Begäran om omprövning av ett beslut om anställning av en timlärare på heltid för viss tid
Begäran om omprövning av ett beslut om anställning av en timlärare på heltid för viss tid
Beslut
Fostrans- och utbildningsnämnden beslutade att avslå den begäran om omprövning som ********** har framställt angående rektors beslut av 22.5.2025, eftersom de grunder som framförs i begäran om omprövning inte ger anledning att ändra beslutet. Fostrans- och utbildningsnämnden motiverar sitt beslut genom att hänvisa till de omständigheter som föredraganden framför.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
********** har framställt en begäran om omprövning som inkom 8.5.2025 till Helsingfors stads registratorskontor och som rör ett beslut som rektorn i fråga fattade 22.5.2025 om anställning av ********** kandidat i naturvetenskaper, i tjänsteförhållande för viss tid som timlärare i matematik och kemi.
Rektorn har avgett ett utlåtande i ärendet.
Med stöd av 134 § 1 mom. i kommunallagen får den som är missnöjd med ett beslut av kommunstyrelsen, en nämnd, ett utskott eller deras sektioner eller en myndighet som lyder under dem, begära omprövning av beslutet.
Enligt 137 § i kommunallagen får omprövning begäras och kommunalbesvär anföras av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part) samt av kommunmedlemmarna.
Enligt 138 § i kommunallagen ska en begäran om omprövning framställas inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.
Enligt 138 § i kommunallagen ska en begäran om omprövning framställas inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.
Begäran om omprövning har framställts inom utsatt tid och till rätt organ.
Enligt 14 kap. 1 § 2 mom. 5 punkten i förvaltningsstadgan anställer sektorchefen, om inte något annat är föreskrivet, sektorns tjänsteinnehavare och arbetstagare. Enligt sektorchefens beslut av 14.4.2025 om delegering av personalärenden är det rektorn som anställer lärare i tjänsteförhållande för viss tid.
Om ansökningsprocessen
Uppgiften som timlärare i matematik och kemi för viss tid (1.8.2025–31.7.2026) har varit offentligt ledigförklarad under tiden 1.4.2025–15.4.2025 i Helsingfors stads elektroniska rekryteringssystem och i Helsingfors stads övriga rekryteringskanaler. Uppgiften är placerad på Gymnasiet Lärkan.
Behörighetsvillkoret för lärare i matematik och kemi är behörighet enligt förordning 986/1998 om behörighetsvillkoren för personal inom undervisningsväsendet. Enligt arbetsplatsannonsen kan även en sökande som saknar behörighet väljas till tjänsteförhållandet för viss tid.
Utöver de formella behörighetsvillkoren förutsattes god samarbetsförmåga och förmåga att undervisa i matematik och kemi på gymnasienivå. Tidigare erfarenhet från gymnasiet räknades som en merit.
Det framgår av rektorns beslut att åtta sökande lämnade in en ansökan inom utsatt tid och att två sökande uppfyllde behörighetsvillkoren. På basis av ansökningarna kallades fyra sökande till varsin intervju. Utöver de två sökande som uppfyllde det formella behörighetsvillkoret kallades två sökande som inte uppfyllde det formella behörighetsvillkoret enligt förordning 986/1998 till en intervju. Dessa var emellertid i slutskedet av sina studier. Rektorn och biträdande rektorn höll intervjuerna.
Beslutet delgavs sökandena redan 5.5.2025, men offentliggjordes i det allmänna datanätet först 22.5.2025. Begäran om omprövning har därför inkommit före det här angivna datumet för beslutet.
Om begäran om omprövning
I begäran om omprövning yrkas på att beslutet omprövas och att en behörig lärare väljs. Enligt begäran om omprövning strider beslutet mot förordningen om behörighetsvillkoren för personal inom undervisningsväsendet (986/1998) och 23 § i den. Det närmare innehållet i begäran om omprövning framgår av den bifogade begäran om omprövning.
Om lagstiftningen
Enligt 6 § 1 mom. i lagen om tjänsteinnehavare i kommuner och välfärdsområden (304/2003) anges de allmänna grunderna för anställning i tjänsteförhållande i grundlagen. Enligt 125 § 2 mom. i grundlagen är de allmänna utnämningsgrunderna för offentliga tjänster skicklighet, förmåga och beprövad medborgerlig dygd. Den som anställs i ett tjänsteförhållande ska dessutom ha särskilt föreskriven eller av kommunen eller välfärdsområdet bestämd särskild behörighet.
Med skicklighet avses närmast kunskaper och färdigheter som förvärvats genom utbildning eller arbetserfarenhet. Med förmåga avses i allmänhet en persons egenskaper som ett framgångsrikt arbete förutsätter, såsom naturlig begåvning, organisationsförmåga, initiativförmåga och andra motsvarande förmågor som är nödvändiga för skötseln av uppgifterna. Med beprövad medborgerlig dygd avses meriter som erhållits i allmän medborgarverksamhet och som är av betydelse för skötseln av tjänsten samt oklanderligt beteende. De allmänna utnämningsgrunderna ska tolkas i samband med de allmänna och särskilda behörighetsvillkoren för respektive tjänst.
Enligt 5 § i lagen om tjänsteinnehavare i kommuner och välfärdsområden kan i ett tjänsteförhållande som har varit offentligt ledigförklarat anställas endast en person som skriftligen har sökt det före ansökningstidens utgång och då uppfyller behörighetsvillkoren.
Enligt 10 § i förordningen om behörighetsvillkoren för personal inom undervisningsväsendet
är behörig att ge ämnesundervisning den som
1) har avlagt högre högskoleexamen,
2) i ett av de ämnen som undervisas har slutfört minst 120 studiepoängs studier i undervisningsämnet i utbildningen för ämneslärare när studierna är grundstudier, ämnesstudier och fördjupade studier i huvudämnet för examen eller i en helhet som jämställs med huvudämnet, och i varje annat ämne som undervisas har slutfört minst 60 studiepoängs studier i undervisningsämnet i utbildningen för ämneslärare när studierna är grundstudier och ämnesstudier vid universitet i läroämnet eller i en helhet som jämställs med läroämnet, samt
3) har slutfört minst 60 studiepoängs eller minst 35 studieveckors pedagogiska studier för lärare.
Behörighet för ämneslärare ger, utan hinder av vad som bestäms i 1 mom. 2 punkten, i ett av de ämnen som undervisas studier i undervisningsämnet i utbildningen för ämneslärare, när studierna omfattar slutförda grundstudier och ämnesstudier vid universitet samt fördjupade studier, sammanlagt minst 55 studieveckor, och i varje annat undervisningsämne studier i undervisningsämnet i utbildningen för ämneslärare när studierna omfattar slutförda grundstudier och ämnesstudier vid universitet, sammanlagt minst 35 studieveckor.
I 12 § 1 mom. i samma förordning skall inom gymnasieutbildningen lärarna behärska det språk som används i undervisningen.
Enligt 23 § 1 mom. i förordningen i fråga kan, utan hinder av vad som bestäms någon annanstans i samma förordning, en person med tillräcklig utbildning och den förmåga uppgiften kräver förordnas att meddela undervisning interimistiskt för högst ett år. En sådan person kan dock förordnas att meddela undervisning för längre tid än sex månader endast om personer som uppfyller de behörighetsvillkor som nämnda uppgift förutsätter inte står till buds när förordnandet ges eller om det finns andra särskilda skäl till detta.
Bedömning av ärendet
Det framgår av det dokumentmaterial som har bifogats att den valda är kandidat i naturvetenskaper (examensår 2024) till sin utbildning och har avlagt studier i kemi och matematik i samband med examen. Den valda har avlagt sammanlagt 60 studiepoäng i matematik som biämne och 120 studiepoäng i kemi som huvudämne. Den valda avlägger som bäst filosofie magisterexamen med kemi och matematik som läroämnen. Hen har meddelat att de pedagogiska studierna till lärare ska vara klara på våren 2025. Det framgår av rektorns beslut att den valda har i avsikt att avlägga filosofie magisterstudierna läsåret 2025–2026. Den valda har således under ansökningstiden uppfyllt behörighetsvillkoret enligt förordningen i fråga om de ämnen som hen ska undervisa.
Enligt det bifogade dokumentmaterialet har två sökande som uppfyller behörighetsvillkoren i förordningen i fråga sökt tjänsten och kallats till en intervju. Enligt rektorns utlåtande uppvisade de två behöriga sökandena inte tillräcklig ämneskunskap och i samband med intervjun framkom det vid flera tillfällen att de inte var insatta i gymnasiets läroplan och dess innehåll. Enligt rektorns utlåtande saknade de två formellt behöriga sökandena även den nödvändiga pedagogiska kompetensen. Den ena formellt behöriga sökanden hade dessutom ingen undervisningserfarenhet i kemi.
Enligt rektorns utlåtande var syftet med de frågor som ställdes under intervjun att få en heltäckande bild av om den sökande behärskar det pedagogiska innehållet samt förstår och har en uppfattning om gymnasielärares mångsidiga arbete, i vilket bland annat ingår ett gott teamarbete.
Enligt rektorns utlåtande har den som valts till uppgiften under intervjun visat att hen är väl förtrogen med gymnasiets läroplan och kursinnehåll samt att hen förstår hur ett mångsidigt klassrum byggs upp. Under intervjun lyfte den som valts för uppgiften tydligt fram hur lektionerna kunde se ut samt uppvisade god ämneskunskap i både matematik och kemi samt förmåga att bygga upp en mångsidig undervisning och använda digitala hjälpmedel.
Av rektorns utlåtande framgår att den som valts till uppgiften har tillräcklig utbildning och den kompetens som krävs för uppgiften på det sätt som förordningen i fråga förutsätter. Den valda uppfyller det behörighetsvillkor som föreskrivs i förordningen i fråga om de ämnen som ska undervisas. När det gäller kravet på högre högskoleexamen och lärarutbildning är den valdas studier tills vidare på hälft. Föredraganden anser att den valdas utbildning kan anses vara tillräcklig. Det framkom – särskilt i intervjusituationen – att hen besitter de färdigheter som krävs för uppgiften enligt förordningen i fråga. Mot bakgrund av ovanstående anser föredraganden att den valda kan anses ha den kompetens som krävs för uppgiften enligt förordningen.
Val av en sökande som inte är behörig för en uppgift för mer än sex månader kräver ett särskilt skäl enligt 23 § i behörighetsförordningen, när det även har funnits sökande som uppfyller behörighetsvillkoren enligt förordningen.
Enligt arbetsplatsannonsen förutsattes god samarbetsförmåga och förmåga att undervisa i matematik och kemi på gymnasienivå. Tidigare erfarenhet från gymnasiet räknades som en merit. Enligt rektorns beslut och utlåtande var den som valdes till tjänsten den enda av de sökande som hade erfarenhet från gymnasiet. Enligt den ansökan som lämnats in av den valda var hen arbetserfarenhet från gymnasiet emellertid tämligen kort. Av denna anledning kan arbetslivserfarenhet kan inte ges stor vikt i samband med valet.
Till tillsättandet av en tjänst hör även prövningsrätt. I samband med tillämpningen av utnämningsgrunderna finns möjlighet till prövningsrätt bland annat angående myndighetens rätt att fastställa tjänstens arbetsuppgifter, att betona utnämningsgrunderna i enlighet med uppgifterna och att besluta om vilken betydelse som de tjänstsökandes olika meriter ska ges.
Ingen har en subjektiv rätt att bli vald till en uppgift vid en kommun. På basis av högsta förvaltningsdomstolens beslutspraxis anses lämplighet vara en väsentlig grund vid val av lärare (t.ex. HFD 19.5.1993/1926). Lämpligheten kan utredas bland annat genom en personlig intervju.
Valet av tjänsteinnehavare grundar sig på en helhetsbedömning. Rektorns val är baserat på en helhetsbedömning av vilken av de sökande har de bästa förutsättningarna för att framgångsrikt utföra uppgiften. Vid valet har man utöver utbildning och arbetserfarenhet även beaktat intervjuerna och det som framkom under intervjuerna. Utifrån en helhetsbedömning har den som valts till uppgiften ansetts ha de bästa förutsättningarna för att framgångsrikt utföra uppgiften.
Enligt rektorns utlåtande var det särskilda skälet för valet kravet på förmåga att undervisa i matematik och kemi i gymnasiet – ett krav som också nämndes i arbetsplatsannonsen. Förtrogenhet med gymnasiets läroplan kan anses vara av central betydelse för att uppgiften ska kunna utföras framgångsrikt. Så som det framgår av rektorns utlåtande var ingendera av de behöriga sökandena till exempel insatta i gymnasiets läroplan och dessutom saknade den ämneskunskap och pedagogisk kompetens. Enligt rektorns utlåtande har den person som valts på basis av intervjuerna stark ämneskompetens samt har även mångsidiga undervisningsmetoder och är insatt i gymnasiets läroplan. Vid intervjun visade inte de två formellt behöriga att de hade de färdigheter och den förmåga som krävs i tjänsten i fråga. Föredraganden anser att rektorn i enlighet med förordningen i fråga har haft ett särskilt skäl för att välja en sökande som inte uppfyller de formella behörighetsvillkoren som timlärare för viss tid (ett läsår).
Föredraganden anser att rektorn har haft ett sådant särskilt skäl som nämns i förordningen i fråga för att välja en sökande som inte uppfyller det formella behörighetsvillkoret
De grunder som framförs i begäran om omprövning ger inte anledning att ändra beslutet. Rektorn har kunnat, med beaktande av utnämningsgrunderna enligt grundlagen, på basis av utbildning, arbetserfarenhet och det som framkom under intervjuerna samt en helhetsbedömning välja en sökande för tjänsten som timlärare för viss tid för att hen har tillräcklig utbildning och de färdigheter som krävs för uppgiften. Utifrån en helhetsbedömning har rektorn valt till uppgiften den mest meriterade och lämpligaste personen med de bästa förutsättningarna att framgångsrikt utföra uppgiften.
Med hänvisning till det ovan sagda och rektorns utlåtande föreslår föredraganden att begäran om omprövning avslås.
This decision was published on 23.06.2025
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas genom kommunalbesvär endast av den som har framställt begäran om omprövning av det ursprungliga beslutet.
Om det ursprungliga beslutet har ändrats med anledning av begäran om omprövning, får ändring i beslutet sökas genom kommunalbesvär också.
- av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av en kommunmedlem
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar efter att man fått del av beslutet.
Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet sändes, om inte något annat påvisas.
Dagen då man fått del av beslutet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna lämnas in första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.
Besvärsmyndighet
Besvär anförs primärt via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postadress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Besöksadress: | Banbyggarvägen 5 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om en laglig företrädare eller ett ombud för ändringssökandens talan, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla postadressen och en eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
En rättegångsavgift tas ut med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) hos den som söker ändring. I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas avgiften ut oberoende av utgången.
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/
Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.
Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Norra esplanaden 11-13 |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Presenter information
Ask for more info
Emmi Väisänen, Hr-jurist, telefon: 09 310 32391