Helsingin kuvataide- ja Kallion lukio, hankekustannuksen korotus, Pengerkatu 5

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-009267
More recent handlings
§ 17
This decisionmaker is no longer active

Helsingin kuvataide-ja Kallion lukio sisäilmakorjausten hankesuunnitelman hyväksyminen, Pengerkatu 5

Rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö

Päätös

Rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö päätti hyväksyä 11.8.2017 päivätyn Helsingin kuvataide- ja Kallion lukion sisäilmakorjausten hankesuunnitelman siten, että korjausalueiden laajuus on yhteensä 575m2 ja korjauskustannusten enimmäishinta arvonlisäverottomana on 930 000 euroa.

Päätöksen perustelut

Rakennuksessa on todettu sisäilmaongelma, joka vaikeuttaa työskentelyä ja toiminnan jatkumista. Korjauksella mahdollistetaan koulutyön keskeytymätön jatkuminen. Korjauslaajuus on selvinnyt tarkemmin vasta hankkeen edetessä. Tilaohjelmaan ei tulla tekemään muutoksia.

Rakennuksessa toiminut henkilökunta on oireillut pitkään, eritoten rakennuksen kolmannessa kerroksessa ja kellarissa. Opettajia on jouduttu siirtämään toisiin tiloihin oireilun vuoksi. Korjauksen yhteydessä toteutetaan rakennuksen kolmannen kerroksen välipohjarakenteiden puhdistus ja korjaustyö sekä kellarin lattiarakenteiden korjaustyö ja haitta-aineiden puhdistustyö. Henkilökunnan oireilun takia korjaustarve on akuutti. Työt on aloitettu todettujen sisäilmaongelmien vuoksi kiireellisinä kesällä 2017, koska kolmannen kerroksen tilat on tarvittu käyttöön koulujen alkaessa, jotta vältytään väistötilatarpeelta.

Rakennus korjataan hankkeen vaatimassa laajuudessa. Korjaustyö suoritetaan rakennesuunnittelijan ohjeistuksen mukaisesti. Korjausalueiden koko on 575m2. Korjaukselle on haettu rakennuslupa. Hankkeen periaatteet on selvitetty alustavasti suunnitteluvaiheessa pidetyin ennakkoneuvotteluin rakennusvalvonnassa.

Kaupunkiympäristö toimialan ylläpito-yksikkö on hankkeen tilaaja sekä vastaa hankkeen toteuttamisesta ja rakennuksen ylläpidosta. Kaupunkiympäristön toimiala vuokraa kohdetta kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle ja sopii korjauksen vuokravaikutuksesta ko. toimialan kanssa. Koska kyseessä on sisäilmakorjaus, ei hankkeesta ole kasvatus- ja koulutus toimialan hyväksymää tarveselvitystä.

Helsingin kuvataide- ja Kallion lukio on lukion 1. - 3. vuosiluokat käsittävä 210 oppilaan koulu. Rakennus on valmistunut 1908 arkkitehti Waldemar Aspelin / Gunnar Taucherin suunnitelmien mukaisena. Rakennuksen ulkonäkö on säilynyt alkuperäisenä. Kohteen asemakaava nro 9699 on vahvistettu 19.11.1990. Asemakaavamerkintä on YL II (julkisten lähipalvelurakennusten korttelialue), rakennusoikeus 2184 kem2.

Rakennus on suojeltu asemakaavassa merkinnällä SR-2: ”Suojeltava rakennus. Rakennus on kaupunkikuvallisesti ja kulttuurihistoriallisesti arvokas, eikä sitä saa purkaa ilman rakennuslautakunnan lupaa. Rakennuksessa ei saa suorittaa sellaisia lisärakentamis- ja muutostöitä, jotka tärvelevät katujulkisivujen tyyliä tai vesikaton perusmuotoa.”

Pengerkatu 5:ssa sijaitsevassa Helsingin kuvataide- ja Kallion lukiossa on todettu sisäilmaongelmia, jotka vaikuttavat tiloissa työskentelyyn ja oleskeluun. Tiloissa on kiireellinen korjaustarve ja työt on aloitettu kesällä 2017. Kolmannen kerroksen tilat on pitänyt saada käyttöön koulujen alkaessa, jotta vältytään väistötilatarpeelta. Hankkeen rahoitus tapahtuu Kaupunkiympäristölle osoitetuista vuodelle 2017 kohdentamattomista määrärahoista.

This decision was published on 04.10.2017

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Eero Nuotio, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 71239

eero.nuotio@hel.fi

Decisionmaker

Sari Hilden
rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö