Avustusta saaneiden toimijoiden tilinpidon tarkastus koskien vuotta 2023

HEL 2025-007599
Case 3. / 68 §

Avustusta saaneiden toimijoiden tilinpidon tarkastus koskien vuotta 2023

Culture and Leisure Committee

Päätös

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta merkitsi tiedoksi KPMG Oy:n tilinpidon tarkastusraportit koskien vuoden 2023 avustuksen saajia.

Toimialan yhteistä avustusten käytön pistokoeluonteista tarkastusmenettelyä tullaan jatkamaan. Vuoden 2024 avustusten tilinpidon tarkastus esitellään lautakunnalle vuoden 2026 keväällä. Lisäksi liikunta-, nuoriso- sekä kulttuuri- ja kirjastojaosto käsittelevät yksittäiset tarkastusraportit kokouksissaan.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli suunnittelija Matteus Pellikka. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet ja valvoo avustusperiaatteiden toteutumista toimialatasoisesti. Lautakunnan jaostot päättävät jaostojen käytettävissä olevien avustusmäärärahojen jakamisesta ja hyväksyvät perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää avustusmäärärahojen jakamisesta. Lisäksi jaostot valvovat avustusten käyttöä. (luku 17, § 1–4)

Avustustoiminta on yksi kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan merkittävistä tehtävistä ja sitä toteutetaan kaikissa kolmessa palvelukokonaisuudessa. Vuosittaiset pistokoeluonteiset avustusta saaneiden tilinpidontarkastukset ovat yksi osa toimialan avustusten käytön seurannan yhtenäisistä tavoitteista. Yhteiset tarkastukset toteutettiin nyt kuudetta kertaa. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta käsitteli asiaa edellisen kerran 11.6.2024, § 79.

Kulttuuri- ja vapaa-ajantoimialalla myönnettäviin avustuksiin sovelletaan kaupunkiyhteistä avustusten yleisohjetta (kaupunginhallitus 28.10.2019), minkä lisäksi avustuspäätöksiä tekevillä jaostoilla on yksityiskohtaisemmat sekä avustuslajikohtaiset myöntämisen kriteerinsä.

Avustusten käytön valvonnan tarkoituksena on varmistaa, että avustusta käytetään avustuspäätöksen mukaisesti ja siihen käyttötarkoitukseen, johon se on myönnetty. Tässä tarkoituksessa valvotaan avustusta saaneen yhteisön toimintaa ja taloutta. Valvonta on mitoitettava siten, että avustuksen käytöstä avustuspäätöksen mukaisesti saadaan riittävä varmuus ottaen huomioon avustuksen suuruus ja luonne. Avustuksen myöntäjällä on oikeus tarkastaa avustuksen hakijan/saajan kirjanpito ja hallinto sekä tarvittaessa tehdä muutakin toimintaa koskevia tarkastuksia. (Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeet 28.10.2019)

Tilinpidon tarkastuksen yksi keskeinen tavoite on tarjota avustuksen saajille työkaluja sekä tilaisuuksia vuoropuhelulle yhteisön toiminnan kehittämiseksi. Lisäksi tilinpidontarkastus tarjoaa kumppanuusyksiköille tietoa ja työkaluja avustuksiin liittyvän neuvonnan ja kehittämistyön tueksi.

Kaikki tarkastuksen kohteena olevat yhteisöt saavat käyttöönsä oman tarkastusraporttinsa. Lisäksi kumppanuusyksiköt käyvät jokaisen tarkastuksen kohteena olleen yhteisön kanssa keskustelun raportin pohjalta ja sovitaan yhteisesti kehittämistoimenpiteistä, yhteisön niin itse halutessaan.

Tarkastus vuoden 2023 taloudesta ja toiminnasta

Tilinpidon tarkastuksen toteutti KPMG Oy, joka on suorittanut tarkastukset vuodesta 2020 lähtien. Yhdistysten toimintaa tarkasteltiin suhteessa kunkin avustuksen myöntämisperusteisiin/arviointikriteereihin, yhdistys- ja kirjanpitolakeihin sekä hyvän hallinnon periaatteisiin. Tarkastus toteutettiin yhteisen palaverin pohjalta sovittujen periaatteiden ja tehdyn sopimuksen mukaisesti.

Tarkastukseen valikoitui 16 avustusta vuodelle 2023 saanutta toimijaa, jotka valikoituivat mukaan tarkastukseen pistokoeluonteisesti, kuitenkin avustusvalmistelijoiden kokonaisharkintaan perustuen. Tarkastukseen pyrittiin valikoimaan mahdollisimman moninainen joukko avustusta saaneita sekä avustuslajeja. Tarkastettaville yhteisöille toimitettiin tarkastajan toimesta lista materiaaleista, joita heidän tuli toimittaa tarkastuksen tekemistä varten. Lisäksi kunkin yksikön avustusvalmistelijat toimittivat tarkastajille kaikki avustushakemuksiin ja niiden päätöksiin liittyvän materiaalin.

Tarkastetut yhteisöt olivat:

  • Circus Helsinki association ry (Kulttuuri, liikunta ja nuoriso)
  • Greta Tuotanto Oy (Kulttuuri)
  • Huoneteatteri Jurkan kannatusyhdistys ry (Kulttuuri)
  • Taidekoulu Maan Kannatusyhdistys ry (Kulttuuri)
  • Taiteen, kulttuurin ja oppimisen edistämisen keskus ry (Kulttuuri)
  • Teatteriyhdistys Tuike ry (Kulttuuri)
  • FC Kontu ry (Liikunta)
  • Helsingin Jyry ry (Liikunta)
  • Karhu-kissat ry (Liikunta)
  • Prime Fighters ry (Liikunta)
  • Viipurin Urheilijat ry (Liikunta)
  • Helsingfors Svenska Scouter r.f. (Nuoriso)
  • Helsingin Nuorten Naisten Kristillinen Yhdistys ry (Nuoriso)
  • Keskustanuorten Helsingin piiri ry (Nuoriso)
  • Lasten Kesä r.y. (Nuoriso)
  • Nuoret Muslimit Helsinki ry (Nuoriso)

Tarkastuksen havaintoja

Vuoden 2023 tilinpidon tarkastuksen keskeisin havainto on se, että neljän avustuksen saajan kohdalla avustusta myöntäneiden palvelukokonaisuuksien tulee selvittää mahdollisen avustuksen takaisinperintäprosessin käynnistämisen tarve. Lähtökohtaiset syyt mahdollisille takaisinperinnöille ovat epäselvyydet avustuksen käytön, selvityksen sekä tilinpidon osalta. Palvelukokonaisuudet selvittävät takaisinperinnän tarvetta ja pyytävät tarvittavilta osin avustuksen saajalta lisätietoa avustuksen käytöstä ja sen selvityksestä. Kuitenkin suurelta osin tarkastuksessa mukaan valikoituneet yhteisöt ovat käyttäneet avustuksensa hyväksyttävästi sekä toteuttaneet toiminnassaan ja taloudenpidossaan hyvän hallinnon periaatteita.

Tänäkin vuonna esiin nousi tarve korostaa avustuslajikohtaisen kirjanpidon tärkeyttä, avustuksen käytön seurannan mahdollistamiseksi. Vaade kirjanpidon järjestämiseksi niin, että avustuksen käyttöä on mahdollista seurata, on kirjattu myös Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeeseen (kaupunginhallitus 28.10.2019).

Näiden lisäksi esiin nousi myös huomio siitä, tulisiko avustuksen käyttöajan ja avustuksen selvityksen käytänteitä päivittää sallimaan myös tilikausikäsittely tilanteissa, joissa yhteisön tilikausi on jotain muuta kuin perinteinen kalenterivuosi.

Edellisen vuoden tapaan tarkastuksessa nousi kysymys siitä kuinka osa avustushakemuksista olivat tietosisällöltään kovin suppeita. Tarkastuksen suorittanut taho suositteleekin toimialalla pohtimaan kuinka toimia tilanteissa, joissa myönnetty avustus on pienempi kuin haettu avustus. Virallisista asiakirjoista ei tällä hetkellä käy ilmi miten toimintaa tai budjettia on näissä tilanteissa sopeutettu.

Tilinpidontarkastus on pääsääntöisesti kerännyt tarkastuskohteilta positiivista palautetta. Tarkastus nähdään oivana mahdollisuutena oman toiminnan kehittämiseen.

Tarkastettujen yhteisöjen tarkastusraportit tullaan käymään läpi yhteisön edustajien kanssa, näiden niin halutessaan. Tarkastusraportit esitellään syksyllä 2025 liikunta-, nuoriso- sekä kulttuuri- ja kirjastojaostossa, joissa voidaan tarvittaessa päättää mahdollisista jatkotoimenpiteistä käytön valvonnan osalta sekä mahdollisista muista täsmennyksistä ja muutoksista avustusprosessiin.

Avustusten käytön seurantaa sekä yhteisöjen talouden ja hallinnon kehittämistä edistetään toimialayhteisesti.

Edellä mainittujen toimenpiteiden lisäksi muita mahdollisia toimenpiteitä ovat valmistelijoille suunnatut koulutukset ja avustusten hakijoille kohdennetut tilaisuudet.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet ja valvoo avustusperiaatteiden toteutumista toimialatasoisesti. Lautakunnan jaostot päättävät jaostojen käytettävissä olevien avustusmäärärahojen jakamisesta ja hyväksyvät perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää avustusmäärärahojen jakamisesta. Lisäksi jaostot valvovat avustusten käyttöä. (Luku 17, § 1–4).

Asian jatko

Toimialan yhteistä avustusten käytön pistokoeluonteista tarkastusmenettelyä jatketaan. Liikuntajaosto, nuorisojaosto sekä kulttuuri- ja kirjastojaosto käsittelevät yksittäiset tarkastusraportit kokouksissaan.

This decision was published on 26.05.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Presenter information

kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja
Juha Ahonen

Ask for more info

Matteus Pellikka, suunnittelija / nuoriso, puhelin: 09 310 50343

matteus.pellikka@hel.fi

Inka Kunnala, erityissuunnittelija / kulttuuri, puhelin: 09 310 33169

inka.kunnala@hel.fi

Janina Mäkinen, suunnittelija / liikunta, puhelin: 09 310 32610

janina.makinen@hel.fi

Attachments

1. Kulttuuri_Raportti_Circus Helsinki association ry
The attachment will not be published on the internet.
2. Kulttuuri_Raportti_Greta Tuotanto Oy
The attachment will not be published on the internet.
3. Kulttuuri_Raportti_Huoneteatteri Jurkan Kannatusyhdistys ry
The attachment will not be published on the internet.
4. Kulttuuri_Raportti_Taidekoulu Maan Kannatusyhdistys ry
The attachment will not be published on the internet.
5. Kulttuuri_Raportti_Taiteen, kulttuurin ja oppimisen edistämisen keskus ry
The attachment will not be published on the internet.
6. Kulttuuri_Raportti_Teatteriyhdistys Tuike ry
The attachment will not be published on the internet.
7. Liikunta_Raportti_Circus Helsinki association ry
The attachment will not be published on the internet.
8. Liikunta_Raportti_FC Kontu ry
The attachment will not be published on the internet.
9. Liikunta_Raportti_Helsingin Jyry ry
The attachment will not be published on the internet.
10. Liikunta_Raportti_Karhu-Kissat ry
The attachment will not be published on the internet.
11. Liikunta_Raportti_Prime Fighters Ry
The attachment will not be published on the internet.
12. Liikunta_Raportti_Viipurin Urheilijat ry
The attachment will not be published on the internet.
13. Nuoriso_Raportti_Circus Helsinki association ry
The attachment will not be published on the internet.
14. Nuoriso_Raportti_Helsingfors Svenska Scouter r.f
The attachment will not be published on the internet.
15. Nuoriso_Raportti_Helsingin Nuorten Naisten Kristillinen Yhdistys ry
The attachment will not be published on the internet.
16. Nuoriso_Raportti_Keskustanuorten Helsingin piiri ry
The attachment will not be published on the internet.
17. Nuoriso_Raportti_Lasten Kesä r.y
The attachment will not be published on the internet.
18. Nuoriso_Raportti_Nuoret Muslimit Helsinki ry
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.