Helsingin kaupungin ja HUS-yhtymän välinen YTA-alasopimus koskien Haartmanin sairaalan potilasruokapalvelujen tuottamista

HEL 2025-005818
§ 34

Helsingin kaupungin ja HUS-yhtymän välinen YTA-alasopimus koskien Haartmanin sairaalan potilasruokapalvelujen tuottamista

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti hyväksyä liitteenä olevan palvelusopimuksen HUS-yhtymän kanssa koskien Haartmanin sairaalan potilasruokapalvelujen tuottamista. Sopimus on toistaiseksi voimassa oleva.

Päätöksen perustelut

Sopijapuolet kuuluvat eteläiseen yhteistyöalueeseen ja ovat YTA-sopimuksen osapuolia. Tämä sopimus on YTA-sopimuksessa viitattu YTA-alasopimus.

Sopimuksen kohteena ovat Haartmanin sairaalan osaston potilasruokapalvelut kahden osaston osalta: Haartmanin sairaalan osastot kolme ja viisi. HUS Runkopalvelut vastaavat potilasruokapalveluista koko HUS-alueella ja tuottavat Helsingille sopimuksen mukaiset potilasruokapalvelut. Yhteistyön tavoitteena on hyödyntää sopijapuolten resursseja tehokkaalla tavalla ja hyödyntää sopijapuolten voimavarat mahdollisimman tehokkaasti sekä toiminnallisesti että taloudellisesti. Nyt solmittava YTA-alasopimus korvaa aiemmin laaditun sopimuksen Haartmanin sairaalan potilasruokailupalvelun tuottamisesta (2017).

Sopimuksen kustannukset ovat arviolta noin 35 900 euroa kuukaudessa ja siten sopimuksen arvolisäveroton vuotuinen arvo on noin 430 000 euroa.

Sopimus tulee voimaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sitä koskevan sopimuksen. Sopimus on voimassa toistaiseksi. Sopijapuoli voi kirjallisesti irtisanoa sopimuksen noudattaen 12 kuukauden irtisanomisaikaa.

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 17.12.2024 § 281.

This decision was published on 24.09.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Ask for more info

Jenni Leppänen , Ruokapalveluasiantuntija, puhelin: +358408261508

Jenni.E.Leppanen@hel.fi

Decisionmaker

Pia Nurme
sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja

Attachments

1. YTA-alasopimus_Haartmanin sairaalan potilasruokapalvelujen tuottaminen
The attachment will not be published on the internet.
2. Liite 1 Palvelukuvaus
The attachment will not be published on the internet.
3. Liite 2 Sopimusyhteyshenkilöt
The attachment will not be published on the internet.
4. Liite 3 Käsittelytoimien kuvaus
The attachment will not be published on the internet.
5. Liite 4 Uudenmaan tietosuojaliite
The attachment will not be published on the internet.
6. Liite 5 Helsingin kaupungin laskutusohje
The attachment will not be published on the internet.
7. Liite 6 Potilas- ja henkilöstöruokailu hinnasto 2025_Helsinki
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.