Valtuustoaloite, Taivallahden koulun liikenneturvallisuuden parantaminen

HEL 2024-015926
More recent handlings
This is a motion

Valtuutettu Otso Kivekkään aloite Taivallahden koulun liikenneturvallisuuden parantamiseksi

Helsinki City Council

Päätösehdotus

Kaupunginvaltuusto katsoo aloitteen loppuun käsitellyksi.

Esittelijän perustelut

Valtuutettu Otso Kivekäs ja 28 muuta valtuutettua esittävät aloitteessaan, että Taivallahden koulun kohdalla arvioidaan aloitteessa kuvatut ja mahdolliset muut turvallisuustoimet ja toteutetaan nopeasti ne mitkä on nopeasti toteutettavissa sekä valmistellaan myös enemmän aikaa vaativia muutoksia.

Kaupunkiympäristölautakunta päätti 20.5.2025, että ala- tai yläkoulun läheisyydessä sijaitsevan koulumatkojen kannalta keskeisen suojatien ympäristössä nopeusrajoitusta lasketaan rajatulla katuosuudella 10 km/h matalammalle tasolle, mikäli kadun nykyinen nopeusrajoitus on 40–50 km/h. Periaate koskee niitä koulujen lähikatuja, joilla nopeusrajoitusta ei ole vielä koulun lähellä laskettu kadun muita osuuksia matalammalle tasolle. Periaate koskee Mechelininkatua Taivallahden koulun kohdalla.

Periaatteiden tarkoituksena on koulumatkojen liikenneturvallisuuden ja koetun turvallisuuden parantaminen laskemalla nopeusrajoitusta tärkeimmillä koulureiteillä koulujen lähellä. Nopeusrajoitusta laskettaisiin 10 km/h nykyistä matalammalle tasolle koulujen lähikaduilla koulumatkojen kannalta keskeisimpien suojateiden kohdalla ja niiden ympäristössä. Nopeusrajoitusta laskettaisiin rajatulla katuosuudella koulun lähellä, mikäli kadun nykyinen nopeusrajoitus on 40–50 km/h, eikä pistemäistä nopeusrajoituksen laskemista ole vielä koulun ympäristössä toteutettu.

Mechelininkatu on vilkasliikenteinen pääkatu, joka on keskeinen etelä-pohjoissuuntainen reitti kantakaupungin alueella. Kadulla on kaksi ajokaistaa suuntaansa ja pyöräkaistat. Mechelininkadulla on kaksi automaattisen liikennevalvonnan valvontapistettä Eteläisen Hesperiankadun risteyksessä. Kameroilla valvotaan ajonopeuksia ja liikennevalo-opasteen noudattamista molemmissa Mechelininkadun ajosuunnissa. Kameravalvontapisteet sijaitsevat Taivallahden peruskoulun välittömässä läheisyydessä, joten valvonnalla on tavoiteltu parannettavan erityisesti lasten liikkumisen turvallisuutta koulumatkoilla. Risteyksen ensimmäinen kameravalvontapiste rakennettiin vuonna 2012, jonka jälkeen vuosina 2013–2014 tehtyjen mittausten mukaan keskinopeudet valvontapisteen läheisyydessä laskivat noin 2 km/h tasolta 33 km/h tasolle 31 km/h. Keskinopeudet ovat olleet siten selvästi nopeusrajoitusta alemmalla tasolla risteyksen läheisyydessä. Risteysalueella sijaitseva toinen kameravalvontakohde on toteutettu myöhemmin.

Pääkaduilla tyypillisesti vältetään rakenteellisten hidasteiden käyttöä, jotta pääkaduilla kulkeminen olisi sujuvaa erityisesti bussiliikenteen runkolinjoille ja pelastusajoneuvoille. Töyssyt eivät myöskään lähtökohtaisesti sovi liikennevaloliittymiin, joissa vihreän valon palaessa moottoriajoneuvolla tulisi normaalisti voida edetä nopeusrajoituksen mukaisella nopeudella tai lähes sitä vastaavalla nopeudella. Mechelininkadun ja Caloniuksenkadun risteyksessä kuitenkin vielä selvitetään mahdollisuutta tehdä korotus Caloniuksenkadun ylittävän suojatien kohdalle, mikä parantaisi jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuutta, kun risteykseen saavutaan Mechelininkatua etelästä ja käännytään oikealle Caloniuksenkadulle.

Aloitteessa ehdotettiin koulusta ja nopeusrajoituksesta ilmoittavien tiemerkintöjen lisäämistä koulun lähelle. Tieliikennelaki mahdollistaa liikennemerkin tehostamisen liikennemerkkimerkinnällä, mutta toistaiseksi Helsingin katuverkolla ei käytetä tätä mahdollisuutta. Katumerkinnän sijaan kadulla nykyisin olevien lapset-liikennemerkkien sijaintia ja määrää arvioidaan uudelleen, jotta varmistetaan liikennemerkkien sijoittuminen tarkoituksenmukaisella tavalla koulumatkojen näkökulmasta. Liikennemerkit sijoitetaan mahdollisuuksien mukaan samaan kohtaan mahdollisen nopeusrajoitusmuutoksen kanssa tai muuten lähemmäksi koulua. Lapset-liikennemerkeillä osoitetaan autoilijoille, että alueella liikkuu lapsia. Helsinki käyttää tätä merkintää koulujen ja päiväkotien läheisyydessä.

Taivallahden koulun lisäksi aloitteessa ehdotetaan myös Mechelininkadun ja Pohjoisen Rautatiekadun risteyksen parantamista. Kyseisen risteyksen kehittämisestä on valmistunut katusuunnitelma, jossa pyöräliikenteen järjestelyt muuttuvat yksisuuntaisiksi. Samalla risteyksen geometriaa muutetaan tukemaan nykyistä paremmin turvallisia ajonopeuksia. Katusuunnitelmat 31431/1 ja 31432/1 hyväksyttiin kaupunkiympäristölautakunnassa 22.3.2022 § 176. Lisäksi risteyksen läheisyydessä Marian raitiopysäkin pohjoisempi suojatie on päätetty muuttaa kadunylityspaikaksi, sillä nykyinen suojatie ei ole turvallinen eikä sitä ollut mahdollista kehittää turvallisemmaksi. Pääkadulla tuolla kohdin ei voi vähentää ajokaistoja tai rakentaa hidastetöyssyjä eikä liittymään voi laittaa liikennevaloja, kun sivusuunnan haara rakennetaan ylijatketuksi jalkakäytäväksi ja pyörätieksi.

Pohjoisen Hesperiankadun, Eteläisen Hesperiankadun, Museokadun ja Caloniuksenkadun risteyksissä on aloitteen myötä tehty pieniä säätöjä liikennevalo-ohjelmiin. Jalankulkijoille annetaan ennakkovihreä, jolloin heidän vihreä valonsa syttyy muutama sekunti ennen kääntyvän autoilijan vihreää. Tällä tavalla kääntyvä autoilija ehtii paremmin havaita jalankulkijan. Ennakkovihreätoiminto on tehtyjen säätöjen myötä voimassa aiempaa pidempään.

Aloitteessa ehdotettiin myös Mechelininkadun ajokaistojen vähentämistä koulun ympäristössä. Taivallahden peruskoulun kohdalla kadun autoliikennemäärä on noin 18 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Liikennemäärä on pienempi koulun kohdalla kuin kadun eteläosassa. Määrä on kuitenkin niin suuri, että kaistamäärän vähentämisen arvioitaisiin heikentävän autoliikenteen sujuvuutta ja ohjaavan autoliikenteen paikalliskaduille, mikä ei ole toivottavaa liikenneturvallisuuden kannalta.

Kaupunginhallitus korostaa, että lasten turvallisuutta parantavia toimia on voitava tehdä myös silloin kun ne heikentävät autoliikenteen sujuvuutta. Mechelininkadulla ja muilla kaduilla, joilla alennetaan nopeusrajoitusta koulujen edessä, selvitetään vaikutus toteutuviin ajonopeuksiin kiinnittäen erityisesti huomiota nopeimmin ajaviin autoihin ja arvioidaan tulosten pohjalta tarve rakenteellisiin toimenpiteisiin.

Asiasta on saatu kaupunkiympäristölautakunnan lausunto. Esitys on lausunnon mukainen ja sitä on täydennetty kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 20.5.2025 nopeusrajoitusten määrittämisen periaatteet koulujen lähikaduilla perusteella.

Hallintosäännön 30 luvun 11 §:n 4 momentin mukaan kaupunginvaltuustossa käsitellään vastaus aloitteeseen, jonka on allekirjoittanut vähintään 25 valtuutettua. Kaupunginhallituksen on esitettävä antamansa vastaus käsiteltäväksi kaupunginvaltuustossa viimeistään kahdeksan kuukauden kuluessa aloitteen jättämisestä.

Presenter information

Kaupunginhallitus

Ask for more info

Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550

timo.linden@hel.fi