A technical disturbance has downed the City of Helsinki's switchboard, causing calls to drop or not go through. We are working to resolve the problem. We apologize for the inconvenience.

Tilojen jatkovuokraus osoitteessa Rusthollarintie 1 kasvatuksen ja koulutuksen toimialan väistötilakäyttöön

HEL 2025-006506
Case 11. / 61 §

Tilojen jatkovuokraus osoitteessa Rusthollarintie 1 kasvatuksen ja koulutuksen toimialan väistötilakäyttöön

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti jatkovuokrata Parmaco Oy:ltä 31.3.2025 päivätyn hankesuunnitelman mukaisesti osoitteessa Rusthollarintie 1 sijaitsevat, 2019 htm² laajuiset kolme paviljonkia kasvatuksen ja koulutuksen toimialan Vartiokylän ala-asteen väistötilaksi 1.8.2025 sekä 17.10.2025 alkaen toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella niin, että ensimmäinen mahdollinen irtisanomispäivä on 31.1.2027 ja irtisanomisaika on 6 kk. Arvonlisäveroton pääomavuokra elinkustannusindeksissä 4/2025 on 48 kuukauden ajalta yhteensä 1 676 500 €.

Lisäksi jaosto päätti oikeuttaa kaupunkiympäristön toimialan Kasvatuksen ja koulutuksen tilat -yksikön päällikön allekirjoittamaan Parmaco Oy:n kanssa liitteiden 2 ja 3 mukaiset vuokrasopimukset sekä tekemään vuokrasopimuksiin tarvittaessa vähäisiä muutoksia.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Tarve

Vartiokylän ala-asteen korvaava uudisrakennushanke (nykyisen rakennuksen purkaminen ja korvaavan uudisrakennuksen toteutus) on ajoitettu valmistuvaksi 31.7.2027. Hankepäätös HEL 2023-013215 71 § on tehty kaupunginvaltuustossa 27.3.2024. Hankkeen ajaksi koulu tarvitsee väistötilat, joina toimivat useampi paviljonki osoitteessa Rusthollarintie 1. Koulun toiminta on jo siirtynyt näihin väistötiloihin.

Paviljongit on alun perin hankittu Puotilan ala-asteen väistötiloiksi ja jotta tilat palvelevat Vartiokylän ala-asteen väistötiloina hankkeen valmistumiseen asti, niiden vuokrasopimuksia tulee jatkaa, kunnes Vartiokylän ala-asteen uudishanke valmistuu, arviolta 7/2027.

Paviljonkien tarve Itäkeskuksen alueen muiden koulujen mahdollisena väistötilana tarkastellaan myöhemmin erikseen.

Vuokrattavat tilat

Jatkovuokrattavat Parmaco Oy:n omistamat kolme paviljonkia sijaitsevat osoitteessa Rusthollarintie 1 ja ovat laajuudeltaan yhteensä 2019 m2, (770 m2, 770 m2 ja 479 m2). Paviljongit on siirretty vuonna 2020 nykyiselle sijaintipaikalleen väistötilakäyttöön Puotilan ala-asteen uudishankkeen ajaksi.

Paviljonkien nykyiset vuokrasopimukset umpeutuvat 31.7.2025 sekä 16.10.2025. Sopimuksia on tarkoitus jatkaa toistaiseksi voimassa olevalla vuokrasopimuksella 1.8.2025 sekä 17.10.2025 alkaen, niin että ensimmäinen mahdollinen irtisanomispäivä on 31.1.2027 ja molemmin puolinen irtisanomisaika on 6 kk.

Paviljongeille on haettu jatkorakennuslupia kaupunkiympäristön toimialan tilat-palvelun toimesta yhteistyössä paviljonkitoimittajan kanssa. Jatkovuokrasopimuksien ehtona on, että tiloille saadaan jatkorakennusluvat.

Vuokrakustannukset

Nykyisten sopimusten mukaiset tilavuokrat ovat 30,04 euroa/htm²/kk sekä 23,65 euroa/htm²/kk.

Uusi tilavuokra kahden paviljongin osalta on 18,57 euroa/htm2/kk (1540 m2), elinkustannusindeksissä 4/2025. Tilavuokra sisältää rakennuksen ylläpidon vuokrasopimuksen vastuunjakotaulukon mukaisesti. Vuokraa korotetaan 2 % vuosittain. Ensimmäinen korotus astuu voimaan 1.8.2026.

Kolmannen paviljongin osalta uusi tilavuokra on 21,29 euroa/htm2/kk (479 m2), elinkustannusindeksissä 4/2025. Tilavuokra sisältää rakennuksen ylläpidon vuokrasopimuksen vastuunjakotaulukon mukaisesti. Vuokraa korotetaan 2 % vuosittain. Ensimmäinen korotus astuu voimaan 17.10.2026.

Tilahankkeiden käsittelyohjeen mukaan vuokrahankkeen päätösesityksessä esitetään ulos maksettava neliövuokra siten, että pääoma- ja ylläpitovuokra sekä muut mahdolliset erilliskustannukset näkyvät muihin hankkeisiin vertailukelpoisella tavalla. Jos ylläpitokustannusta ei voida erottaa esim. bruttovuokrasta, vähennetään kokonaisvuokrasta 12 kk:n keskimääräinen vastaavan kohteen ylläpitokustannus.

Kun tilavuokrasta vähennetään laskennallinen ylläpitovuokra (kaupungin suoraan omistamien kohteiden kiinteistötyyppikohtainen ylläpitovuokra 4,88 euroa/htm2/kk, josta on vähennetty Kaupunkiympäristön toimialan ylläpidon osuus 2,96 euroa/htm2/kk), on pääomavuokran laskennallinen osuus 16,65 euroa/htm2/kk kahden paviljongin osalta ja kolmannen paviljongin osalta 19,37 euroa/htm2/kk.

Päätettävä arvonlisäveroton pääomavuokra 48 kuukauden ajalta on yhteensä 1 676 500 euroa.

Tilakustannus käyttäjälle

Tilakustannus käyttäjälle muodostuu kaupunkiympäristön toimialan tilojen omistajalle maksamasta tilavuokrasta sekä kaupunkiympäristön toimialan ylläpitovuokrasta, yleiskustannuksesta ja käyttäjäpalvelusta.

Tilakustannus käyttäjälle kahden paviljongin osalta on 22,55 euroa/htm2/kk, josta omistajalle maksettava tilavuokra on 18,57 euroa/m2, kaupunkiympäristön toimialan ylläpitovuokra 2,96 euroa/htm2/kk, yleiskustannus 0,67 euroa/htm2/kk ja käyttäjäpalvelumaksu 0,35 euroa/htm2/kk.

Tilakustannus käyttäjälle kolmannen paviljongin osalta on 25,27 euroa/htm2/kk, josta omistajalle maksettava tilavuokra on 21,29 euroa/m2, kaupunkiympäristön toimialan ylläpitovuokra 2,96 euroa/htm2/kk, yleiskustannus 0,67 euroa/htm2/kk ja käyttäjäpalvelumaksu 0,35 euroa/htm2/kk.

Lausunnot

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan mukaan väistötilojen jatkovuokrauspäätökseen ei tarvita kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausuntoa.

Tilojen käyttöönottoaikataulu

Tilat ovat kasvatuksen ja koulutuksen toimialan käytössä.

Rahoitus ja toteutus

Omistajalle ulosmaksettava vuokra rahoitetaan kaupunkiympäristön toimialan käyttötalousmäärärahoista.

Toimivalta

Hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 2 kohdan sekä kaupunginhallituksen 18.9.2017 § 865 päätöksen perusteella kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on toimivaltainen päättämään liikehuoneiston vuokralle ottamisesta, kun määräaikaisen sopimuksen tai enintään yhden vuoden irtisanomisajalla toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen ennakoitu kokonaisarvo on enintään 5 miljoonaa euroa.

This decision was published on 20.05.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Presenter information

vs. tekninen johtaja
Sari Hilden

Ask for more info

Sanna Rautajärvi, johtava asiantuntija, puhelin: 09 310 32554

sanna.rautajarvi@hel.fi

Attachments

2. Hankesuunnitelman liite
The attachment will not be published on the internet.
3. 6406 jatkovuokrasopimusluonnos liitteineen
The attachment will not be published on the internet.
4. 6436 jatkovuokrasopimusluonnos liitteineen
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.