Asemakaava ja asemakaavan muutos, Hernesaari, nro 12864
- Helsinki City Council 15/08.10.2025
- Helsinki City Council 15/08.10.2025
- Helsinki City Board 33/29.09.2025
- Helsinki City Board 32/22.09.2025
- Urban Environment Committee 18/27.05.2025
- Urban Environment Committee 17/20.05.2025
- Urban Environment Committee 16/13.05.2025
- Urban Environment Committee 20/11.06.2024
- Urban Environment Committee 19/04.06.2024
- Yksikön päällikkö 02.05.2024
Detaljplan och detaljplaneändring (nr 12864) för Ärtholmen (omfattar trafikplan)
Beslutsförslag
Stadsfullmäktige godkänner detaljplan för ett vattenområde i 6 stadsdelen (Eira), delar av kvarteren 20243, 20854, 20855, 20862, 20864, 20868, kvarteren 20856, 20857, 20863, 20866 och 20867, gatu-, park-, hamn-, småbåthamns-, special- och vattenområden i 20 stadelen (Västra hamnen, Ärtholmen, Busholmen) samt detaljplaneändring för gatu-, småbåthamns-, park- och vattenområden i 6 stadsdelen (Eira), del av tomten 19 i kvarteret 20176, kvarteren 20181, 20235–20237, 20240–20243, gatu-, hamn-, järnvägs-, park- och vattenområden i 20 stadsdelen (Västra hamnen, Ärtholmen) enligt ritning nr 12864, daterad 4.6.2024 och ändrad 27.5.2025, och på de grunder som framgår av detaljplanebeskrivningen. Genom detaljplaneändringen bildas de nya kvarteren 20850 och 20871.
Föredragandens motiveringar
Detaljplaneändringens centrala innehåll
Detaljplanen och detaljplaneändringen gäller Ärtholmen, södra Eira och ett vattenområde. En gällande delgeneralplan för Ärtholmen (trädde i kraft 18.4.2019) styr detaljplanläggningen i området.
Målet är att bygga bostäder och arbetsplatser samt anlägga hamn- och parkområden i Ärtholmen. Området planeras få cirka 7 100 invånare och 3 000 arbetstillfällen. Den mångsidiga servicen i området sprids till kvartersområdena för att uppliva dem, och turist- och fritidstjänster förläggs till områden nära stranden.
Detaljplanen gör det möjligt att på Ärtholmens östra strand anlägga en strandpark som en förlängning av Havshamnen. Strandparken får en badstrand, näridrottstjänster och ett vattensportcenter. I anslutning till Café Birgitta och Löyly föreslås en gästhamn i detaljplanen. En hamn för kryssningsfartyg bidrar till att området utvecklas till en attraktiv koncentration av maritima turist- och fritidstjänster. I anslutning till båthamnen planeras förutom funktioner för service och bevaring av båtar också en snömottagningsplats.
Var näridrottsplatser placeras bestäms mer i detalj i en parkplan som utarbetas efter att detaljplanen vunnit laga kraft.
Avsikten är att planera ett område som är oberoende av bilar och därigenom har få bilar och en tät stadsstruktur. Trafiken i området består främst av gång- och cykeltrafik och spårbunden kollektivtrafik. Maximiantalet bilplatser i området begränsas. I området främjas ändring av verksamhetssätt i syfte att förebygga klimatförändringen.
Den nya bostadsvåningsytan uppgår till 292 000 m² och våningsytan för arbetsplatser och service till 181 900 m², inklusive ändring av användningsändamål för 43 470 m² vy i nuvarande byggnader. Den totala våningsytan i området uppgår till 474 500 m², av vilket 307 500 m² vy är AK- och ALP-kvartersområden och 167 000 m² vy andra kvartersområden och byggnadsytor i områdena. Våningsytan för den kommersiella servicen i området uppgår till cirka 26 000 m². Tomternas genomsnittliga exploateringstal (et) är 3,0 och områdets exploateringstal (ea) är 1,0.
I samband med detaljplaneändringen utarbetades en trafikplan (ritning nr 7653) enligt vilken rörligheten i området baserar sig främst på trygga gång- och cykelförbindelser och spårbunden kollektivtrafik. I området gäller en begränsning av maximiantalet bilplatser för bostäder och verksamhetslokaler. AK-, ALP- och LPA-1-områdena i detaljplanen har dimensionerats utifrån 1 900 som maximiantalet bilplatser. Bilplatserna i området koncentreras marknadsbaserat främst i parkeringsanläggningar ovan jord. Invånarparkeringens fordonstrafiksförbindelser baserar sig i AK- och ALP-kvartersområdena på underjordiska körförbindelser mellan däckparkeringar, vilket gör det möjligt att planera trygga och trivsamma gårdsgator och skvärer. Den tunga trafiken styrs till Munkholmskajen i områdets västra kant.
Förverkligandet av detaljplanen har en särskild inverkan på att utbudet av bostäder, arbetsplatser, service och idrotts- och rekreationsmöjligheter i innerstaden blir mångsidigare när industri- och lagerverksamheten i området avlägsnas.
Beslut som detaljplanen bygger på
Detaljplanelösningen bidrar till att staden kan uppnå sina strategiska mål. Detaljplanens lösning stämmer överens med delgeneralplanen för Ärtholmen med rättsverkningar (trädde i kraft 18.4.2019) och generalplanen 2016 för Helsingfors (trädde i kraft 5.12.2018).
Stadsmiljönämnden beslutade 16.4.2019 att godkänna principerna för ett försök med marknadsvillkorlig parkering som ett riktgivande underlag för byggandet av detaljplaneområdena Knekten, Ärtholmen och Hagnäskajen eller för byggandet av bostäder i dessas delområden.
Föredraganden konstaterar att en ambitiös detaljplan har utarbetats för Ärtholmen i syfte att nå en högklassig stadsbild. I programmet för bostäder och tillhörande markanvändning 2024 beaktas följande: ”Den största planläggningsmässiga potentialen för ARA-byggande finns i stora regionala utvecklingsområden, såsom Björkholmen, Ärtholmen och Malms flygplatsområde. För att upprätthålla den totala andelen ARA-produktion på cirka 20 procent av nyproduktionen krävs att man ska nå 30 procents ARA-produktionsandelar i dessa områden. Detta mål är en utmaning på grund av de höga byggkostnaderna i dessa områden, och därmed projektens förmåga att nå den kostnadsnivå som krävs för ARA-produktion. I nya områden måste man också ta hänsyn till tidtabellen för annat byggande i området, så att området som helhet byggs på ett balanserat sätt.”
Områdets förutsättningar och nuläge
Ärtholmen har använts som ett varvs- och hamnområde under flera årtionden. Under de senaste åren har turist- och fritidstjänster styrts till området i syfte att utveckla kryssningsturismen. Områdesbyggandet har inletts genom att riva byggnaderna i området och en tillfällig vändplats för spårvagnar har förverkligats. För området gäller flera detaljplaner från 1961–2001.
Detaljplaneområdet är i Helsingfors stads ägo. Detaljplaneändringen har utarbetats på stadens initiativ.
Detaljplaneändringens kostnader
Genomförandet av detaljplanen medför staden kostnader på 225 miljoner euro exklusive mervärdesskatt, och staden får tomtinkomster på 520 miljoner euro.
Detaljplaneförslaget offentligt framlagt (65 § i lagen om områdesanvändning/markanvändnings- och bygglagen) 12.8–10.9.2024
Detaljplaneförslaget förelades stadsmiljönämnden 4.6.2024 och nämnden bestämde 11.6.2024 att förslaget till detaljplan och detaljplaneändring ska läggas fram offentligt.
Nio anmärkningar gjordes mot detaljplaneförslaget. En skrivelse kom in utanför framläggningstiden.
Påpekandena i anmärkningarna gällde landskapsplanen och delgeneralplanen, byggnadsvolymen, stadsbilden och trivseln, funktionerna, Munkholmens företagshus verksamhetsförutsättningar, trafikutredningen, trafikens smidighet, trafikens uppföljning, trafikkapacitetens ökning, snötransports-, service- och angöringstrafiken, bilägandet, parkeringsanläggningarna, båthamnarna och sjötrafikssäkerheten, vinteruppläggningen av båtar, utfyllnaderna i havet, naturvärdena, vindförhållandena, växelverkan, planläggningsmaterialets framläggning, tillförlitlighet, tillräcklighet och tillgänglighet samt detaljplanens alternativ och bedömning.
Påpekandena i skrivelsen gällde Café Birgittas verksamhetsförutsättningar.
Myndighetsutlåtanden om detaljplaneförslaget kom in medan förslaget var offentligt framlagt. Påpekandena i utlåtandena gällde byggnadsvolymen, parkeringen, räddningen, säkerheten, hälsosamheten, parkområdet, buller- och klimatkonsekvenserna, genomförandesättet, kommunaltekniken, hamnområdets omfattning och YO-kvarteret.
Utlåtanden kom från närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland (NTM-centralen), Museiverket, Säkerhets- och kemikalieverket (Tukes), samkommunen Helsingforsregionens miljötjänster (HRM), Helen Elnät Ab, Helsingfors Hamn Ab, fostrans- och utbildningssektorn (daterad 19.12.2024, kom in 28.4.2025), räddningsverket och Ärtholmens sopsug Ab.
Dessutom meddelade Nylands förbund och samkommunen Helsingforsregionens trafik (HRT) att de inte har någonting att yttra.
Detaljplaneförslaget offentligt framlagt (32 § i markanvändnings- och byggförordningen) 17.2–18.3.2025
Tjänsten detaljplaneläggning ändrade förslaget till detaljplaneändring med anledning av anmärkningarna, utlåtandena och den fortsatta planeringen. Förslaget till detaljplaneändring lades därför offentligt fram på nytt.
Mot detaljplaneförslaget gjordes sju anmärkningar, av vilka en var en petition (undertecknad av totalt 12 personer). Påpekandena i anmärkningarna gällde trafiken, detaljplanelösningen, utredningarna och konsekvenserna, detaljplanens innehållskrav, den fortsatta planeringen, trafikarrangemangen i närområdena, planläggningsmaterialet, titeln, mottagningen av snö, KL-1-kvartersområdet, vattensportcentret, rekreationsområdena, naturen, belysningen samt verksamhetsförutsättningarna för Munkholmens företagshus och dagligvaruhandeln.
Myndighetsutlåtanden om detaljplaneförslaget kom in medan förslaget var offentligt framlagt. Påpekandena i utlåtandena gällde bullret, klimatresiliensen, den samhällstekniska försörjningen, skyddet, trafiken, räddningen och YO-kvartersområdet.
Utlåtanden kom från Helsingfors Hamn Ab, samkommunen Helsingforsregionens miljötjänster (HRM), Museiverket, Säkerhets- och kemikalieverket (Tukes), Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland (NTM-centralen), fostrans- och utbildningssektorn, stadsmuseet, räddningsverket och Ärtholmens sopsug Ab.
Dessutom meddelade Helen Elnät Ab att det inte har någonting att yttra.
Åtgärder efter att detaljplaneförslaget varit offentligt framlagt
I rapporten om växelverkan anges anmärkningarna, skrivelsen och myndighetsutlåtandena om förslaget till detaljplan i sammandrag och genmälena till de påpekanden som framförts i dessa.
Det som framförts i påpekandena har beaktats med hänsyn till detaljplanens mål och i den mån det är ändamålsenligt.
Det gjordes ändringar i detaljplanekartans beteckningar eller bestämmelser och i det övriga materialet efter att detaljplanen varit offentligt framlagd. För ändringarna redogörs detaljerat i detaljplanebeskrivningens sista kapitel. De har också samlats i bilagan över ändringar (Tehdyt muutokset).
De ändringar som gjorts efter att förslaget var offentligt framlagt har diskuterats med berörda parter. Ägaren till Café Birgittas fastighet har hörts separat vid ett diskussionsmöte 24.2.2025.
De kostnader som anges i detaljplanebeskrivningens kapitel om konsekvenser och sammanställning av utredningar som genomförts (Vaikutukset ja tehtyjen selvitysten yhteenveto) och i underkapitlet om samhällsekonomiska konsekvenser (Yhdyskuntataloudelliset vaikutukset) har 1.9.2025 korrigerats enligt följande:
- Kostnaderna för grundberedning och utfyllnader i havet beräknas uppgå till 77 miljoner euro i stället för den tidigare beräkningen på 65 miljoner euro.
- Kostnaderna för strandbyggandet beräknas uppgå till 41 miljoner euro i stället för den tidigare beräkningen på 32 miljoner euro.
Dessutom har stycket om kostnaderna för den södra båthamnen preciserats och en beskrivning av grundberedningen och strandkonstruktionerna lagts till. I fråga om grundberedningen har korrigeringarna föranletts av allokering av planekonomiska kostnadsberäkningar i utredningarna. I fråga om strandkonstruktionerna har kostnadskalkylen preciserats utifrån referensplanen för den södra båthamnen.
Stadsstyrelsens ställningstagande
Stadsstyrelsen anser att det är viktigt att sträva efter att följa BM-programmets fördelning av bostädernas besittnings- och finansieringsformer i detaljplanen för Ärtholmen i synnerhet när det gäller boende till skäligt pris.
Befogenheter
Enligt 52 § i lagen om områdesanvändning godkänns detaljplanen av kommunfullmäktige.
Fortsatta åtgärder
Man har bett om besked om beslutet om att godkänna planen.
Presenter information
Ask for more info
Anna Villeneuve, stadssekreterare, telefon: 09 310 36045