Tapahtumapalveluiden hankintaan kohdistuva hankintaoikaisuvaatimus (Factor Nova Oy)

HEL 2024-006514
Case 44. / 386 §

Tapahtumapalveluiden hankintaan kohdistuva hankintaoikaisuvaatimus (Factor Nova Oy)

Helsinki City Board

Päätös

Kaupunginhallitus hylkäsi tapahtumapalveluista 16.4.2025 § 29 tehtyyn hankintapäätökseen kohdistuvan Factor Nova Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Tapahtumapalveluiden yhteishankinnassa (H031-24) tarjouksen antanut Factor Nova Oy on määräajassa esittänyt hankintaoikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimus kohdistuu hankintajohtajan tapahtumapalveluiden yhteishankinnasta 16.4.2025 § 29 tekemään hankintapäätökseen. Hankintaoikaisuvaatimus on tämän esityksen liitteenä.

Hankinnan kohteena ovat tapahtumapalvelut, joissa sisä- ja ulkotiloissa toteutettavat tapahtumat kohdistetaan kaupungin sisäisille ja ulkoisille sidosryhmille. Hankinnasta muodostetaan puitejärjestely, joka jakautuu kahteen osa-alueeseen: 1) hybriditapahtumat ja 2) fyysiset tapahtumat. Molempiin osa-alueisiin valitaan kolme sopimustoimittajaa.

Factor Nova Oy on suljettu kilpailutuksesta molemmissa osa-alueissa puuttuvan soveltuvuuden vuoksi. Factor Nova Oy ei ole tarjouksessaan selvittänyt projektinjohtajan työkokemusta tarjouspyynnössä vaadituin tavoin. Tarjouksessa esitetyn projektinjohtajan työreferenssien kuvaukset olivat olennaisella tavalla puutteelliset.

Factor Nova Oy pyytää hankintaoikaisuvaatimuksessaan, että se saisi hankintalain 74 §:n mukaisen mahdollisuuden täydentää palauttamaansa 4. liitettä "Henkilöstö" hankintayksikön puutteellisiksi katsomilta osin, ja että Factor Nova Oy:n soveltuvuus tämän jälkeen arvioidaan uudelleen.

Projektinjohtajan työkokemukselle asetettuja vaatimuksia on esitetty tarjouspyynnössä ja sen 4. liitteessä. Tarjouspyynnössä on "Tekninen ja ammatillinen pätevyys" -otsikon alla vaadittu tarjoajaa syöttämään projektinjohtajaa koskevat tiedot tarjouspyynnön 4. liitteellä ("Henkilöstö") siinä ilmoitettujen ohjeiden mukaisesti ja lataamaan täytetty liite tarjoukseen. Erikseen on huomautettu, että "Liitteestä tulee ilmetä asetettujen kokemusvaatimusten täyttyminen."

Yksityiskohtaiset projektinjohtajalle asetetut vaatimukset ja tarjoajan selvitysvelvollisuudet on esitetty 4. liitteessä täyttöohjeineen. "Projektinjohtajalla tulee olla vähintään 5 vuoden työkokemus viimeiseltä 10 vuodelta projektinjohtajan tehtävistä hankinnan kohteen mukaisista tapahtumapalveluista. Kokemuksen tulee sisältää julkisen sektorin tapahtumatuotantoja." Henkilöstö-liite on tämän esityksen liitteenä.

Tarjoajaa on pyydetty täyttämään liitteen erikseen numeroidut kohdat. "Työkokemuksen sisällön ja keston kuvaus (työnantaja tai mikäli työ on tehty yrittäjänä, kenelle työ on suoritettu, työnimike ja mitä työ on sisältänyt, milloin se on tapahtunut ja kuinka kauan kestänyt). Jokainen työkokemus erikseen selkeästi eroteltuna." Ohjeissa on nimenomaisesti pyydetty tietoa siitä mille taholle referenssityöt on suoritettu, jotta hankintayksikkö voi tarkastaa, että referenssikokemus vastaa hankinnan kohteen mukaista palvelua.

Factor Nova Oy ei ole esittänyt projektinjohtajalta vaadittua työkokemusta vaaditulla tavalla. Factor Nova Oy:n tarjouksesta ei ilmene työkokemuksen sisältöä otsikkotasoa lukuun ottamatta. Referenssien kuvauksista ei ollenkaan ilmene tahoa, jolle työreferenssit on tehty. Hankintayksikkö ei ole voinut tarkastaa, sisältyykö kokemukseen vaadittua julkisen sektorin tuotantoa. Puutteet ovat olleet olennaisia, eikä hankintayksikkö ole voinut hankintamenettelyn aikana pyytää tarjoajaa täydentämään tietoja mahdollistamatta tarjouksen kiellettyä parantamista.

Hankintayksikkö pitää tarjouspyynnössä ja sen liitteissä (4. Henkilöstö ja 1. Hankinnan kohteen kuvaus) esitettyjä projektinjohtajan referenssien vaatimuksia riittävän selvinä ja yksityiskohtaisina. Tarjoajan on tullut ottaa huomioon kaikki tarjouspyynnössä ja sen liitteissä ilmaistut vaatimukset ja ohjeet tarjousta antaessaan.

Hankintalain 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa muun muassa tarjoajien teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia vaatimuksia. Vaatimuksista on ilmoitettava hankintailmoituksessa. Vaatimusten tulee liittyä hankinnan kohteeseen ja ne on suhteutettava hankinnan luonteeseen, käyttötarkoitukseen ja laajuuteen.

Vaatimuksilla tulee voida asianmukaisesti varmistaa, että tarjoajalla on tarvittavat tekniset ja ammatilliset valmiudet toteuttaa kyseessä oleva hankintasopimus. Tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on lainkohdan mukaan suljettava tarjouskilpailusta. Jos tarjoaja on osoittautunut soveltuvaksi ja tarjous on tarjouspyynnön mukainen, otetaan tarjous mukaan tarjousvertailuun. Muussa tapauksessa tarjoajan tarjous ei etene vertailuun.

Hankintayksikkö on tässä kilpailutuksessa pyrkinyt tarjoajan henkilöstöä koskevilla vaatimuksilla varmistumaan tarjoajien kyvystä toteuttaa hankinta laadullisesti korkeatasoisella tavalla. Projektinjohtajan kokemuksella on arvioitu olevan olennainen merkitys sopimuskauden onnistumiselle. Tarjoajat, jotka eivät ole täyttäneet vaatimuksia, on tarjouspyynnön mukaisin perustein tasapuolisesti suljettu kilpailutuksesta.

Tarjouksen parantaminen hankintaoikaisuvaatimuksessa esitetyllä tavalla referenssejä täydentämällä ei hankintalain mukaan ole mahdollista. Tarjoajia voidaan hankintalain 74 §:n mukaisesti pyytää hankintamenettelyn aikana täsmentämään tarjousta, jos kysymys on epäolennaisesta puutteesta, ristiriidasta taikka virheestä ja jos pyyntö tehdään noudattaen tarjoajien tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua. Tarjoajien ei ole kuitenkaan sallittua tehdä olennaisia muutoksia toimittamiinsa tietoihin tai asiakirjoihin. Tarjoaja ei esimerkiksi saa vaihtaa sellaista referenssiä, joka ei täytä hankintayksikön esittämiä vaatimuksia. Projektinjohtajan soveltuvuusvaatimuksella on tässä kilpailutuksessa olennainen merkitys, eikä tätä tietoa voi tarjoajien tasapuolisuuden kärsimättä muuttaa tarjouksessa ilmoitetusta.

Hankintayksikkö on hankintalain 79 §:n nojalla velvollinen tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun vuoksi hylkäämään sellaiset tarjoukset, jotka eivät täytä tarjoukselle asetettuja vähimmäisvaatimuksia eikä hankintasopimusta voida tehdä tarjoajan kanssa, joka ei täytä hankintayksikön asettamia vaatimuksia.

Hankintalain 74 §:n mukaan tarjoaja on vastuussa siitä, että sen tarjous tai osallistumishakemus on hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten mukainen. Tarjoajien tasapuolinen kohtelu edellyttää, että vertailuun hyväksytyt tarjoukset ovat hankinta-asiakirjoissa asetettujen ehtojen, kriteerien, kuvausten ja vaatimusten mukaisia. Tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen hyväksyminen merkitsisi syrjivää kohtelua paitsi muita tarjouskilpailuun osallistuneita tarjoajia kohtaan, myös niitä mahdollisia tarjoajia kohtaan, jotka luottaen siihen, että hankintayksikkö noudattaa tarjouspyynnön ehtoja, ovat jättäytyneet tarjouskilpailun ulkopuolelle.

Hankintayksikkö on noudattanut tarjoajan henkilöstön soveltuvuudelle asettamissaan vaatimuksissa hankintalain säännöksiä ja vaatimusten arvioinnissa tarjouspyynnössä etukäteen avoimesti ja tasapuolisesti ilmoittamaansa menettelyä. Hankintamenettelyssä ei ole tapahtunut virhettä eikä asiassa ole esitetty sellaista uutta tietoa, jolla olisi vaikutusta päätösedellytyksiin.

Hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta ei ole kuultu muita tarjoajia kuulemisen ilmeisen tarpeettomuuden vuoksi (hallintolaki 34 §).

Hankintalain (1397/2016) 133 §:n mukaan asianosainen voi vaatia hankintaoikaisua hankintaa koskevasta päätöksestä. Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan kaupunginhallituksen, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee kaupunginhallitus.

Keskushallinto Kaupunginkanslia Talous- ja suunnitteluosasto Hankinnat ja kilpailuttaminen Hankintajohtaja 16.04.2025 § 29

Päätös

Hankintajohtaja päätti hyväksyä seuraavat toimittajat osa-alueittain Tapahtumapalvelujen yhteishankinnan puitejärjestelyyn kokonaistaloudellisesti edullisimpana.

Osa-alue 1 Hybriditapahtumat

  1. Lataamo Group Oy
  2. Management Events Studio Oy
  3. Liwlig Finland Oy

Osa-alue 2 Fyysiset tapahtumat

  1. Lataamo Group Oy
  2. Management Events Studio Oy
  3. Tapahtumantekijät PN Oy

Hankinnasta muodostetaan puitejärjestely, jonka varsinainen sopimuskausi on kolme vuotta. Lisäksi hankintaan kuuluu yhden vuoden optiokausi, jonka käyttöönotosta hankintayksikkö päättää erikseen suoraa hankintaa käyttäen ennen perussopimuskauden päättymistä.

Hankintajohtaja päätti sulkea Factor Nova Oy:n ja Red Events Oy:n osa-alueelta 1 ja 2, Kokouspiste Oy:n osa-alueelta 1 ja Wulff Entre Ltd osa-alueelta 2 tarjouskilpailusta, koska tarjoajat eivät täyttäneet tarjoajan soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia

Hankinnan arvonlisäveroton enimmäisarvo on 4 500 000 euroa.

Päätöksen perustelut

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 15.1.2025 päivättyyn tarjouspyyntöön H031-24, Dnro HEL 2024-006514. Tapahtumapalveluiden hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.

Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 16.1.2025 ja korjausilmoitus 7.2.2025 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 24.2.2025. Määräaikaan mennessä saapui 13 tarjousta.

Osa-alueeseen 1 Hybriditapahtumat saapui 10 tarjousta

  • Factor Nova Oy
  • Idea ja Tuotanto Wolt Oy
  • Kokouspiste Oy
  • Lataamo Group Oy
  • Management Events Studio Oy
  • Red Events Oy
  • Stremia Oy
  • Tapahtumantekijät PN Oy
  • Liwlig Finland Oy
  • Vaihde Helsinki Oy

Osa-alueeseen 2 Fyysiset tapahtumat saapui 12 tarjousta

  • Factor Nova Oy
  • Fair Factory
  • Idea ja Tuotanto Wolt Oy
  • Kokouspiste Oy
  • Lataamo Group Oy
  • Management Events Studio Oy
  • Red Events Oy
  • Sisters & Company Oy
  • Tapahtumantekijät PN Oy
  • Liwlig Finland Oy
  • Vaihde Helsinki Oy
  • Wulff Entre Ltd

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnön kohdassa Tarjoajan soveltuvuutta koskevat vaatimukset / Tekninen ja ammatillinen pätevyys liitteessä 3 Referenssit on esitetty tarjoajan kokemukseen liittyvät vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet sekä liitteessä 4 Henkilöstö on esitetty tarjoajan nimeämälle projektinjohtajalle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.

Tarjouspyynnössä edellytettiin, että Projektinjohtajalla tulee olla vähintään 5 vuoden työkokemus viimeiseltä 10 vuodelta projektinjohtajan tehtävistä hankinnan kohteen mukaisista tapahtumapalveluista. Kokemuksen tulee sisältää julkisen sektorin tapahtumatuotantoja.

Tarjoajien Factor Nova Oy, Red Events Oy ja Wulff Entre Ltd tarjoukset eivät täyttäneet projektinjohtajalle asettuja vaatimuksia, joten Factor Nova Oy ja Red Events Oy suljetaan pois tarjouskilpailusta osa-alueelta 1 ja 2 sekä Wulff Entre Ltd suljetaan tarjouskilpailusta osa-alueelta 2 tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun takia. Kokouspiste Oy ei toimittanut liitettä 3 Referenssit osa-alueelle 1, joten tarjoaja suljetaan pois tarjouskilpailusta osa-alueelta 1 tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun takia.

Factor Nova Oy:n tarjouksessa ei ollut lainkaan kerrottu, oliko nimetyllä projektinjohtajalla vaadittua kokemusta julkisen sektorin tapahtumatuonnoista.

Red Events Oy:n tarjouksessa oli projektinjohtajan työkokemuksen kuvaukseen ilmoitettu tehtävänimike mutta ei ollut kuvattu, millaista hankinnan kohteen mukaista kokemusta projektinjohtajalla oli tapahtumapalveluista.

Wulff Entre Ltd:n tarjouksessa nimetyllä projektinjohtajalla ei ollut vaatimuksen mukaisia kokemusvuosia projektinjohtajan tehtävistä.

Kaikki muut tarjoajat täyttävät tarjousten perusteella soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Soveltuvien tarjoajien tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Hankittavien palveluiden valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hinta-laatusuhteeltaan parasta tarjousta.

Hinnan painoarvo on 30 % ja laadun 70 %. Laadun osalta arvioidaan osa-aluekohtaisesti tarjoajan tuotantoehdotus, jossa maksimipistemäärä on 70 pistettä. Lisäksi laatupisteitä sai 10 pistettä, mikäli tarjoajalla on tapahtumatuotannon ympäristösertifikaatti tai vastaava.

Tarjousten vertailu hinta- ja laatupisteineen on tämän päätöksen liitteinä.

Vertailun perusteella puitejärjestelyyn valitaan etusijajärjestyksessä seuraavat tarjoajat:

Osa-alue 1 Hybriditapahtumat

  1. Lataamo Group Oy
  2. Management Events Studio Oy
  3. Liwlig Finland Oy

Osa-alue 2 Fyysiset tapahtumat

  1. Lataamo Group Oy
  2. Management Events Studio Oy
  3. Tapahtumantekijät PN Oy

Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta

Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kansliapäällikkö päätti yhteishankintojen toimivallan siirrosta hankintajohtajalle päätöksellään 15.6.2017, 37 §.

Lisätiedot

Jaana Kalliomaa, kategoriapäällikkö, puhelin: +358931028091

jaana.kalliomaa@hel.fi

This decision was published on 03.06.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 134 § 1 mom, 163 §.

Presenter information

kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula

Ask for more info

Marja Sarmela, hankintajuristi, puhelin: 09 310 31651

marja.sarmela@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus Factor Nova Oy, 25.4.2025
The attachment will not be published on the internet.
2. Liite 4 Henkilosto
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.