Tapahtumapalveluiden hankintaan kohdistuva hankintaoikaisuvaatimus (Wulff Entre Oy)
Tapahtumapalveluiden hankintaan kohdistuva hankintaoikaisuvaatimus (Wulff Entre Oy)
Päätös
Kaupunginhallitus hylkäsi tapahtumapalveluista 16.4.2025 § 29 tehtyyn hankintapäätökseen kohdistuvan Wulff Entre Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Tapahtumapalveluiden yhteishankinnassa (H031-24) tarjouksen antanut Wulff Entre Oy on määräajassa esittänyt hankintaoikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimus kohdistuu hankintajohtajan tapahtumapalveluiden yhteishankinnasta 16.4.2025 § 29 tekemään hankintapäätökseen. Hankintaoikaisuvaatimus julkisilta osin on tämän esityksen liitteenä.
Hankinnan kohteena ovat tapahtumapalvelut, joissa sisä- ja ulkotiloissa toteutettavat tapahtumat kohdistetaan kaupungin sisäisille ja ulkoisille sidosryhmille. Hankinnasta muodostetaan puitejärjestely, joka jakautuu kahteen osa-alueeseen: 1) hybriditapahtumat ja 2) fyysiset tapahtumat. Molempiin osa-alueisiin valitaan kolme sopimustoimittajaa.
Wulff Entre Oy on suljettu kilpailutuksesta jälkimmäisessä osa-alueessa puuttuvan soveltuvuuden vuoksi. Wulff Entre Oy ei ole tarjouksessaan selvittänyt projektinjohtajan työkokemusta tarjouspyynnössä vaadituin tavoin. Tarjouksessa esitetyn projektinjohtajan työkokemus ei täyttänyt vaadittua viittä vuotta.
Hankintaoikaisuvaatimuksessaan Wulff Entre Oy vaatii tarjouksessaan esittämänsä projektinjohtajan soveltuvuuden arvioimista uudelleen. Lisäksi Wulff Entre Oy esittää, että projektinjohtajalle asetettuja vaatimuksia ei ole tarjouspyynnössä määritelty riittävän täsmällisesti.
Projektinjohtajan työkokemukselle asetettuja vaatimuksia on esitetty tarjouspyynnössä ja sen 4. liitteessä. Tarjouspyynnössä on "Tekninen ja ammatillinen pätevyys" -otsikon alla vaadittu tarjoajaa syöttämään projektinjohtajaa koskevat tiedot tarjouspyynnön 4. liitteellä ("Henkilöstö") siinä ilmoitettujen ohjeiden mukaisesti ja lataamaan täytetty liite tarjoukseen. Erikseen on huomautettu, että "Liitteestä tulee ilmetä asetettujen kokemusvaatimusten täyttyminen."
Yksityiskohtaiset projektinjohtajalle asetetut vaatimukset ja tarjoajan selvitysvelvollisuudet on esitetty 4. liitteessä täyttöohjeineen. "Projektinjohtajalla tulee olla vähintään 5 vuoden työkokemus viimeiseltä 10 vuodelta projektinjohtajan tehtävistä hankinnan kohteen mukaisista tapahtumapalveluista. Kokemuksen tulee sisältää julkisen sektorin tapahtumatuotantoja." Henkilöstö-liite on tämän esityksen liitteenä.
Tarjoajaa on pyydetty täyttämään liitteen erikseen numeroidut kohdat. "Työkokemuksen sisällön ja keston kuvaus (työnantaja tai mikäli työ on tehty yrittäjänä, kenelle työ on suoritettu, työnimike ja mitä työ on sisältänyt, milloin se on tapahtunut ja kuinka kauan kestänyt). Jokainen työkokemus erikseen selkeästi eroteltuna." Ohjeissa on nimenomaisesti korostettu, että "Kaikkien kuvattujen työkokemusten kesto yhteensä vuosina ja kuukausina (esim. yht. 5 v 7 kk). Huom. 5 vuotta täytyttävä".
Projektinjohtajan työkokemukselle asetettu viiden vuoden vähimmäiskesto ei hankintaoikaisuvaatimuksen esittäjän tarjouksessa täyttynyt. Esitetyt työreferenssit kuvauksineen eivät kaikilta osin täyttäneet hankinnan kohteen mukaisista tapahtumapalveluista vastaavan projektinjohtajan työtehtäviä. Tämän vuoksi myöskään vaadittu ajallinen vähimmäiskesto ei täyttynyt. Hyväksyttyjen referenssien yhteenlaskettu kesto jäi alle vaaditun siitä huolimatta, että hyväksytyt työreferenssit arvioitiin itsenäisinä kokonaisuuksina. On huomattava, että projektinjohtajan työreferenssien ei tullut vastata projektinjohtajan työnkuvaa yleisellä tasolla, vaan niiden tuli vastata nimenomaan hankinnan kohteen mukaisia tapahtumapalveluita. Arvioinnissa ei siten tarkasteltu yksinomaan työreferenssien nimikkeitä, vaan referenssien kuvauksia verrattiin hankinnan kohteeseen. Hankintaoikaisuvaatimuksen esittäjän kohdalla erityisesti ensimmäisenä esitetty työreferenssi ei vastannut hankinnan kohteen mukaisia palveluja.
Hankintayksikkö pitää tarjouspyynnössä ja sen liitteissä (4. Henkilöstö ja 1. Hankinnan kohteen kuvaus) esitettyjä projektinjohtajan referenssien vaatimuksia riittävän selvinä ja yksityiskohtaisina. Tarjoajan on tullut ottaa huomioon kaikki tarjouspyynnössä ja sen liitteissä ilmaistut vaatimukset ja ohjeet tarjousta antaessaan. Hankinnan kohteen kuvaus on tämän esityksen liitteenä.
Hankintalain 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa muun muassa tarjoajien teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia vaatimuksia. Vaatimuksista on ilmoitettava hankintailmoituksessa. Vaatimusten tulee liittyä hankinnan kohteeseen ja ne on suhteutettava hankinnan luonteeseen, käyttötarkoitukseen ja laajuuteen.
Vaatimuksilla tulee voida asianmukaisesti varmistaa, että tarjoajalla on tarvittavat tekniset ja ammatilliset valmiudet toteuttaa kyseessä oleva hankintasopimus. Tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on lainkohdan mukaan suljettava tarjouskilpailusta. Jos tarjoaja on osoittautunut soveltuvaksi ja tarjous on tarjouspyynnön mukainen, otetaan tarjous mukaan tarjousvertailuun. Muussa tapauksessa tarjoajan tarjous ei etene vertailuun.
Hankintayksikkö on tässä kilpailutuksessa pyrkinyt tarjoajan henkilöstöä koskevilla vaatimuksilla varmistumaan tarjoajien kyvystä toteuttaa hankinta laadullisesti korkeatasoisella tavalla. Projektinjohtajan kokemuksella on arvioitu olevan olennainen merkitys sopimuskauden onnistumiselle. Tarjoajat, jotka eivät ole täyttäneet vaatimuksia, on tarjouspyynnön mukaisin perustein tasapuolisesti suljettu kilpailutuksesta.
Hankintayksikkö on hankintalain 79 §:n nojalla velvollinen tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun vuoksi hylkäämään sellaiset tarjoukset, jotka eivät täytä tarjoukselle asetettuja vähimmäisvaatimuksia eikä hankintasopimusta voida tehdä tarjoajan kanssa, joka ei täytä hankintayksikön asettamia vaatimuksia.
Hankintalain 74 §:n mukaan tarjoaja on vastuussa siitä, että sen tarjous tai osallistumishakemus on hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten mukainen. Tarjoajien tasapuolinen kohtelu edellyttää, että vertailuun hyväksytyt tarjoukset ovat hankinta-asiakirjoissa asetettujen ehtojen, kriteerien, kuvausten ja vaatimusten mukaisia. Tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen hyväksyminen merkitsisi syrjivää kohtelua paitsi muita tarjouskilpailuun osallistuneita tarjoajia kohtaan, myös niitä mahdollisia tarjoajia kohtaan, jotka luottaen siihen, että hankintayksikkö noudattaa tarjouspyynnön ehtoja, ovat jättäytyneet tarjouskilpailun ulkopuolelle.
Hankintayksikkö on noudattanut tarjoajan henkilöstön soveltuvuudelle asettamissaan vaatimuksissa hankintalain säännöksiä ja vaatimusten arvioinnissa tarjouspyynnössä etukäteen avoimesti ja tasapuolisesti ilmoittamaansa menettelyä. Hankintamenettelyssä ei ole tapahtunut virhettä eikä asiassa ole esitetty sellaista uutta tietoa, jolla olisi vaikutusta päätösedellytyksiin.
Hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta ei ole kuultu muita tarjoajia kuulemisen ilmeisen tarpeettomuuden vuoksi (hallintolaki 34 §).
Hankintalain (1397/2016) 133 §:n mukaan asianosainen voi vaatia hankintaoikaisua hankintaa koskevasta päätöksestä. Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan kaupunginhallituksen, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee kaupunginhallitus.
Keskushallinto Kaupunginkanslia Talous- ja suunnitteluosasto Hankinnat ja kilpailuttaminen Hankintajohtaja 16.04.2025 § 29
Päätös
Hankintajohtaja päätti hyväksyä seuraavat toimittajat osa-alueittain Tapahtumapalvelujen yhteishankinnan puitejärjestelyyn kokonaistaloudellisesti edullisimpana.
Osa-alue 1 Hybriditapahtumat
- Lataamo Group Oy
- Management Events Studio Oy
- Liwlig Finland Oy
Osa-alue 2 Fyysiset tapahtumat
- Lataamo Group Oy
- Management Events Studio Oy
- Tapahtumantekijät PN Oy
Hankinnasta muodostetaan puitejärjestely, jonka varsinainen sopimuskausi on kolme vuotta. Lisäksi hankintaan kuuluu yhden vuoden optiokausi, jonka käyttöönotosta hankintayksikkö päättää erikseen suoraa hankintaa käyttäen ennen perussopimuskauden päättymistä.
Hankintajohtaja päätti sulkea Factor Nova Oy:n ja Red Events Oy:n osa-alueelta 1 ja 2, Kokouspiste Oy:n osa-alueelta 1 ja Wulff Entre Ltd osa-alueelta 2 tarjouskilpailusta, koska tarjoajat eivät täyttäneet tarjoajan soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia
Hankinnan arvonlisäveroton enimmäisarvo on 4 500 000 euroa.
Päätöksen perustelut
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 15.1.2025 päivättyyn tarjouspyyntöön H031-24, Dnro HEL 2024-006514. Tapahtumapalveluiden hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.
Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 16.1.2025 ja korjausilmoitus 7.2.2025 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 24.2.2025. Määräaikaan mennessä saapui 13 tarjousta.
Osa-alueeseen 1 Hybriditapahtumat saapui 10 tarjousta
- Factor Nova Oy
- Idea ja Tuotanto Wolt Oy
- Kokouspiste Oy
- Lataamo Group Oy
- Management Events Studio Oy
- Red Events Oy
- Stremia Oy
- Tapahtumantekijät PN Oy
- Liwlig Finland Oy
- Vaihde Helsinki Oy
Osa-alueeseen 2 Fyysiset tapahtumat saapui 12 tarjousta
- Factor Nova Oy
- Fair Factory
- Idea ja Tuotanto Wolt Oy
- Kokouspiste Oy
- Lataamo Group Oy
- Management Events Studio Oy
- Red Events Oy
- Sisters & Company Oy
- Tapahtumantekijät PN Oy
- Liwlig Finland Oy
- Vaihde Helsinki Oy
- Wulff Entre Ltd
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnön kohdassa Tarjoajan soveltuvuutta koskevat vaatimukset / Tekninen ja ammatillinen pätevyys liitteessä 3 Referenssit on esitetty tarjoajan kokemukseen liittyvät vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet sekä liitteessä 4 Henkilöstö on esitetty tarjoajan nimeämälle projektinjohtajalle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.
Tarjouspyynnössä edellytettiin, että Projektinjohtajalla tulee olla vähintään 5 vuoden työkokemus viimeiseltä 10 vuodelta projektinjohtajan tehtävistä hankinnan kohteen mukaisista tapahtumapalveluista. Kokemuksen tulee sisältää julkisen sektorin tapahtumatuotantoja.
Tarjoajien Factor Nova Oy, Red Events Oy ja Wulff Entre Ltd tarjoukset eivät täyttäneet projektinjohtajalle asettuja vaatimuksia, joten Factor Nova Oy ja Red Events Oy suljetaan pois tarjouskilpailusta osa-alueelta 1 ja 2 sekä Wulff Entre Ltd suljetaan tarjouskilpailusta osa-alueelta 2 tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun takia. Kokouspiste Oy ei toimittanut liitettä 3 Referenssit osa-alueelle 1, joten tarjoaja suljetaan pois tarjouskilpailusta osa-alueelta 1 tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun takia.
Factor Nova Oy:n tarjouksessa ei ollut lainkaan kerrottu, oliko nimetyllä projektinjohtajalla vaadittua kokemusta julkisen sektorin tapahtumatuonnoista.
Red Events Oy:n tarjouksessa oli projektinjohtajan työkokemuksen kuvaukseen ilmoitettu tehtävänimike mutta ei ollut kuvattu, millaista hankinnan kohteen mukaista kokemusta projektinjohtajalla oli tapahtumapalveluista.
Wulff Entre Ltd:n tarjouksessa nimetyllä projektinjohtajalla ei ollut vaatimuksen mukaisia kokemusvuosia projektinjohtajan tehtävistä.
Kaikki muut tarjoajat täyttävät tarjousten perusteella soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Soveltuvien tarjoajien tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu
Hankittavien palveluiden valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hinta-laatusuhteeltaan parasta tarjousta.
Hinnan painoarvo on 30 % ja laadun 70 %. Laadun osalta arvioidaan osa-aluekohtaisesti tarjoajan tuotantoehdotus, jossa maksimipistemäärä on 70 pistettä. Lisäksi laatupisteitä sai 10 pistettä, mikäli tarjoajalla on tapahtumatuotannon ympäristösertifikaatti tai vastaava.
Tarjousten vertailu hinta- ja laatupisteineen on tämän päätöksen liitteinä.
Vertailun perusteella puitejärjestelyyn valitaan etusijajärjestyksessä seuraavat tarjoajat:
Osa-alue 1 Hybriditapahtumat
- Lataamo Group Oy
- Management Events Studio Oy
- Liwlig Finland Oy
Osa-alue 2 Fyysiset tapahtumat
- Lataamo Group Oy
- Management Events Studio Oy
- Tapahtumantekijät PN Oy
Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta
Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.
Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kansliapäällikkö päätti yhteishankintojen toimivallan siirrosta hankintajohtajalle päätöksellään 15.6.2017, 37 §.
Lisätiedot
Jaana Kalliomaa, kategoriapäällikkö, puhelin: +358931028091
This decision was published on 03.06.2025
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.
Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 134 § 1 mom, 163 §.
Presenter information
Ask for more info
Marja Sarmela, hankintajuristi, puhelin: 09 310 31651