Hankinta, Rautatientorin metroaseman peruskorjaus, liikenneliikelaitos
Rautatientorin metroaseman perusparannus, yhteistoiminnallisen projektinjohtourakan hankinta
Päätösehdotus
Johtokunta valitsee Rautatientorin metroaseman perusparannuksen yhteistoiminnallisen projektinjohtourakan toteuttajaksi kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antaneen SRV Rakennus Oy:n.
Johtokunta tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
Esittelijän perustelut
Hankinnan kohteena on Rautatientorin metroaseman perusparannuksen yhteistoiminnallinen projektinjohtourakka tarjouspyynnön 55H25 mukaisesti.
Hankkeessa on kyse perusparannuskohteesta ja sen tavoitteeksi on määritelty nykyaikainen, turvallinen ja toimiva metroasema ja naapurikiinteistöjen kanssa yhteensovitettu kaupallinen kokonaisuus.
Perusparannushanke sisältää HKL:n hallitsemat tilat ja tekniset järjestelmät Rautatientorin metroaseman laituritasolla, sen alapuolisissa teknisissä tiloissa ja tunneleissa sekä yläpuolella kompassitasolla (K2) ja parvitasolla (K1). Lisäksi metroasemalla on useita sisäänkäyntejä Asema-aukiolle, Kaivokadulle, Asematunnelin tiloihin ja naapurikiinteistöihin.
Yhteistoiminnallisesta projektinjohtourakasta on tarkoitus laatia valitun tarjoajan kanssa ensin kehitysvaiheen sopimus hankkeen valmistelemiseksi, sekä kohteen mahdollisen hankepäätöksen ja käynnistämispäätöksen jälkeen varsinainen projektinjohtourakkasopimus tavoite- ja kattohinnalla hankkeen rakentamiseksi, mikäli kehitysvaiheen sopimuksen ehdot toteutukselle täyttyvät.
Hankintamenettely
Hankintamenettelynä käytetään vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016) mukaista rajoitettua menettelyä.
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy julkaisi Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen (HKL) toimeksiannosta hankintailmoituksen 4.9.2025 Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa, Hilmassa (2025–029278) ja TED-tietokannassa (579720–2025). Osallistumishakemusten jättämisen määräaika oli 25.9.2025.
Toimitusjohtaja hyväksyi 2.10.2025, 137 §, seuraavat osallistumishakemuksen jättäneet ja soveltuvuusvaatimukset täyttäneet ehdokkaat mukaan osallistumaan tarjouskilpailuun:
- Ryhmittymä ’Skanska’: Skanska Talonrakennus Oy, Skanska Infra Oy ja Skanska Rakennuskone Oy
- SRV Rakennus Oy
- Jatke Toimitilat Oy
- Ryhmittymä ’TYL LOHKAREET’: VM Suomalainen Oy ja Lännen Alituspalvelu Oy
- Peab Oy
Toimitusjohtaja sulki tarjouskilpailusta NCC Suomi Oy:n, koska se ei täyttänyt osallistumispyynnössä asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.
Tarjouspyyntö ja laatuarviointiin liittyvä haastattelukutsu lähetettiin valituille tarjoajille 14.10.2025. Lisätietokysymykset tuli toimittaa hankintayksikölle 3.11.2025 klo 12.00 mennessä. Kysymyksiä esitettiin yhteensä 17 kpl, joihin hankintayksikkö vastasi määräaikaan mennessä.
Tarjousten käsittely
Tarjousten jättäminen toteutettiin kahdessa osassa ja lisäksi hankintayksikkö järjesti laatuarviointiin liittyvät tarjoajien avainhenkilöiden haastattelutilaisuudet tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla.
Ensimmäisessä vaiheessa tarjoajien tuli jättää laatutarjoukset 19.11.2025 klo 12.00 mennessä sähköpostitse osoitteeseen kilpailutus@kaupunkiliikenne.fi. Laatutarjouksen tuli sisältää seuraavat asiakirjat:
- Avainhenkilöiden kokemus -lomake (tarjouspyynnön liite 14) täytettynä
- Nimettyjen avainhenkilöiden vapaamuotoiset CV:t
- Case-tehtävälomake (tarjouspyynnön liite 15) täytettynä
- Alustava projektisuunnitelma (ei pisteytettävä)
Määräaikaan mennessä laatutarjouksen jättivät kaikki viisi tarjoajaa.
Laatutarjousten jättämisen jälkeen kaikki viisi tarjoajaa osallistuivat 24.-27.11.2025 tarjoajakohtaiseen haastattelutilaisuuteen (3 h / tarjoaja), joissa suoritettiin tarjoajan avainhenkilöiden kokemuksen sekä tiimityöpajan arviointiosuudet tarjousten laatuvertailua varten.
Toisessa vaiheessa tarjoajien tuli jättää hintatarjoukset 8.12.2025 klo 12.00 mennessä Tarjouspalvelu.fi-portaaliin.
Määräaikaan mennessä hintatarjouksen jättivät kaikki viisi tarjoajaa.
Tarjouksia koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä. Tarjoajien tuli nimetä tarjouspyynnön mukaisesti osana laatutarjousta avainhenkilöt ja osoittaa avainhenkilöille asetettujen vähimmäisvaatimusten täyttyminen.
Nimetyt avainhenkilöt täyttivät heille asetetut vaatimukset ja kelpoisuusehdot. Kaikki saadut tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi.
Tarjousten vertailu suoritettiin siten, että laadun pisteytys tehtiin ennen hintatarjousten avaamista, ja lopuksi laatu- ja hintapisteet laskettiin yhteen.
Tarjousten vertailu
Tarjousten avaaminen ja pisteytys
Laatutarjoukset avattiin 19.11.2025. Arviointiryhmä arvioi laatutarjouksen osat tarjouspyynnössä esitettyjen arviointikriteerien mukaisesti ja hyväksyi 4.12.2025 laatuarvioinnin lopputuloksen, niihin liittyvät tarjoajakohtaiset laatutarjousten pisteet sekä pisteytystä koskevat perustelut. Laatupisteisiin ei tehty tämän jälkeen muutoksia.
Laatupisteiden muodostuminen perusteluineen on tarkemmin esitetty liitteenä olevassa perustelumuistiossa.
Hintatarjoukset avattiin 8.12.2025 sen jälkeen, kun arviointiryhmä oli hyväksynyt laatuarvioinnin lopputuloksen. Hintatarjoukset pisteytettiin tarjouspyynnössä esitettyjen perusteiden mukaisesti.
Hintapisteiden muodostuminen on tarkemmin esitetty liitteenä olevassa perustelumuistiossa.
Hinta- ja laatupisteytyksen yhdistäminen ja palveluntuottajan valinta
Arviointiryhmä muodosti tarjoajakohtaiset kokonaispisteet yhdistämällä hinta- ja laatuarvioinnissa muodostetun pisteytyksen 8.12.2025. Hinta- ja laatuarvioinnin pisteytys on esitetty tarkemmin liitteessä. Kokonaispisteet ovat:
Tarjoaja | Pisteet | Sija |
SRV Rakennus Oy | 90,0 | 1. |
Ryhmittymä Skanska | 88,2 | 2. |
Peab Oy | 78,8 | 3. |
Jatke Toimitilat Oy | 68,0 | 4. |
TYL LOHKAREET | 56,5 | 5. |
Tarjoajan valinta
Rautatientorin metroaseman perusparannus, yhteistoiminnallisen projektinjohtourakan toteuttajaksi valitaan SRV Rakennus Oy.
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää, hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
HKL:n johtokunta on 20.8.2025, 58 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 1.000.000 euroon (alv 0 %) asti.
Hankinnan arvon ollessa yli 1.000.000 euroa päättää hankinnasta johtokunta.