Asemakaava ja asemakaavan muutos, Hernesaari, nro 12864

HEL 2022-011472
More recent handlings
Case 2. / 592 §

V 8.10.2025, Hernesaaren asemakaava ja asemakaavan muutos (nro 12864) (sisältää liikennesuunnitelman)

Helsinki City Board

Päätös

Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Asian aikana kuultavina olivat tiimipäällikkö Matti Kaijansinkko, liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen, maankäyttöjohtaja Rikhard Manninen ja asemakaavapäällikkö Marja Piimies. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Niilo Toivosen ehdotuksesta.

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto hyväksyy 6. kaupunginosan (Eira) vesialueen, 20. kaupunginosan (Länsisatama, Hernesaari, Jätkäsaari) osien kortteleista 20243, 20854, 20855, 20862, 20864, 20868, kortteleiden 20856, 20857, 20863, 20866 ja 20867, katu-, puisto-, satama-, venesatama-, erityis- ja vesialueiden asemakaavan sekä 6. kaupunginosan (Eira) katu-, venesatama-, puisto- ja vesialueiden, 20. kaupunginosan (Länsisatama, Hernesaari) osan korttelin 20176 tontista 19, kortteleiden 20181, 20235–20237, 20240–20243, katu-, satama-, rautatie-, puisto- ja vesialueiden asemakaavan muutoksen 4.6.2024 päivätyn ja 27.5.2025 muutetun piirustuksen numero 12864 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein. Kaavamuutoksella muodostuu uudet korttelit 20850–20871.

Kaavaratkaisun keskeinen sisältö

Asemakaava ja asemakaavan muutos koskee Hernesaarta, Eiran eteläosaa ja vesialuetta. Asemakaavoitusta ohjaa alueella voimassa oleva Hernesaaren osayleiskaava (tullut voimaan 18.4.2019).

Tavoitteena on mahdollistaa asumisen, työpaikkojen, satama- ja puistoalueiden sijoittaminen alueelle. Aluetta suunnitellaan noin 7 100 asukkaalle ja 3 000 työpaikalle. Alueen monipuoliset palvelut hajautetaan elävöittämään korttelialueita siten, että matkailu- ja vapaa-ajan palvelut tukeutuvat ranta-alueisiin.

Asemakaava mahdollistaa Hernesaaren itärantaan Merisataman jatkeeksi rantapuistoa, jossa on uimaranta, lähiliikuntapalveluita ja vesiurheilukeskus. Cafe Birgitan ja Löylyn yhteyteen on asemakaavassa esitetty vierasvenesatamaa. Risteilysatama tukee alueen kehittymistä vetovoimaiseksi merellisten matkailu- ja vapaa-ajanpalveluiden keskittymäksi. Venesataman yhteyteen suunnitellaan veneiden huoltoon ja säilytykseen liittyvien toimintojen lisäksi lumen vastaanottoaluetta.

Aluetta suunnitellaan autoriippumattomana ja siten vähäautoisena tiiviin kaupunkirakenteen alueena, jossa liikenne tukeutuu pääosin kävelyyn, pyöräilyyn ja raidejoukkoliikenteeseen. Alueen autopaikkojen enimmäismäärää rajataan. Alueella tuetaan toimintatapojen muutoksia ilmastomuutoksen torjumiseksi.

Uutta asuntokerrosalaa on 292 000 k-m2 ja työpaikka- ja palvelukerrosalaa on 181 900 k-m2 sisältäen nykyisten rakennusten käyttötarkoitusmuutokset 43 470 k-m2. Yhteensä alueen kerrosala on 474 500 k-m2, josta AK- ja ALP-korttelialueiden osuus on 307 500 k-m2 ja muiden korttelialueiden sekä alueiden rakennusalojen yhteenlaskettu osuus 167 000 k-m2. Alueen kaupallisten palveluiden osuus on noin 26 000 k-m2. Tonttien keskimääräinen tehokkuusluku on et=3,0 ja aluetehokkuus ea=1,0.

Kaavaratkaisun yhteydessä on laadittu liikennesuunnitelma (piir.nro 7653), jonka mukaan alueella liikkuminen perustuu pääosin turvallisiin kävely- ja pyöräily-yhteyksiin, raideliikenteeseen. Alueella on asuin- ja toimitilarakentamiselle autopaikkojen enimmäisrajoitus. Asemaavan mitoituksena AK-, ALP- ja LPA-1-korttelialueilla on käytetty 1 900 autopaikan enimmäismäärää. Pysäköintipaikat sijoittuvat alueelle markkinaehtoisesti pääosin keskitettyihin maanpäällisiin pysäköintilaitoksiin. Asukaspysäköinnin ajoneuvoliikenteen yhteydet perustuvat AK- ja ALP-korttelialueilla kansipysäköinnin välisiin maanalaisiin ajoyhteyksiin, jolloin alueen pihakadut ja aukiot voidaan suunnitella turvallisiksi ja viihtyisiksi. Raskas liikenne ohjataan alueen länsireunaan Munkkisaarenlaiturille.

Kaavaratkaisun toteuttaminen vaikuttaa erityisesti siten, että teollisuus- ja varastotoiminnan osittain poistuttua alueelta kantakaupungin asumisen, työpaikkojen, palveluiden sekä liikunta- ja virkistysmahdollisuuksien tarjonta monipuolistuu.

Päätökset kaavaratkaisun pohjana

Kaavaratkaisu edesauttaa kaupungin strategisten tavoitteiden toteutumista. Kaavaratkaisu on oikeusvaikutteisen Hernesaaren osayleiskaavan (tullut voimaan 18.4.2019) ja Helsingin yleiskaavan 2016 (tullut voimaan 5.12.2018) mukainen.

Kaupunkiympäristölautakunta päätti 16.4.2019 hyväksyä markkinaehtoisen pysäköinnin kokeilun periaatteet ohjeellisena noudatettavaksi Nihdin, Hernesaaren ja Hakaniemenrannan asemakaava-alueiden tai niiden osa-alueiden asuntorakentamisessa.

Kaupunkiympäristölautakunta päätti 10.10.2023 Hernesaaren asemakaavoituksen liikenteellisistä periaatteista.

Esittelijä toteaa, että Hernesaareen on laadittu kunnianhimoinen kaava, jolla pyritään korkealaatuiseen kaupunkikuvaan. Kuten vuoden 2024 AM-ohjelmassa on huomioitu, "[s]uurimmat kaavalliset potentiaalit ARA-rakentamiseen sijaitsevat merkittävillä aluerakentamiskohteilla, kuten Koivusaaressa ja Hernesaaressa sekä Malminkentällä. ARA-tuotannon kokonaisosuuden säilyttäminen noin 20 prosentissa uudistuotannosta vaatii näillä alueilla pääsyä 30 %:n ARA-vuokratuotannon osuuksiin. Tätä tavoitetta haastaa rakentamisen korkea hinta näillä alueilla, ja sitä kautta hankkeiden mahdollisuudet päästä ARA-tuotannolta vaadittavaan kustannustasoon. Uusilla alueilla on myös huomioitava alueen muun rakentumisen aikataulu, jotta alue lähtee rakentumaan kokonaisuutena tasapainoisesti."

Alueen lähtökohdat ja nykytilanne

Hernesaari on ollut vuosikymmeniä telakka- ja satamakäytössä. Viime vuosina alueelle on ohjattu matkailu- ja vapaa-ajan palveluita risteilymatkailun kehittämiseksi, käynnistetty aluerakentaminen alueen rakennusten purkamisella ja toteutettu väliaikainen raitiotieyhteyden kääntöpaikka. Alueella on voimassa useita asemakaavoja vuosilta 1961–2001.

Helsingin kaupunki omistaa kaava-alueen. Kaavaratkaisu on tehty kaupungin aloitteesta.

Kaavaratkaisun kustannukset

Kaavaratkaisun toteuttamisesta aiheutuu kaupungille kustannuksia ilman arvonlisäveroa 225 miljoonaa euroa ja kaupunki saa tonttituloja 520 miljoonaa euroa.

Kaavaehdotuksen julkinen nähtävilläolo (AKL/MRL 65 §) 12.8.–10.9.2024

Kaavaehdotus esiteltiin kaupunkiympäristölautakunnalle 4.6.2024 ja lautakunta päätti 11.6.2024 asettaa asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksen nähtäville.

Kaavaehdotuksesta tehtiin yhdeksän muistutusta. Nähtävilläoloajan ulkopuolella saapui yksi kirje.

Muistutuksissa esitetyt huomautukset kohdistuivat maakunta- ja osayleiskaavaan, rakentamisen määrään, kaupunkikuvaan ja viihtyisyyteen, toimintoihin, Munkkisaaren yritystalon toimintaedellytyksiin, liikenneselvitykseen, liikenteen sujuvuuteen, seurantaan ja kapasiteetin kasvattamiseen, lumenkuljetus-, huolto- ja asiointiliikenteeseen, autonomistukseen, pysäköintilaitoksiin, venesatamiin ja vesiliikenneturvallisuuteen, veneiden talvisäilytykseen, meritäyttöihin, luontoarvoihin, tuulisuuteen, ilmanlaatuun, meluvaikutuksiin, vuorovaikutukseen, kaava-aineiston nähtävilläoloon, luotettavuuteen, riittävyyteen ja saavutettavuuteen, kaavan vaihtoehtoihin ja arviointiin.

Kirjeessä esitetyt huomautukset kohdistuivat Cafe Birgitan toimintaedellytyksiin.

Kaavaehdotuksesta saatiin viranomaisten lausuntoja sen ollessa julkisesti nähtävillä. Lausunnoissa esitetyt huomautukset kohdistuivat rakentamisen määrään, pysäköintiin, pelastukseen, turvallisuuteen, terveellisyyteen, puistoalueeseen, melu- ja ilmastovaikutuksiin, toteutukseen, kunnallistekniikkaan, satama-alueen laajuuteen ja YO-korttelialueeseen.

Lausunnot saatiin Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta (ELY-keskus), Museovirastolta, Turvallisuus- ja kemikaalivirastolta (TUKES), Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymältä (HSY), Helen Sähköverkko Oy:ltä, Helsingin Satama Oy:ltä, kasvatuksen ja koulutuksen toimialalta (päivätty 19.12.2024, vastaanotettu 28.4.2025), pelastuslaitokselta sekä Hernesaaren jätteen putkikeräys Oy:ltä.

Lisäksi Uudenmaan liitto ja Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä ilmoittivat, ettei niillä ole lausuttavaa.

Kaavaehdotuksen julkinen nähtävilläolo (MRA 32 §) 17.2.–18.3.2025

Asemakaavoituspalvelu muutti kaavaehdotusta muistutusten, lausuntojen ja jatkosuunnittelun johdosta, joten kaavaehdotus asetettiin uudelleen nähtäville.

Kaavaehdotuksesta tehtiin seitsemän muistutusta, joista yksi oli adressi (allekirjoittajia yhteensä 12). Muistutuksissa esitetyt huomautukset kohdistuivat liikenteeseen, kaavaratkaisuun, selvityksiin ja vaikutuksiin, asemakaavan sisältövaatimuksiin, jatkosuunnitteluun, lähialueiden liikennejärjestelyihin, kaava-aineistoon, nimiöön, lumenvastaanottoon, KL-1-korttelialueeseen, vesiurheilukeskukseen, virkistysalueisiin, luontoon, valaistukseen sekä Munkkisaaren yritystalon ja päivittäistavarakaupan toimintaedellytyksiin.

Kaavaehdotuksesta saatiin viranomaisten lausuntoja sen ollessa julkisesti nähtävillä. Lausunnoissa esitetyt huomautukset kohdistuivat meluun, ilmastokestävyyteen, yhdyskuntatekniseen huoltoon, suojeluun, liikenteeseen, pelastukseen ja YO-korttelialueeseen.

Lausunnot saatiin Helsingin Satama Oy:ltä, Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymältä (HSY), Museovirastolta, Turvallisuus- ja kemikaalivirastolta (TUKES), Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta (ELY-keskus), kasvatuksen ja koulutuksen toimialalta, kaupunginmuseolta, pelastuslaitokselta sekä Hernesaaren jätteen putkikeräys Oy:ltä.

Lisäksi Helen Sähköverkko Oy ilmoitti, ettei sillä ole lausuttavaa.

Toimenpiteet julkisen nähtävilläolon jälkeen

Vuorovaikutusraportissa on esitetty yhteenvedot kaavaehdotuksesta saaduista muistutuksista, kirjeistä ja viranomaisten lausunnoista sekä vastineet niissä esitettyihin huomautuksiin.

Huomautuksissa esitetyt asiat on otettu huomioon, kaavan tavoitteet huomioon ottaen, tarkoituksenmukaisilta osin.

Kaavakartan merkintöihin tai määräyksiin ja muuhun aineistoon tehtiin julkisen nähtävilläolon jälkeen muutoksia, jotka on esitetty yksityiskohtaisesti kaavaselostuksen viimeisessä luvussa. Ne on myös koottu Tehdyt muutokset -liitteeseen.

Julkisen nähtävilläolon jälkeen tehdyistä muutoksista on neuvoteltu asianomaisten tahojen kanssa. Cafe Birgitan kiinteistön omistajaa on kuultu erikseen keskustelutilaisuudessa 24.2.2025.

Asemakaavaselostuksen ”Vaikutukset ja tehtyjen selvitysten yhteenveto” -luvussa ja alaluvussa ”Yhdyskuntataloudelliset vaikutukset” esitettyjä kaupungille aiheutuvia alueen rakentamisesta johtuvia kustannuksia on korjattu 1.9.2025 seuraavasti:

  • Esirakentaminen, meritäytöt arviolta 77 miljoonaa euroa aiemmin arvioidun 65 miljoonan euroa sijaan.
  • Rantarakentaminen arviolta 41 miljoonaa euroa aiemmin arvioidun 32 miljoonaa euroa sijaan.

Lisäksi eteläisen venesataman kustannuksia koskevan kappaleen tekstiä on tarkennettu ja lisätty kuvaus koskien esirakentamista ja rantarakenteita. Esirakentamisen osalta korjaukset ovat seurausta selvityksissä olleiden kaavataloudellisten kustannusarvioiden kohdentamisesta. Rantarakenteiden osalta kustannusarviota on tarkennettu eteläisen venesataman viitesuunnitelman perusteella.

Toimivalta

Alueidenkäyttölain 52 §:n mukaan asemakaavan hyväksyy kunnanvaltuusto.

Jatkotoimenpiteet

Kaavan hyväksymistä koskevasta päätöksestä on pyydetty lähettämään tieto.

Kaupunkiympäristölautakunta 27.05.2025 § 331

Esitys

Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle

  • 4.6.2024 päivätyn ja 27.5.2025 muutetun asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksen nro 12864 (liitteet nro 3–4) hyväksymistä. Asemakaava koskee 6. kaupunginosan (Eira) vesialuetta, 20. kaupunginosan (Länsisatama, Hernesaari, Jätkäsaari) osia kortteleista 20243, 20854, 20855, 20862, 20864, 20868, kortteleita 20856, 20857, 20863, 20866 ja 20867, katu-, puisto-, satama-, venesatama-, erityis- ja vesialueita ja asemakaavan muutos koskee 6. kaupunginosan (Eira) katu-, venesatama-, puisto- ja vesialueita, 20. kaupunginosan (Länsisatama, Hernesaari) osaa korttelin 20176 tontista 19, kortteleita 20181, 20235–20237, 20240–20243, katu-, satama-, rautatie-, puisto- ja vesialueita (muodostuvat uudet korttelit 20850–20871).

Lisäksi lautakunta päätti

  • ettei ehdotusta aseteta uudelleen nähtäville
  • antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet saatuihin lausuntoihin ja muistutuksiin sekä nähtävilläoloajan ulkopuolella kirjallisesti esitettyihin mielipiteisiin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa, Työpajankatu 8 (puh. 09 310 22111), sekä internet-sivuilla:
  • ilmoittaa päätöksestään ja vuorovaikutusraportista muodostuvan AKL/MRL 65 §:n mukaisen kunnan perustellun kannanoton niille kaavasta muistutuksen tehneille, jotka ovat ilmoittaneet osoitteensa.

Lautakunta katsoi, että kaava täyttää liikenteen toimivuuden edellytykset. Kaavan toteutuksen aikana seurataan liikenteen toimivuutta.

Lisäksi lautakunta edellytti, että suunnittelun ja toteutuksen seuraavissa vaiheissa aukioiden ja katujen maisemasuunnittelua ja alueiden vehreyttä toteutetaan sillä kunnianhimoisella tasolla, jota kaavan julkisten alueiden yleissuunnitelma kuvaa. Näin toimitaan sekä kaavan läntisen puolen kaduilla että itse suunnitelman kuvaamalla alueella.

Käsittely

Vastaehdotus:
Risto Rautava: Lisätään esitysehdotuksen loppuun: "Lautakunta katsoo, että kaava täyttää liikenteen toimivuuden edellytykset. Kaavan toteutuksen aikana seurataan liikenteen toimivuutta."

Kannattaja: Otto Meri

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Risto Rautavan vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.

Vastaehdotus:
Anni Sinnemäki: Lisätään esitysehdotuksen loppuun: "Lautakunta edellyttää, että suunnittelun ja toteutuksen seuraavissa vaiheissa aukioiden ja katujen maisemasuunnittelua ja alueiden vehreyttä toteutetaan sillä kunnianhimoisella tasolla, jota kaavan julkisten alueiden yleissuunnitelma kuvaa. Näin toimitaan sekä kaavan läntisen puolen kaduilla että itse suunnitelman kuvaamalla alueella."

Kannattaja: Olli-Pekka Koljonen

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Anni Sinnemäen vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen

20.05.2025 Pöydälle

13.05.2025 Pöydälle

11.06.2024 Esittelijän ehdotuksesta poiketen

04.06.2024 Pöydälle

Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot

Jari Huhtaniemi, johtava arkkitehti, maankäytön suunnittelu, puhelin: 09 310 37197

jari.huhtaniemi@hel.fi

Teemu Vuohtoniemi, liikenneinsinööri, liikennesuunnittelu, puhelin: 09 310 37490

teemu.vuohtoniemi@hel.fi

Paula Hurme, maisema-arkkitehti, maisemasuunnittelu, puhelin: 09 310 26093

paula.hurme@hel.fi

Jarkko Nyman, projektipäällikkö, teknistaloudellinen suunnittelu, puhelin: 09 310 37094

jarkko.nyman@hel.fi

Nimistötoimikunta 09.10.2024 § 93

Johanna Lehtonen esitteli alueen suunnittelutilannetta. Alueen nimistöä on käsitelty nimistötoimikunnassa kokonaisuutena jo vuosina 2014 ja 2017, mutta näiden käsittelyiden jälkeen on tullut nimettäväksi yksi uusi kohde.

Nimistötoimikunta päätti esittää alueelle seuraavan uuden nimen:

Touko Laaksosen aukio – Touko Laaksonens plats

(aukio)

Perustelu: Muistonimi, kuvataitelija Touko Laaksosen (taitelijanimi Tom of Finland, 1920–1991) mukaan. Touko Laaksonen asui Etelä-Helsingissä Ullanlinnassa osoitteessa Tehtaankatu 7 tuotantonsa kannalta merkittävinä vuosina 1969–1984.

”Touko Laaksonen tuli maailmanlaajuisesti tunnetuksi taiteilijanimellään Tom of Finland. Hänen piirroksensa loivat uudenlaisen, sittemmin jo stereotyyppiseksi muodostuneen kuvan maskuliinisesta homoseksuaalisesta miehestä. Tom of Finlandin teoksia on useissa merkittävissä taidekokoelmissa, joista mainittakoon Chicago Art Institute, Kaarinan kaupunki, Los Angeles County Museum, Museum of Modern Art (New York), Kiasma (Helsinki) sekä San Francisco Museum of Modern Art.” (Arell, Berndt: Laaksonen, Touko. Kansallisbiografia-verkkojulkaisu. Studia Biographica 4. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.)

Touko Laaksosen aukioksi ehdotettu paikka tulee olemaan merkittävää kulttuuritoimintojen aluetta Hernesaaren eteläkärjessä. Alueella sijaitsee myös merkittävä risteilylaituri, jonne saapuu kansainvälisiä matkailijoita eri puolilta maailmaa.

Touko Laaksosen nimi on hyväksytty nimipankkiin nimistötoimikunnan kokouksessa 13.9.2023.

Lisätiedot

Johanna Lehtonen, nimistönsuunnittelija, puhelin: 09 310 37386

johanna.lehtonen@hel.fi

Kaupunkiympäristön toimiala Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus Kaupunkimittauspalvelut Kartat ja paikkatiedot Yksikön päällikkö 02.05.2024 § 26

Päätös

Yksikön päällikkö päätti hyväksyä asemakaavan 12864 pohjakartan kaupunginosissa 6 Eira, 20 Länsisatama. Pohjakartta täyttää maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 54a §:n asettamat vaatimukset.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan kaupunkimittauspalvelut on valmistanut asemakaavan pohjakartan:

Asemakaavan numero: 12864
Kaupunginosat: 6 Eira, 20 Länsisatama
Kartoituksen työnumero: 54/2023
Pohjakartta valmistunut: 3.1.2024
Tasokoordinaatisto: ETRS-GK25
Korkeusjärjestelmä: N2000

Pohjakartta täyttää maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 54a §:n asettamat vaatimukset.

Kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden asiakkuusjohtaja on päätöksellä (4§/1.6.2017) siirtänyt hallintosäännön 16 luvun 8 § 2 momentin 7 kohdan toimivallan hyväksyä kaavoja varten valmistetut pohjakartat kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden kaupungingeodeetille sekä kartat ja paikkatiedot -yksikön päällikölle.

Lisätiedot

Merja Kyyrö, vastaava kartoittaja, puhelin: 09 310 31911

merja.kyyro@hel.fi

Timo Tolkki, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 31883

timo.tolkki@hel.fi

This decision was published on 30.09.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Presenter information

kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula

Ask for more info

Anna Villeneuve, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36045

anna.villeneuve@hel.fi