Hankinta, puitejärjestely, työnohjauspalvelut, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2022-009589
More recent handlings
§ 114

Työnohjauspalvelujen puitejärjestelyn hankinta

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti hyväksyä työnohjauspalvelujen puitejärjestelyyn tämän päätöksen liitteinä 1–8 olevien tarjousvertailujen mukaiseen ensisijaisuusjärjestykseen palveluntuottajat ja työnohjaajat osa-alueittain seuraavasti:

Osa-alue 1, Psykiatrian mielenterveys- ja päihdetyötä sekä psykoterapiatyötä tekevien yksilötyönohjaus: 36 työnohjaajaa

Osa-alue 2, Psykiatrian mielenterveys- ja päihdetyötä sekä psykoterapiatyötä tekevien ryhmätyönohjaus: 58 työnohjaajaa

Osa-alue 3, Muun sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen asiakas- ja potilastyötä tekevien yksilötyönohjaus: 34 työnohjaajaa

Osa-alue 4, Muun sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen asiakas- ja potilastyötä tekevien ryhmätyönohjaus: 55 työnohjaajaa

Osa-alue 5, Esihenkilöiden ja johdon yksilötyönohjaus: 40 työnohjaajaa

Osa-alue 6, Esihenkilöiden ja johdon ryhmätyönohjaus: 40 työnohjaajaa

Osa-alue 7, Työyhteisöjen työnohjaus: 65 työnohjaajaa

Osa-alue 8, Pelastustoimen esihenkilöiden ja johdon yksilötyönohjaus: 2 työnohjaajaa.

Lisäksi toimialajohtaja päätti, että osa tarjouksista hylätään. Hylätyt tarjoukset osa-alueittain ja työnohjaajittain on kuvattu tämän päätöksen liitteellä 9.

Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella ja palveluntuottajat on valittu päätöksen liitteenä olevien osa-aluekohtaisten tarjousvertailujen (liitteet 1–8) mukaisesti osa-alueittain ensisijaisuusjärjestykseen kokonaisvertailupisteiden perusteella.

Sopimukset ovat voimassa määräaikaisesti 30.4.2027 asti. Sopimuskausi alkaa, kun sopimukset palveluntuottajien kanssa on allekirjoitettu, arviolta toukokuussa 2023. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 6 000 000 euroa.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen jokaisen palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että he toimittavat vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä työnohjauspalvelujen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään 25.10.2022 § 217 ja päätti oikeuttaa toimialajohtajan tekemään hankintaa koskevat päätökset, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset ja päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Hankinnan kohde

Kilpailutettu hankinta koskee työnohjauspalveluja. Hankinnan tavoitteena oli perustaa hankinnasta puitejärjestely sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttöön. Palvelun sisältö on tarkemmin kuvattu tarjouspyyntöasiakirjoissa.

Hankinta oli jaettu kahdeksaan osa-alueeseen:

- Osa-alue 1: Psykiatrian mielenterveys- ja päihdetyötä sekä psykoterapiatyötä tekevien yksilötyönohjaus
- Osa-alue 2: Psykiatrian mielenterveys- ja päihdetyötä sekä psykoterapiatyötä tekevien ryhmätyönohjaus
- Osa-alue 3: Muun sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen asiakas- ja potilastyötä tekevien yksilötyönohjaus
- Osa-alue 4: Muun sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen asiakas- ja potilastyötä tekevien ryhmätyönohjaus
- Osa-alue 5: Esihenkilöiden ja johdon yksilötyönohjaus
- Osa-alue 6: Esihenkilöiden ja johdon ryhmätyönohjaus
- Osa-alue 7: Työyhteisöjen työnohjaus
- Osa-alue 8: Pelastustoimen esihenkilöiden ja johdon yksilötyönohjaus.

Hankinnan tavoitteena on, että työnohjaajia saadaan puitejärjestelyyn riittävä määrä Hankintayksikön tarpeisiin nähden. Puitejärjestelyyn perustuviin hankintoihin liittyvät toimintatavat ja menettelyt on kuvattu tarkemmin tarjouspyyntöasiakirjoissa.

Hankintamenettely

Työnohjauspalvelujen hankinta on lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016), myöhemmin hankintalaki, liitteen E mukaista muuta erityistä palveluhankintaa. Työnohjauspalvelujen puitejärjestelyn hankinnan arvo ylittää hankintalain tarkoittaman, muita erityisiä palveluhankintoja koskevan kansallisen kynnysarvon.

Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain mukaisen avoimen menettelyn periaatteella. Tarjouskilpailu käynnistettiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa, osoitteessa hankintailmoitukset.fi 16.11.2022 julkaistulla hankintailmoituksella.

Tarjousaikana hankintayksikkö korjasi tarjouspyyntöasiakirjoja ja julkaisi hankinnasta uuden, korjatun hankintailmoituksen sekä korjatun tarjouspyynnön 8.12.2022.

Hankintaa koskevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat saatavilla kokonaan sähköisesti Tarjouspalvelu.fi -portaalissa. Tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettiin tarjoajien soveltuvuudelle vähimmäisvaatimukset ja määriteltiin hankittava palvelu ja palvelun sopimusehdot sekä vähimmäisvaatimukset työnohjaajien koulutukselle. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa oli määritelty tarjousten valintaperusteet. Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, ja kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena hinta 70 prosentin painoarvolla ja laatu 30 prosentin painoarvolla.

Tarjouskilpailussa sallittiin osatarjoukset sekä rinnakkaiset tarjoukset. Tarjoajat saattoivat jättää yhden tai useamman tarjouksen yhteen tai useampaan tarjouspyynnön osa-alueeseen.

Tarjoajilla oli tarjousaikana mahdollista esittää hankinnan kohdetta ja tarjouspyyntöä koskevia, tarkentavia lisätietokysymyksiä 7.12.2022 kello 12.00 mennessä Tarjouspalvelu.fi -portaalin kautta. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä yhteensä 19 kysymyskokonaisuutta, joihin vastattiin 19.12.2022.

Tarjouspyynnössä ja hankintailmoituksessa asetettuun määräaikaan 2.1.2023 kello 11.00 mennessä tarjouksia jätti 141 tarjoajaa 156 tarjouksella yhteensä 212 työnohjaajasta.

Yhteensä osa-alueittain saatiin tarjouksia saatiin seuraavasti:

- Osa-alue 1: 100 tarjousta yhteensä 97 tarjoajalta, yhteensä 138 työnohjaajaa
- Osa-alue 2: 102 tarjousta yhteensä 99 tarjoajalta, yhteensä 141 työnohjaajaa
- Osa-alue 3: 106 tarjousta yhteensä 102 tarjoajalta, yhteensä 144 työnohjaajaa
- Osa-alue 4: 116 tarjousta yhteensä 108 tarjoajalta, yhteensä 152 työnohjaajaa
- Osa-alue 5: 90 tarjousta yhteensä 80 tarjoajalta, yhteensä 108 työnohjaajaa
- Osa-alue 6: 85 tarjousta yhteensä 75 tarjoajalta, yhteensä 99 työnohjaajaa
- Osa-alue 7: 107 tarjousta yhteensä 97 tarjoajalta, yhteensä 127 työnohjaajaa
- Osa-alue 8: 7 tarjousta yhteensä 7 tarjoajalta, yhteensä 7 työnohjaajaa.

Tarjousten käsittely

Tarjoukset avattiin 2.1.2023 sähköisestä järjestelmästä.

Hankintayksikön toteuttaman alustavan selvityksen mukaan kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

Hankintayksikkö tarkisti saapuneiden tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden. Kaikkien tarjousvertailuun hyväksyttävien työnohjaajien tuli täyttää tarjouspyyntöasiakirjoissa työnohjaajille asetetut vähimmäisvaatimukset.

Yhteensä kahdeksan (8) tarjoajan tarjoukset eivät täyttäneet tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia joko yhden tai useamman työnohjaajan osalta. Ne työnohjaajat, jotka eivät tarjousten perusteella täyttäneet tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia, hylättiin, eikä heitä otettu mukaan tarjousvertailuun. Hylätyt työnohjaajat ja hylkäämisten perusteet on kuvattu liitteellä 9.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Tarjoajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti, eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.

Kaikki vähimmäisvaatimukset täyttävät työnohjaajat otettiin mukaan tarjousvertailuun. Tarjousvertailu toteutettiin osa-alueittain tarjouspyynnössä määritellyllä tavalla siten, että kullakin osa-alueella vertailuhinnan painoarvo tarjousvertailussa oli 70 pistettä ja laadun painoarvo 30 pistettä. Laadun vertailupisteet jakautuivat siten, että työnohjaaja saattoi vertailussa saada 15 pistettä työnohjaajakokemuksesta ja 15 pistettä työkokemuksesta. Työnohjaajakohtaiset kokonaisvertailupisteet muodostuivat yhteenlasketuista hinta- ja laatupisteistä.

Puitejärjestelyssä kuhunkin osa-alueeseen oli tarjouspyynnössä ilmoitettu valittavan kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella työnohjaajia seuraavasti:

- Osa-alueet 1, 3 ja 5: noin 10–50 työnohjaajaa kullekin osa-alueelle
- Osa-alueet 2, 4 ja 6: noin 20–80 työnohjaajaa kullekin osa-alueelle
- Osa-alue 7: noin 20–100 työnohjaajaa
- Osa-alue 8: noin 20–40 työnohjaajaa

Työnohjaajat oli tarjouspyynnössä kerrottu asetettavan osa-alueittain ensisijaisuusjärjestykseen
korkeimpien kokonaisvertailupisteiden perusteella. Valituiksi tulevien palveluntuottajayritysten lukumäärän oli tarjouspyynnössä kerrottu riippuvan siitä, tuleeko tarjouskilpailussa valituksi palveluntuottajia, joiden osalta valituksi tulee vain yksi työnohjaaja vai palveluntuottajia, joiden osalta valituiksi tulee useampia työnohjaajia. Valinnat oli ilmoitettu tehtävän työnohjaajittain.

Valinnat tehtiin tarjouspyynnössä ilmoitettujen valittavien työnohjaajien määrien rajoissa, paitsi osa-alueella 8, jossa hyväksyttäviä tarjouksia oli vähemmän kuin tarjouspyynnöllä valittavaksi ilmoitettu työnohjaajien määrä. Osa-alueella 8 valittiin kaikki vähimmäisvaatimukset täyttävät työnohjaajat. Valituiksi tuli yhteensä 100 palveluntuottajayritystä.

Osa-aluekohtaiset tarjousvertailut ovat tämän päätöksen liitteinä 1–8.

Sopimukset

Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään neljän vuoden pituiset sopimukset. Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi toukokuussa 2023 ja se päättyy 30.4.2027.

Osapuolia sitovat sopimukset eivät synny päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta, kun hankinnasta on tehty sopimukset valittujen palveluntuottajien kanssa. Sopimukset voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.

Ask for more info

Kirsi Brummer, henkilöstön kehittämispäällikkö, puhelin: 09 310 73361

kirsi.brummer@hel.fi

Krista Mannersuo, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 33760

krista.mannersuo@hel.fi

Decisionmaker

Juha Jolkkonen
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Attachments

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.