Vahingonkorvaus, ajoneuvovaurio, 18.6.2024, Kulosaaren puistotie, Naurissaaren silta, 18.6.2024

HEL 2024-010554
More recent handlings
§ 55

Skadeståndsanspråk, bilskada

Beslut

Chefen för skadeståndsteamet beslutade att avslå sökandens skadeståndsyrkande.

Skälen för beslutet

Sökandens krav

Den 6 augusti 2024 lämnade sökanden in ett skadeståndsyrkande på 1 203,71 euro till staden. Enligt yrkandet gick däcken på sökandens bil sönder den 18 juni 2024 klockan 16.25 på grund av att föraren av den sökandes bil träffade kanten av gatan på Brändö parkväg vid Rovholmsundets bro. Föraren av sökandens bil hade kört ovanligt nära vägkanten på grund av mötande trafik. Kantstenarna hade ersatts av metall och metallen hade vassa hörn, som fram- och bakdäcken träffade. Bilder på skadeplatsen har lämnats som bilaga till skadeståndsyrkandet.

Tillämpliga normer och föreskrifter

Lagen om underhåll och renhållning av gator och vissa allmänna områden ålägger staden att hålla gatorna i ett skick som är tillfredsställande med avseende på trafikens behov. Vid bestämmandet av nivån på underhållet beaktas gatans betydelse för trafiken, trafikvolymen, väderleken och förutsebara förändringar i väderleken, tiden på dygnet, de olika trafikformernas behov, samt hälsoeffekten, trafiksäkerheten och trafikens framkomlighet.

Gatuunderhållet omfattar bland annat underhåll av gatukonstruktioner, såsom underhåll av gatumöbler, podier och annan liknande utrustning.

Förutsättningarna för skadeståndsansvar

Ett skadefall medför inte i sig att staden blir skadeståndsskyldig.

Utgångspunkter för skadeståndsansvar är vållande. Den som ansvarar för underhållet av gatan måste ha varit vårdslös, oaktsam eller gjort fel för att ska bli skadeståndsansvarig. Dessutom ska det finnas ett orsakssamband mellan handlingen eller försummelsen och skadefallet.

Den som ansvarar för underhållet av området befrias från skadeståndsansvaret genom att den bevisar att underhållet har utförts korrekt eller att rådande omständigheter har gjort underhållsarbetet onyttigt eller att det skulle ha varit omöjligt att utföra underhållet under de förhållanden som rådde vid skadetillfället.

Om den som varit föremål för skadan har medverkat till skadan eller om även någon annan yttre omständighet har varit orsaken till skadan, kan ersättningen skäligen jämkas eller förvägras helt.

Information och utredningar i ärendet

Den som ansvarar för områdets underhåll har uppmanats att utreda underhållsåtgärderna på skadeplatsen. Enligt den inkomna utredningen fanns det en metallskydd ovanpå kantstenen. Metalldelen har troligen skadats när plogen har träffat den. Metalldelen har förkortats vid något tillfälle, men staden har inga uppgifter om när detta har hänt. Kantlinjen har dock inte förändrats nämnvärt. Entreprenören har inte uppgett att det finns behov av reparationer.

Staden har inte tagit emot några klagomål om kantstenen på skadeplatsen. Staden har inte mottagit några andra liknande skadeståndsyrkanden från denna skadeplats.

Beaktandet av omständigheterna och andra faktorer som påverkar saken

Enligt vägtrafiklagen ska en vägtrafikant för undvikande av fara och skada iaktta den omsorg och försiktighet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Ett fordons hastighet ska anpassas till vad trafiksäkerheten kräver med beaktande av vägens skick, vädret, väglaget, sikten, fordonets belastning och lastens art samt andra omständigheter. Kontrollen över fordonet måste kunna behållas i alla trafiksituationer. Ett fordon måste kunna stannas på den del av den framförvarande vägen som går att överblicka och i alla förutsägbara situationer.

Det finns ett varningssmärke på skadeplatsen, som varnar för en farlig vägkant.

Sammanfattning och slutsatser

Skadeståndsskyldighet kräver stadens fel eller försummelse. Enligt den inkomna utredningen finns det inget behov av reparation på skadeplatsen. Skadan har uppstått på grund av att man kört i en trottoarkant. Skadan kunde ha undvikits genom att följa den normala körlinjen.

Utifrån ovanstående har det inte förekommit någon underhållsvårdslöshet eller fel i ärendet. Med stöd av vad som tidigare framförts anser staden att den inte har åsidosatt sina lagenliga skyldigheter och inte är ersättningsskyldig i fallet.

Tillämpliga bestämmelser

Skadeståndslag (412/1974) 2 kap 1 §, 6 kap 1 §

Lag om underhåll och renhållning av gator och vissa allmänna utrymmen (669/1978) 1–4 §

Vägtrafiklag (729/2018) 3 §, 5 §, Bilaga 3.1 A14 Farlig vägkant

Befogenhet

Chefen för stadsmiljösektorn har den 22 december 2023 fattat beslut 51 §, enligt vilket chefen för skadeståndsteamet vid enheten för juridiska tjänster beslutar om skadestånd som berör sektorn när beloppet av skadeståndsanspråket är högst 5 000 euro.

This decision was published on 03.03.2025

Anvisningar om hur man begär omprövning

Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.

Rätt att begära omprövning

Omprövning får begäras

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Den tid inom vilken omprövning ska begäras

Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

Begäran om omprövning ska inlämnas till Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under registratorskontorets öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.

Omprövningsmyndighet

Omprövning begärs hos Helsingfors stads stadsmiljönämnd.

Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:

Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/

Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.

Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.

Formen för och innehållet i begäran om omprövning

Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I begäran om omprövning ska uppges

  • det beslut som begäran om omprövning gäller
  • hurdan omprövning som begärs
  • på vilka grunder omprövning begärs
  • vem som begär omprövning
  • på vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
  • kontaktuppgifter till den som begär omprövning
Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor

Ask for more info

Eeva-Maria Mattila, beredare, telefon: 09 310 34957

kymp.korvausasiat@hel.fi

Decisionmaker

Inkeri Lehmusoksa
tiimipäällikkö