulan käyttö voi aiheuttaa melu- ja pölyhaittoja.

Pölyntorjuntaan on varauduttu siten, että alueella on paloauto, jolla voidaan tarvittaessa kastella jätettä ja maa-aluetta. Murskaimen ja seulan aiheuttamia pölyhaittoja vähennetään hakemuksen mukaan esimerkiksi suihkuttamalla vettä pölyävään kohtaan tai ns. vesiverhon avulla. Roskaantumisen ehkäisemiseksi tontin ympärillä on aita. Lisäksi roskia kerätään hakijan mukaan ympäristöstä päivittäin.

Laitoksen toiminnan ja sen vaikutusten tarkkailu

Jätevirroista pidetään kirjaa ja yhteenveto toiminnasta jätelajeittain toimitetaan vuosittain Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle.

Poikkeukselliset tilanteet ja niihin varautuminen

Toiminnanharjoittaja katsoo, ettei toimintaan liity ympäristö- tai terveysriskejä.

Paras käyttökelpoinen tekniikka (BAT) ja energiatehokkuus

Tällä hetkellä ei ole olemassa Euroopan komission julkaisemaa purkujätekäsittelyn parasta käytettävissä olevaa tekniikkaa (Best Available Techniques, BAT) koskevaa referenssikirjaa, ns. BREF-asiakirjaa.

Kyseessä on purkujätteen välivarastointi, pienimuotoinen käsittely ja siirtokuormaus, joten laitoksen energian käytön tehokkuutta ei ole perusteltua arvioida.

Lupahakemuksen käsittely

Lupahakemuksen vireilläolosta on tiedotettu Helsingin kaupungin ilmoitustaululla 23.1. - 23.2.2015 olleella kuulutuksella sekä kirjeellä asianosaisille ja Hermanni-Vallila Seura ry:lle.

Hakija on täydentänyt hakemusta 10.4.2015 Insinööritoimisto Heikki Helimäki Oy:n laatimalla selvityksellä toiminnassa käytettäväksi suunnitellun murskaimen aiheuttamasta melutasosta lähimpien asuntojen luona (liite 11). Selvityksen mukaan murskaimen aiheuttama päiväajan (7 - 22) keskiäänitaso LAeq ylittää 55 dB lähimmän, osoitteessa Vanha talvitie 13 sijaitsevan asunnon ulkopuolella ilman melusuojausta. Valtioneuvoston päätöksen 993/1992 mukaan rakennuksen ulkopuolisen melulähteen aiheuttama melun päiväajan (7 - 22) keskiäänitaso LAeq saa olla asuinrakennusten piha-alueilla ja muilla oleskelualueilla enintään 55 dB.

Hakija on edelleen täydentänyt hakemusta 8.5.2015 perusteluilla toiminnan aloittamiseksi muutoksenhausta huolimatta (liite 12).

Muistutukset ja mielipiteet

Lassila & Tikanoja Oyj:n muistutus

Lassila & Tikanoja Oyj:n 16.2.2015 päivätyssä muistutuksessa (liite 7) todetaan, että Kiertotie Oy:n ja SORTit Oy:n toiminnot muodostavat samalla tontilla ollessaan teknisen ja tuotannollisen toimintakokonaisuuden, minkä vuoksi ympäristövaikutuksia ja jätemääriä on tarpeen tarkastella yhdessä. Kummankin yrityksen enimmäisjätemäärät 19 900 tonnia vuodessa muodostavat yhteen laskettuna 39 800 tonnia, joka ylittää kunnan ympäristönsuojeluviranomaisessa käsiteltävän 20 000 tonnin rajan. Muistutuksessa viitataan myös ympäristönsuojelulain 41 ja 46 §:ssä todettuihin seikkoihin samalle toiminta-alueelle sijoittuvien toimintojen lupahakemusten samanaikaisesta käsittelystä ja ympäristövaikutusten arvioinnista kokonaisuutena.

Hermanni-Vallila seura ry:n muistutus

Hermanni-Vallila seura ry:n 20.2.2015 päivätyssä muistutuksessa (liite 8) todetaan, että Kiertotie Oy:n aluetta ympäröivillä alueilla on todettu roskaantumista, mikä on osaltaan aiheutunut alueen jätteidenkäsittelyasemilta kulkeutuneista jätteistä. Seura edellyttää, että luvan muutoksen yhteydessä alueen toimijat velvoitetaan siistimään ympäristöä ja poistamaan toimintapisteiden ulkopuolelle tuulen mukana leviävät muovi- ja paperiroskat.

Kiertotie Oy:n muistutuksia koskevat vastineet

Lassila & Tikanoja Oyj:n muistutusta koskevassa vastineessaan (liite 9) yhtiö toteaa, että Kiertotie Oy:llä ja SORTit Oy:llä ei ole sellaista teknistä tai toiminnallista yhteyttä, että niiden toimintaa pitäisi tarkastella yhdessä. Yrityksillä on eri päättäjät ja omistajat ja ne toimivat toiminta-alueella jätteen tuonnin ja pois kuljetuksen suhteen toisistaan riippumattomasti, ainoastaan vaaka- ja konetyöt hoidetaan yhteistyössä.

Hermanni-Vallila seura ry:n muistutusta koskevassa vastineessaan (liite 10) yhtiö toteaa, että sen alueelle on vastaanotettu pääasiassa kivi- ja puutavarajätettä, joten ympäristöön levinneet muovi- ja paperiroskat eivät voi olla Kiertotie Oy:n jätekasoista peräisin. Yhtiö huolehtii alueensa puhdistuksesta säännöllisesti.

Ympäristölautakunnan ratkaisu

Ympäristölautakunta päättää myöntää Kiertotie Oy:lle ympäristönsuojelulain 28 §:n mukaisen ympäristöluvan rakennus- ja purkujätteen välivarastointi-, käsittely- ja siirtokuormaustoiminnalle hakijan antamien selvitysten mukaisesti ja seuraavin lupamääräyksin.

  1. Ympäristölupa koskee rakennus- ja purkujätteen käsittelyä, johon kuuluvat vaihtolavakuormien ja suursäkkien vastaanotto ja välivarastointi maassa tai siirtolavoilla, jätteen murskaus satunnaisesti siirrettävällä murskaimella sekä jätteen kuormaus jatkokuljetusta varten. Jäte voi sisältää puu-, kivi-, betoni-, tiili-, metalli-, pahvi-, muovi- kipsi-, villa- ja rengasjätettä. Lisäksi alueelle saa vastaanottaa ja lajitella tavanomaiseksi jätteeksi luokiteltavaa muuta rakennus- ja purkujätettä ja talkoojätettä, joka ei kuitenkaan saa sisältää elintarvikejätteitä. Vastaanotettavien jätteiden määrän on oltava alle 20 000 tonnia vuodessa. Kerrallaan varastoitava määrä saa olla enintään 300 tonnia. Edellä mainitun kerrallaan varastoitavan jätemäärän täyttyessä alueelle ei saa vastaanottaa uutta jätettä ennen kuin varastointimäärä saadaan jätteen edelleen toimitusten myötä laskemaan alle 300 tonnin. (YSL 52 ja 58 §)
  2. Muun kuin edellä mainitun jätteen vastaanotto alueelle on kielletty. Jos alueelle tuodussa kuormassa on muuta jätettä kuin mitä alueelle on sallittua tuoda, jätettä ei saa kipata kentälle, vaan se on palautettava lähettäjälle tai ohjattava sellaiseen vastaanottopaikkaan, jolla on lupa vastaanottaa kuorman sisältämää jätettä. Jätteen laadun toteamiseksi kuormat on tarkastettava ennen niiden kippaamista kentälle.

    Mahdolliset jätekuormien mukana alueelle tulevat vähäiset määrät vaarallista jätettä tai muuta jätettä, jota alueelle ei ole lupa ottaa vastaan, tulee erotella rakennuspurkujätteestä ja toimittaa jätteen laadun mukaisiin vastaanottopaikkoihin. Tämän vuoksi jokainen kuorma tulee tarkastaa heti kun se on kipattu kentälle. Nestemäiset vaaralliset jätteet tulee säilyttää ennen niiden pois kuljettamista siten, että ne eivät vuototilanteessa pääse ympäristöön. (YSL 52 ja 58 §)
  3. Kiertotie Oy:n vastaanottamat ja käsittelemät jätteet tulee pitää kaikissa käsittelyvaiheissa selkeästi erillään samalla alueella toimivan SORTit Oy:n jätteistä. (YSL 58 §)
  4. Jätteen siirtokuormaustoimintaa saa harjoittaa päivittäin klo 7.00 - 22.00 ja murskaustoimintaa maanantaista perjantaihin klo 8.00 - 18.00. Murskauslaitoksen aiheuttama keskiäänitaso lähimpien asuinrakennusten ulkopuolella ei saa ylittää 55 dB LAeq, minkä vuoksi laitoksen sijoituspaikalle tulee asentaa Vanhan talvitien puolelle vähintään 3 m korkea tiivis ja maahan saakka ulottuva melueste, jonka yläreuna on vähintään murskaimen syöttökaukalon yläreunan tasalla. (YSL 52 §) 
  5. Kuorma-autoliikenteestä ja jätteen siirtokuormauksesta aiheutuvan pölyämisen estämiseksi ajoväylät ja jätekasat on pidettävä mahdollisimman pölyämättöminä tarvittaessa esimerkiksi kastelemalla tai suolaamalla.

    Murskauslaitos tulee pölyn ympäristöön leviämisen estämiseksi varustaa tiiviillä suojarakennelmalla sekä kastelujärjestelmällä, jossa veden sumutuspisteitä on ainakin murskaimen ylä- ja alapuolilla sekä jokaisessa kuljettimen purkukohdassa. Mikäli veden käyttö ei pölyntorjunnassa ei ole mahdollista, tulee murskausyksiköihin asentaa riittävän tehokkaat pölynerottimet ilman suodattamiseksi. Pölynerottimia ei saa tyhjentää murskeen joukkoon. (YSL 52 §)
  6. Toimintaa on harjoitettava siten, ettei siitä aiheudu ympäristön roskaantumista. Aluetta ympäröivät suoja-aidat tulee ennen tämän päätöksen mukaisen toiminnan aloittamista korottaa neljän metrin korkuisiksi ja pinnoittaa roskien ja pölyn leviämistä estävällä materiaalilla. Jätekasojen korkeus ei saa ylittää alueen suoja-aitojen korkeutta. Alueelta ympäristöön levinneet jätteet tulee siivota välittömästi. (YSL 52 ja 58 §, JL 72 - 73 §)
  7. Vahinko- tai onnettomuustilanteessa (esimerkiksi hydrauliikkavuoto) maaperään päässeet vaaralliset kemikaalit on kerättävä välittömästi talteen. Vahinkotapausten varalta toiminnanharjoittajalla on oltava imeytysainetta ja kalustoa vuotojen keräämiseksi. Häiriötilanteista tai onnettomuuksista kuten öljyvuodoista, joissa syntyy päästöjä maaperään tai muuta ympäristön pilaantumisen vaaraa sekä muista poikkeavista tilanteista on ilmoitettava viipymättä Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle. Ympäristölautakunta voi ilmoituksen johdosta antaa määräyksiä, jotka ovat tarpeen ympäristön pilaantumisen estämiseksi tai maaperän puhdistamiseksi. (YSL 52 ja 58 §)
  8. Alueelta pois kuljetettava jäte tulee toimittaa sellaisiin vastaanottopaikkoihin, joilla on voimassa olevat ympäristöluvat tai ulkomailla sijaitsevien vastaanottopaikkojen osalta vastaavat luvat kyseisen jätteen vastaanottamiseen. Alueelle vastaanotettavista ja edelleen luovutettavista rakennus- ja purkujätteistä tulee laatia jätelain 121 §:n mukaiset siirtoasiakirjat, joiden tulee olla tarvittaessa lupaviranomaisen tarkastettavissa. (YSL 52 ja 58 §, JL 121 §)
  9. Toiminnassa käytettävien kuljetusyritysten tulee olla merkittyjä jätehuoltotiedostoon. (JL 94 §)
  10. Toiminnasta on pidettävä kirjaa ja Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle tulee toimittaa vuosittain kirjallinen raportti, joka sisältää ainakin seuraavat edellistä toimintavuotta koskevat tiedot:

    - vastaanotettujen jätteiden määrät ja jätenimikkeet
    - edelleen toimitettujen jätteiden määrät jätenimikkeittäin ja toimituspaikoittain eriteltyinä
    - tiedot merkittävistä häiriötilanteista (onnettomuudet, jätteen
      enimmäisvarastointimäärän ylitykset) ja niihin liittyneistä toimenpiteistä.

    Vuosiraportti tulee toimittaa seuraavan vuoden helmikuun loppuun mennessä Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle.  (JL 118, 121 - 122 §)
  11. Toiminnan loppuessa ympäristökeskukselle on esitettävä selvitys toiminta-alueen ja sen ympäristön jälkihoidosta ja kunnostustarpeesta. Selvityksen perusteella ympäristölautakunta voi antaa määräyksiä toiminta-alueen kunnostamisesta. (YSL 52 §)
  12. Kiertotie Oy:n tulee asettaa ennen tämän päätöksen mukaisen toiminnan aloittamista Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle aiemmin määrätyn, yhteensä 2000,00 euron vakuuden lisäksi 8000,00 euron suuruinen vakuus asianmukaisen jätehuollon varmistamiseksi toiminnan loppuessa kyseisessä toimipisteessä. (YSL 59 - 61 §)

Perustelut

Yleisperustelut

Kiertotie Oy:n toiminnan muuttaminen lupahakemuksessa annettujen selvitysten sekä lupamääräysten mukaisesti täyttää toiminnan ympäristönsuojelulain mukaiset edellytykset. Toiminnasta ei aiheudu terveyshaittaa, merkittävää ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, pohjaveden tai maaperän pilaantumista, erityisten luonnonolosuhteiden huonontumista, roskaantumista tai kohtuutonta rasitusta naapureille. Toiminnanharjoittajalla on käytettävissään riittävä asiantuntemus toimintaan.

Lupamääräysten perustelut
  1. Toiminnanharjoittaja on hakenut lupaa rakennuspurkujätteen välivarastointiin ja siirtokuormaukseen sekä satunnaiseen murskaukseen ja seulontaan. Alueella kerrallaan varastoitavan jätteen enimmäismäärä on tarpeen määritellä suuren jätevaraston syntymisen ehkäisemiseksi ja siitä seuraavien ympäristöhaittojen välttämiseksi.
  2. Lupa ei oikeuta muun kuin määräyksessä 1 mainittujen jätteiden varastointiin tai muuhun jätteen käsittelyyn. Alueelle saattaa rakennusjätekuormien seassa kuitenkin kulkeutua myös mm. vaarallisia jätteitä, joiden säilytystä ja jatkokäsittelyä koskien on tarpeen antaa määräyksiä.
  3. Valvonnan ja toiminnan edellyttämän kirjanpidon vuoksi kahden eri luvalla toimivan yksikön toiminnat tulee pitää erillään.
  4. Toiminta-aika on rajoitettu, jotta naapurustoon ei aiheudu meluhaittaa yöaikaan. Murskaustoiminnan aiheuttamaa melua tulee lisäksi pienentää melusuojauksin.
  5. Pölynsidontatoimenpiteillä vähennetään asemalle tulevasta liikenteestä ja jätteiden käsittelystä aiheutuvia pölyhaittoja erityisesti kuivina aikoina.
  6. Roskien ja pölyn leviämisen estämiseksi aluetta ympäröivien aitojen tulee olla riittävän korkeita ja tiiviitä. Roskaantumisen aiheuttaja on velvollinen siivoamaan roskaantuneen alueen.
  7. Määräykset ovat tarpeen maaperän enemmän pilaantumisen estämiseksi.
  8. Jätteen ammattimaiseen käsittelyyn tulee olla ympäristölupa. Siirtoasiakirjamenettelyllä voidaan varmistaa, että käsitellyt jätteet ovat tämän ympäristöluvan mukaisia ja että ne on toimitettu luvallisiin vastaanottopaikkoihin.
  9. Jätettä saavat ammattimaisesti kuljettaa vain jätehuoltorekisteriin merkityt toiminnanharjoittajat. 
  10. Kirjanpito ja raportointi ovat tarpeen toiminnan valvontaa varten.
  11. Tiedot ovat tarpeen mahdollisten ympäristön pilaantumisen estämistä tai jätehuoltoa koskevien määräysten antamiseksi.
  12. Jätteenkäsittelytoiminnan vakuus asetetaan asianmukaisen jätehuollon, tarkkailun ja toiminnan lopettamisessa ja sen jälkeen tarvittavien toimien varmistamiseksi. Vakuuden suuruus on arvioitu alueella kerrallaan varastoitavan jätemäärän kuormauksen, poiskuljetuksen sekä alueen siistimisen aiheuttamista kustannuksista, ottaen huomioon toiminnalle aiemmin määrätty vakuus.

Vastaukset muistutuksissa esitettyihin vaatimuksiin

Lassila & Tikanoja Oyj:n muistutuksen osalta ympäristölautakunta toteaa, että Kiertotie Oy:n ja SORTit Oy:n luvat tulee käsitellä erillisinä lupahakemuksina, koska kummallakin yrityksellä on eri omistajat. Saman toiminta-alueen ollessa kyseessä lupahakemukset on kutenkin ympäristönsuojelulain 41 §:n mukaisesti edellytetty jätettäväksi käsittelyyn samanaikaisesti, jotta toimintojen yhteisvaikutukset voidaan arvioida ympäristönsuojelulain 46 §:n mukaisesti.

Hermanni-Vallila seura ry:n muistutus on otettu huomioon ympäristöluvan määräyksessä 6.

Luvan voimassaolo ja lupamääräysten tarkistaminen

Päätös annetaan julkipanon jälkeen 27.5.2015. Päätös korvaa ympäristölautakunnan 1.4.2014 (122 §) Kiertotie Oy:lle myöntämän ympäristöluvan.

Lupa on voimassa toistaiseksi. Lupa raukeaa, jos maanomistaja Helsingin kaupunki irtisanoo vuokrasopimuksen alueen maankäytön muutoksen toteutuessa.

Jos asetuksella annetaan lupaan sisältyviä määräyksiä ankarampia säännöksiä tai luvasta poikkeavia säännöksiä luvan voimassaolosta tai tarkistamisesta, on asetusta luvan estämättä noudatettava. (YSL 70 §)

Lupapäätöksen muuttamisen ja peruuttamisen perusteista on säädetty ympäristönsuojelulain 89 ja 93 §:ssä.

Päätöksen täytäntöönpano

Ympäristölautakunta päättää määrätä, että päätöksen mukainen toiminta voidaan muutoksenhausta huolimatta aloittaa lupapäätöstä noudattaen, jos hakija asettaa 31.5.2015 mennessä 8000,00 euron lisävakuuden ympäristön saattamiseksi ennalleen lupapäätöksen kumoamisen tai lupamääräysten muuttamisen varalle. (YSL 199 §)

Määräystä annettaessa otetaan huomioon, että kyseessä oleva toiminnan muutos ei lisää kohtuuttomasti alueella ennestään olevien toimintojen tuottamaa ympäristökuormitusta eikä siitä voi aiheutua pysyvää ympäristön pilaantumista. Toiminnan kestoaika on sidottu alueen maankäytön muutoksen aikatauluihin. Toiminnan aloittaminen ei tee muutoksenhakua hyödyttömäksi.

Vielä ympäristölautakunta päättää määrätä, että lupapäätöksen tullessa lainvoimaiseksi mainittu 8000,00 euron lisävakuus muutetaan lupamääräysten kohdassa 12 määrätyksi ympäristönsuojelulain 59 §:n mukaiseksi vakuudeksi. (YSL 59 ja 199 §)

Sovelletut säännökset

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 1, 5, 6 - 8, 16, 17, 27, 29, 34, 43, 44, 48, 49, 52, 58 - 62, 70, 71, 83 - 85, 87, 89, 93, 94, 172, 190, 198, 199 ja 205 §

Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta (713/2014) 2, 6, 8, 11, 13 - 15 ja 20 §

Jätelaki (646/2011) 72, 73, 94, 118, 121, 122 ja 142 §

Valtioneuvoston asetus jätteistä (179/2012) 24 §

Valtioneuvoston päätös melun ohjearvoista (993/1992) 2 §

Käsittelymaksu ja sen määräytyminen

Ympäristölautakunnan 21.5.2013 (163 §) hyväksymän taksan mukainen hakemuksen käsittelymaksu on 735,00 euroa ja vakuuden käsittelymaksu 225 euroa, yhteensä 960,00 euroa.

Lasku toimitetaan erikseen Helsingin kaupungin Taloushallintopalvelu-liikelaitoksesta.

Lupapäätöksestä tiedottaminen

Päätöksestä kuulutetaan julkisesti Helsingin kaupungin ilmoitustaululla.

Muutoksenhaku

Päätökseen saa hakea muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta. Valitusosoitus on liitteenä.

01.04.2014 Ehdotuksen mukaan

Esittelijä
ympäristönsuojelupäällikkö
Päivi Kippo-Edlund
Lisätiedot

Petri Puttonen, ympäristötarkastaja, puhelin: +358 9 310 32009

petri.puttonen@hel.fi
Close

This decision was published on 15.03.2017

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • se, jonka oikeutta tai etua päätös saattaa koskea
  • rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
  • muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.

Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
vaasa.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Vaasan hallinto-oikeus
 
PL 204
 
65100 VAASA
Faksinumero:
010 36 42760
Käyntiosoite:
Korsholmanpuistikko 43
 
65100 Vaasa
Puhelinnumero:
010 36 42611
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Vaasan hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 250 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
Ympäristölautakunta
 
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13 
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

ympäristönsuojelupäällikkö
Päivi Kippo-Edlund

Ask for more info

Petri Puttonen, ympäristötarkastaja, puhelin: +358 9 310 32009

petri.puttonen@hel.fi

Attachments

1. Kiertotie Oy_kuuleminen_07102016.pdf
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.