Hankintakeskus, teolliset elintarvikkeet yhteishankinta H121-16

HEL 2016-008264
More recent handlings
Case 1. / 29 §
This decisionmaker is no longer active

Teolliset elintarvikkeet yhteishankinta H121-16

Teknisen palvelun lautakunta

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti hyväksyä Kespro Oy:n, Lihel Oy Solinan, Valio Oy:n, Suomen Iglu Oy:n, Prominent Food GMP Oy:n, MP Maustepalvelu Oy:n, Brännskata Fiskare Ab:n ja Maatalousyhtymä Lausti Ville ja Kallen tarjoukset hankintaohjelmaan 1, Meira Nova Oy:n tarjoukset hankintaohjelmaan 2 ja 4 sekä Kalaset Oy:n tarjouksen hankintaohjelmaan 3 eniten vertailupisteitä saaneina tai hinnaltaan edullisimpina.

Sopimuskausi on kolme (3) vuotta sopimuksen allekirjoittamispäivästä lukien. Lisäksi hankintaan kuuluu yhden (1) vuoden ja kymmenen (10) kuukauden optiokausi, jonka käyttöönotosta hankintayksikkö päättää erikseen suoraa hankintaa käyttäen ennen perussopimuskauden päättymistä.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo sopimuskauden aikana on 27,5 milj. euroa sisältäen mahdollisen optiokauden.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin hankintakeskuksen ja Helsingin Konsernihankinta Oy: n 17.10.2016 päivättyyn tarjouspyyntöön H121-16 koskien Helsingin kaupungin Palvelukeskuksen ja säätiöiden tarvitsemia elintarvikkeita.

Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 19.10.2016 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service) . Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 2.12.2016. Määräaikaan mennessä saapui 12 tarjousta:

Heinon Tukku Oy

Kespro Oy

Lihel Oy Solina

Suomen Iglu Oy

Valio Oy

Prominent Food GMP Oy

MP Maustepalvelu Oy

Brännskata Fiskare Ab

Maatalousyhtymä Lausti Ville ja Kalle

Wihuri Oy Aarnio

Meira Nova Oy

Kalaset Oy

Hankinta on jaettu 4 hankintaohjelmaan.

Tuotteita testattiin Helsingin kaupungin palvelukeskus-liikelaitoksen tuotekehitysyksikön toimesta.

Kaikkien elintarvikkeiden gmo- pitoisuus saa olla korkeintaan EU- säädöksissä määritellyn raja-arvon suuruinen.

Toimittajan on pyydettäessä toimitettava Tilaajalle sopimuskauden aikana analyysitodistus, jossa varmistetaan tuotteen/tuotteiden gmo-pitoisuus.

Kaikkien kalaraaka-aineiden tulee olla WWF vastuullisuusluokituksen mukaisesti keltainen tai vihreä. Tarjoajan tulee sitoutua sopimuksen aikana tarvittaessa selvittämään kalaraaka-aineidensa pyyntialuetta., pyyntimenetelmiä yms. WWF:n vastuullisuusluokitukseen vaikuttavia tekijöitä.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnössä on esitetty tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset ja niiden täyttymisen selvittämiseksi vaadittavat selvitykset.

Kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset

Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittaville tuotteille laadullisia vaatimuksia (laatukriteereitä), jotka tarjottavien tuotteiden on pitänyt täyttää. Jos laadulliset vähimmäisvaatimukset eivät ole täyttyneet, on tarjottu tuote hylätty tarjouspyynnön vastaisena.

Tarjousten vertailu

Hankintaohjelma 1, Pakkalan tuotanto:

Hankintojen valintaperusteena on vaatimukset täyttävät tuotteet seuraavien valintaperusteiden mukaan:

Hinnan painoarvo 100 %

Raaka-ainetoimitukset Pakkalan tuotantoon tapahtuvat sekä suoraan teollisuudelta tai raaka-aineiden käsittelijöiltä että tukkuportaan kautta.

Tuoteryhmistä 3-7 tehtiin jokaisesta ryhmästä oma vertailu ja yksi eniten vertailupisteitä saanut tarjoaja valittiin. Tuoteryhmästä 2 valittiin hyväksytyistä tarjotuista tuotteista positioittain hinnaltaan edullisin vaihtoehto. Tuoteryhmään 1 emme saaneet yhtään vaatimukset täyttävää tarjousta.

Jos tuoteryhmässä jouduttiin hylkäämään tuote tai eniten vertailupisteitä saanut tarjoaja ei ollut tarjonnut pyydettyyn positioon tuotetta, valittiin hinnaltaan edullisin tarjoaja sopimustoimittajaksi.

Muissa tuotteissa valittiin positioittain hinnaltaan edullisin soveltuva tuote.

Tuotteille asetettuja laatuvaatimuksia tarkennettiin entisestään mm. asettamalla vihannes – ja kalapakasteille tarkempia pala- ja suikalekokovaatimuksia ja korostamalla tuotteiden pakkauskokovaatimuksia, koska kyseessähän on tehdasmaisesti toimiva yksikkö.

Eniten vertailupisteitä tai hinnaltaan edullisimman tarjouksen tekivät seuraavat toimittajat:

Tuoteryhmät 3 ja 6 ja positio 71

- Kespro Oy

Tuoteryhmä 4

- Lihel Oy Solina

Tuoteryhmä 5 ja positio 59

- Maustepalvelu Oy

Positiot 7,8,9,20,29 ja 39

- Valio Oy

Positiot 5 ja 10

- Suomen Iglu Oy

Positio 73

- Prominent Food GMP Oy

Positio 74

- Brännskata Fiskare Ab

Positio 72

- Maatalousyhtymä Lausti Ville ja Kalle

Hylätyt tuotteet perusteluineen ovat esityslistan liitteenä.

Hankintaohjelma 2, Hoitoalan ja säätiöiden toimipisteet:

Hankintojen valintaperusteena on vaatimukset täyttävät tuotteet seuraavien valintaperusteiden mukaan:

Hinnan painoarvo 100 %

Toimipisteitä on yhteensä 34.

Tarjouksen tekijän on tarjottava vaatimuksen mukaisia tuotteita vähintään 580 positioon ja jos tarjottuja positioita on vähemmän, tarjous hylätään.

Hylätyt tuotteet perusteluineen ovat esityslistan liitteenä.

Eniten vertailupisteitä saanut tarjoaja on Meira Nova Oy.

Hankintaohjelma 3, Kirjolohi, lohi ja muut kotimaiset kalapakasteet:

Hankintaohjelma koostuu erilaisista kirjolohituotteista ja muista lähialueilla kasvavista kalalajikkeista.

Vertailua ei tehty, koska ainoa tarjoaja oli Kalaset Oy.

Hankintaohjelma 4, Kahvi:

Hankintojen valintaperusteena on kokonaishinnaltaan edullisin tarjous.

Kokonaishinnaltaan edullisimman tarjouksen teki Meira Nova Oy.

Tarjousten vertailut hintapisteineen ja perusteluineen ovat tämän esityksen liitteinä.

This decision was published on 24.03.2017

VALITUSOSOITUS

Pöytäkirjan 29 §.

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitettuun päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 29, 31, 32 ja 33 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin teknisen palvelun lautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Presenter information

vs. hankintajohtaja
Noora Fils

Ask for more info

Reima Kettumäki, palvelupäällikkö, puhelin: +358931031771

reima.kettumaki@hel.fi