Hankinta, alle 18-vuotiaiden kotisairaanhoito ja vaativat kotipalvelut, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2024-012551
More recent handlings
Case 5. / 31 §

Alle 18-vuotiaiden kotisairaanhoidon ja vaativan kotipalvelun hankinnan periaatteet

Social Services, Health Care and Rescue Services Committee

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti

A. alle 18-vuotiaiden kotisairaanhoidon ja vaativan kotipalvelun hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B. oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan

  • tekemään hankintaa koskevat päätökset
  • päättämään optiokauden käyttöönotosta
  • allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
  • päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Käsittely

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassapidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan nuorisoedustaja Lukas Savinen ei osallistunut tämän asian käsittelyyn.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta ei katsonut tarpeelliseksi kuulla asiassa kutsuttuja asiantuntijoita.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Lapsiperheiden kotipalvelun ja sosiaaliohjauksen päällikkö ********** ostopalvelupäällikkö ********** ja ostopalvelupäällikkö ********** ovat kutsuttuina asiantuntijoina.

Hankinnan kohde ja taustaa

Hankinnan kohteena on alle 18-vuotiaiden kotisairaanhoito ja vaativat kotipalvelut Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalveluille sekä perhe- ja sosiaalipalveluille.

Hankinnassa on viisi osa-aluetta:

  • Osa-alue 1: Perusterveydenhuollon tasoinen kotisairaanhoito
  • Osa-alue 2: Kotiin vietävä vammaispalvelujen perustason palvelu / hoito
  • Osa-alue 3: Kotiin vietävä vammaispalvelujen vaativa tai erityisen vaativa hoito
  • Osa-alue 4: Lapsiperheiden kotipalvelu
  • Osa-alue 5: Kiireellinen lastenhoito

Kotisairaanhoito sisältää terveydenhuoltolain (1326/2010) 25 §:n tarkoittaman kotisairaanhoidon. Asiakkaalla tarkoitetaan sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (812/2000) 3 §:n 1 kohdassa tarkoitettua asiakasta ja potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (785/1992) 2 §:n 1 kohdassa tarkoitettua potilasta.

Vammaispalveluja voidaan myöntää henkilölle, joka tarvitsee vamman tai sairauden aiheuttaman pitkäaikaisen fyysisen, kognitiivisen, psyykkisen, sosiaalisen tai aisteihin liittyvän toimintarajoitteen johdosta välttämättä apua tai tukea tavanomaisessa elämässä, ja henkilön välttämätön avun ja tuen tarve poikkeaa siitä, mikä on henkilön elämänvaiheessa tavanomainen tarve ja ensisijaisen lainsäädännön mukaiset palvelut eivät ole sopivia ja riittäviä.

Lapsiperheiden kotipalvelun asiakkaana on helsinkiläiset 0–17-vuotiaiden lasten perheet. Lapsiperheelle on sosiaalihuoltolain (1301/2014) 18 a §:n mukaan järjestettävä välttämätön kotipalvelu, jos lapsen hyvinvoinnin turvaaminen ilman sitä ei ole mahdollista synnytyksen, sairauden, vamman tai muun vastaavan toimintakykyä alentavan syyn taikka erityisen perhe- tai elämäntilanteen vuoksi. Velvoite kotipalvelun järjestämiseen koskee kaiken ikäisiä lapsia ja heidän perheitään. Lapsiperheiden kotipalvelua on järjestettävä yleisenä perhepalveluna. Myös lastensuojelun asiakkailla on vastaava oikeus kotipalvelun saamiseen.

Hankinnan kohteina olevia palveluita on aikaisemmin kilpailutettu sosiaali- ja terveystoimialalla keväällä 2021 ja kilpailutuksen pohjalta tehdyt sopimukset päättyvät vuoden 2025 elokuussa.

Hankintayksikkö kuuli palveluntuottajia hankinnan valmistelussa. Hankintayksikkö kutsui palveluntuottajia avoimeen markkinavuoropuheluun. Kutsu julkaistiin hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa osoitteessa hankintailmoitukset.fi. Markkinavuoropuhelutilaisuus järjestettiin Teams-tilaisuutena kolmena eri ajankohtana 4.11.2024, 15.11.2024 ja 26.11.2024.

Hankinnan yleiset edellytykset

Helsingin kaupunkistrategia ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palvelustrategia on otettu palvelujen järjestämisessä huomioon. Hankinnan kohteena olevien palvelujen hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta on tarpeen palvelujen tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palvelujen riittävän saatavuuden takaamiseksi Helsingin kaupungilla. Tilaaja on huomioinut hankintaa määritellessään sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021, jäljempänä sote-järjestämislaki) vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankinnan tavoitteena on tuottaa alle 18-vuotiaiden kotisairaanhoidon ja vaativien kotipalvelujen palveluja Helsingin kaupungin asiakkaiden tarpeita vastaavasti sekä erilaiset palvelutarpeet riittävästi huomioiden.

Hankinnan kohteena on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan järjestämisvastuulle kuuluvien alle 18-vuotiaiden kotisairaanhoidon ja vaativien kotipalvelujen tuottaminen.

Hankinta täyttää sote-järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi yksityisiltä palveluntuottajilta ja se on myös tarkoituksenmukainen tehtävien hoitamiseksi kyseisessä pykälässä tarkoitetulla tavalla. Hankinnan myötä Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala toteuttaa sote-järjestämislain 8 §:ssä säädetyn järjestämisvastuunsa ja takaa palvelutoiminnan jatkuvuuden.

Tilaajan ja palveluntuottajan välisessä sopimuksessa huomioidaan sote-järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset sopimuksen sisällöstä. Tilaaja seuraa sopimuskaudella palvelun tuottamista ja sopimusvelvoitteiden täyttämistä. Tilaaja on varautunut palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin. Laissa sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta (741/2023) 6 §:ssä säädetään palveluntuottajan yleisistä edellytyksistä ja 7 §:ssä palveluntuottajan luotettavuuden toteamisesta.

Tarjouskilpailu

Alle 18-vuotiaiden kotisairaanhoidon ja vaativien kotipalvelujen hankinnan arvo ylittää lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) liitteen E tarkoittaman sosiaali- ja terveyspalvelujen kansallisen kynnysarvon.

Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu hankintalain mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään palvelujen sisällöt sekä tarjoajille asetettavat soveltuvuusvaatimukset ja palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset.

Hankinnassa on viisi osa-aluetta:

  • Osa-alue 1: Perusterveydenhuollon tasoinen kotisairaanhoito
  • Osa-alue 2: Kotiin vietävä vammaispalvelujen perustason palvelu / hoito
  • Osa-alue 3: Kotiin vietävä vammaispalvelujen vaativa tai erityisen vaativa hoito
  • Osa-alue 4: Lapsiperheiden kotipalvelu
  • Osa-alue 5: Kiireellinen lastenhoito

Hankintamenettelyllä perustetaan puitejärjestely. Osa-alueisiin 1–3 ja 5 valitaan enintään viisi palveluntuottajaa, jotka täyttävät kaikki soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset. Osa-alueeseen 4 valitaan enintään seitsemän palveluntuottajaa, jotka täyttävät kaikki soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset. Valinta tehdään osa-alueittain ja palveluntuottajat asetetaan etusijajärjestykseen osa-alueittain vertailuhinnan perusteella.

Asiakkaalle palveluntuottaja valitaan etusijajärjestyksessä ensimmäiseltä, joka soveltuu asiakkaan tarpeisiin. Hankintamenettelyn kaikki ehdot on vahvistettu etukäteen, eikä yksittäisten asiakkaiden palveluista järjestetä kevennettyä kilpailutusta tilausvaiheessa. Mikäli asiakkaan tarpeeseen vastaavia, samanveroisia palveluntuottajia on kyseisessä palvelussa (osa-alueessa) useita, toteutetaan valinta hankintamenettelyn ensisijaisuusjärjestyksen mukaisesti. Palveluntuottajia kohdellaan palvelun valinnassa tasapuolisesti ja syrjimättömästi.

Esityksen liitteinä (1–8) olevissa tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään tarkemmin hankintamenettelyn periaatteet, hankittava palvelu sekä tarjoajille ja palvelulle asetettavat vaatimukset, jotka ovat ehdottomia vähimmäisvaatimuksia.

Ehdottomien vähimmäisvaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan, ja palvelun laatua valvotaan säännöllisesti sopimuskauden aikana.

Hankintalain 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service) , joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä esityksen liitteenä.

Tarjousten vertailuperuste

Vertailuperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan painoarvo on 80 % ja laadun 20 %. Vertailu tehdään osa-alueittain.

Sopimus

Hankinnan sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.9.2025, ja se päättyy 31.8.2028. Sopimuskauden jälkeen tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta yhdellä (1) yhden vuoden pituisella optiokaudella. Tilaaja päättää optiokauden käyttöönotosta kuusi (6) kuukautta ennen optiokauden alkamista.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo optiokausi mukaan lukien on 10 800 000 euroa.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään tiettyyn hankintamäärään, vaan palvelua hankitaan asiakkaiden tarpeiden mukaisesti.

Toimivalta

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on päättänyt 17.12.2024 § 281 sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että toimialajohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 1 000 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa toimialajohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 1 000 000 euroa.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa toimialajohtaja. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on toimialajohtajalla.

This decision was published on 27.02.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 27, 28, 29, 31 (A) ja 36 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 31 § (B).

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Presenter information

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Netta Salonen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 35795

netta.salonen@hel.fi

Minna Eronen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 24859

minna.eronen@hel.fi

Kristiina Matikainen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 42207

kristiina.l.matikainen@hel.fi

Emilia Hokkanen, lapsiperheiden kotipalvelun ja sosiaaliohjauksen päällikkö, puhelin: +358 40 665 4955

emilia.hokkanen@hel.fi

Attachments

1. Confidential: Hankintalaki 60 §, 138 §
2. Confidential: Hankintalaki 60 §, 138 §
3. Confidential: Hankintalaki 60 §, 138 §
4. Confidential: Hankintalaki 60 §, 138 §
5. Confidential: Hankintalaki 60 §, 138 §
6. Confidential: Hankintalaki 60 §, 138 §
7. Confidential: Hankintalaki 60 §, 138 §
8. Confidential: Hankintalaki 60 §, 138 §

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.