Testisisältö

Esityslista Kaupunginhallitus 24/2025 16.06.2025

Kokousaika: 16.06.2025 - 16:00
Kokouspaikka: Kaupunginhallituksen istuntosali

Pöytäkirjat ja esityslistat koostuvat kokouksessa käsiteltävistä asioista.

Päätöstiedote julkaistaan heti kokouksen jälkeen. Päätöstiedote sisältää vain kokouksessa tehdyt päätökset eli sitä on luettava yhdessä esityslistan kanssa. Pöytäkirja korvaa ilmestyessään esityslistan ja päätöstiedotteen.

Asialista

Päätöstiedote: Kaupunginhallitus

Kokousaika: 16.6.2025 klo 16.00
Kokouspaikka: Kaupunginhallituksen istuntosali

Pöytäkirjat ja esityslistat koostuvat kokouksessa käsiteltävistä asioista.

Päätöstiedote julkaistaan heti kokouksen jälkeen. Päätöstiedote sisältää vain kokouksessa tehdyt päätökset eli sitä on luettava yhdessä esityslistan kanssa. Pöytäkirja korvaa ilmestyessään esityslistan ja päätöstiedotteen.

Päätös
Ehdotuksen mukaan.
Pöytäkirjantarkastajiksi valittiin Otto Meri ja Suvi Pulkkinen, varalle Marcus Rantala ja Elisa Gebhard.


Lue esitys (Avautuu uuteen välilehteen)

Päätös
Pöydälle
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

- Pöydällepanoehdotus
Pulkkinen Suvi
pyydän viikoksi pöydälle.

Lue esitys (Avautuu uuteen välilehteen)

Päätös
Pöydälle
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

- Pöydällepanoehdotus
Pulkkinen Suvi
pyydän pöydälle viikoksi

Lue esitys (Avautuu uuteen välilehteen)

Päätös
Ehdotuksen mukaan


Lue esitys (Avautuu uuteen välilehteen)

Päätös
Ehdotuksen mukaan Toivosen vastaehdotuksen mukaisesti täydennettynä.
Toivosen (+ Haglund) vastaehdotus hyväksyttiin äänin 9-5.

Käsittely

- Vastaehdotus
Toivonen Niilo + Haglund Mia
Uudeksi kappaleeksi kohtaan "Yleistä lausuttavaa esityskokonaisuudesta".

Lisättävä teksti:

Esitystä yleistuesta tulee arvioida suhteessa muihin samanaikaisesti valmisteltaviin leikkauksiin, kuten karenssiuudistukseen ja toimeentulotuen kiristyksiin, jotta on mahdollista arvioida niiden yhteisvaikutuksia.

Lisäys kappaleen 6 jälkeen:

Hallituksen esitys ei huomioi huollettavien lasten määrää etuuden tasossa, mikä on merkittävä heikennys nykytilaan verrattuna. Lisäksi esityksessä poistetaan aiemmin käytössä olleet lieventävät poikkeukset, jotka ovat suojanneet nuoria aikuisia tilanteissa, joissa he asuvat vanhempiensa luona. Tämä lisää riskiä siitä, että nuoret jäävät kokonaan ilman omaa sosiaaliturvaa, mikä vaikeuttaa itsenäistymistä ja heikentää yhdenvertaisia mahdollisuuksia erityisesti kaupungeissa, joissa elinkustannukset ovat korkeat.

Lisäys kappaleen 16 jälkeen:

Aktivointijaksojen ja kasvokkaisten tapaamisten lisääminen voi olla perusteltua vain, mikäli palveluiden laatu ja saatavuus paranevat. Ilman lisäresursseja muutos lisää byrokratiaa eikä paranna palveluiden vaikuttavuutta.

Lisäys kappaleen 19 jälkeen:

Yleistukeen ollaan siirtämässä nykylain säädökset siitä, että vailla tutkintoa oleville työttömille asetetaan 21 viikon odotusaika, jonka aikana yleistukea ei makseta. Viiden kuukauden odotusaika koskee myös niitä nuoria jotka ovat hakeneet koulutukseen, mutta eivät ole tulleet valituiksi. Silti heiltä evätään oikeus ensisijaiseen etuuteen liki puoleksi vuodeksi. Käytännössä nämä työttömät nuoret tippuvat usein toimeentulotuen varaan. Tämän säädöksen tarkoituksenmukaisuutta tulisi arvioida yleistukeen siirryttäessä, erityisesti koska samaan aikaan valmisteltavassa toimeentulotuen uudistuksessa esitetään, että jatkossa kunnat olisivat vastuussa nuorten toimeentulotukimenoista 100% rahoitusosuudella.

Äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 1 / Toivonen Niilo
JAA: 5, EI: 9, Tyhjiä: 0, Poissa: 1
JAA: Meri Otto, Rantala Marcus, Sarkomaa Sari, Sazonov Daniel, Vierunen Maarit
EI: Gebhard Elisa, Haglund Mia, Jalovaara Ville, Kousa Tuuli, Laisaari Johanna, Modig Silvia, Pulkkinen Suvi, Toivonen Niilo, Vanhanen Reetta
Poissa: Arhinmäki Paavo

Lue esitys (Avautuu uuteen välilehteen)

Päätös
Ehdotuksen mukaan Rantalan vastaehdotuksen mukaisesti täydennettynä.
Rantalan (+ Vierusen) vastaehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Käsittely

- Vastaehdotus
Rantala Marcus + Vierunen Maarit
Uusi lause kappaleeseen "yhteenveto":

Tulevassa sote-palvelustrategiassa linjataan ruotsinkielisten palveluiden toimivuuden ja peittävyyden mittareista.

Lue esitys (Avautuu uuteen välilehteen)

Päätös
Ehdotuksen mukaan.


Lue esitys (Avautuu uuteen välilehteen)

Päätös
Asia palautettiin uudelleenvalmisteluun.
Haglundin (+ Gebhard) palautusehdotus hyväksyttiin äänin 9-5.

Käsittely

- Palautusehdotus 1
Haglund Mia + Gebhard Elisa
Kaupunginhallitus palauttaa esityksen valmisteluun niin, että palautuksen aikana selvitetään millä tavalla hankintalain mahdollistamaa vakavan virheen arviointia voitaisiin mahdollisesti soveltaa kaupungin hankinnoissa tapauskohtaisesti niin, ettei hankintoja tehdä yrityksiltä, joiden siirtokuntiin liittyvä toiminta voidaan osoittaa ylläpitävän ihmisoikeuksia, kansainvälistä oikeutta ja kansainvälistä humanitaarista oikeutta rikkovaa toimintaa.

Palautuksen aikana kaupunki selvittää myös, mitä edellytyksiä Helsingillä on tehdä Barcelonan kaupungin kaltainen päätös, jossa Barcelona on päättänyt rajoittaa yhteistyötä Israelin hallitukseen liittyvien yritysten kanssa, jotka YK on tunnistanut yrityksiksi, jotka toimivat laittomasti miehitetyillä alueilla ja loukkaavat palestiinalaisten siviili-, poliittisia, taloudellisia, sosiaalisia ja kulttuurisia oikeuksia.

Äänestys
JAA-ehdotus: Asian käsittelyä jatketaan
EI-ehdotus: Palautusehdotus 1 / Haglund Mia
JAA: 5, EI: 9, Tyhjiä: 0, Poissa: 1
JAA: Meri Otto, Rantala Marcus, Sarkomaa Sari, Sazonov Daniel, Vierunen Maarit
EI: Gebhard Elisa, Haglund Mia, Jalovaara Ville, Kousa Tuuli, Laisaari Johanna, Modig Silvia, Pulkkinen Suvi, Toivonen Niilo, Vanhanen Reetta
Poissa: Arhinmäki Paavo

Lue esitys (Avautuu uuteen välilehteen)

Päätös
Ehdotuksen mukaan.


Lue esitys (Avautuu uuteen välilehteen)

Päätös
Ehdotuksen mukaan.


Lue esitys (Avautuu uuteen välilehteen)

Päätös
Ehdotuksen mukaan.


Lue esitys (Avautuu uuteen välilehteen)

Päätös
Ehdotuksen mukaan.


Lue esitys (Avautuu uuteen välilehteen)

Päätös
Ehdotuksen mukaan.


Lue esitys (Avautuu uuteen välilehteen)

Päätös
Ehdotuksen mukaan.


Lue esitys (Avautuu uuteen välilehteen)

Päätös
Ehdotuksen mukaan.


Lue esitys (Avautuu uuteen välilehteen)

Päätös
Ehdotuksen mukaan Gebhardin vastaehdotusten mukaisesti täydennettynä.
Gebhardin (+ Haglund) vastaehdotukset hyväksyttiin äänin 9-5.

Käsittely

- Vastaehdotus 1
Gebhard Elisa + Haglund Mia
”YLEISESTI ESITYKSESTÄ” -OSIO MUUTETAAN KUULUMAAN SEURAAVASTI:

Esityksessä on kyse työttömyysturvan seuraamusjärjestelmän muuttamisesta neljäportaisesta kaksiportaiseksi. Kyse on seuraamusjärjestelmän kiristämisestä, jossa työnhakija menettäisi oikeutensa työttömyysetuuteen seitsemäksi kalenteripäiväksi ensimmäisen laiminlyönnin seurauksena, ja toisen laiminlyönnin seurauksena toistaiseksi. Helsinki katsoo, että seuraamusjärjestelmän yksinkertaistaminen voisi olla sinänsä kannatettava asia, mutta nyt esitetyt sanktioiden kiristämisen vaikutukset heikentävät työnhakijoiden asemaa huomattavan ankaralla tavalla.

Ehdotettu työssäolovelvoitteen puolittaminen 12 viikosta kuuteen viikkoon on kannatettava, sillä 12 viikon mittainen työssäolovelvoite kahdesta työvoimapoliittisesti arvioituna moitittavana pidettävästä menettelystä voisi olla kohtuuton
seuraus työnhakijalle. Työssäoloehto täyttyy tilanteessa, jossa hakija on ollut 6 viikkoa työssä tai työllisyyttä tukevassa palvelussa. Työllisyyttä tukevien palveluiden heikko saatavuus voi käytännössä muodostaa esteen työssäoloehdon täyttymiselle.

Helsinki kiinnittää huomiota työttömyysturvajärjestelmän sääntelyn johdonmukaisuuteen. Nykyinen sääntely astui voimaan vain kolme vuotta sitten. Toistuvat ja vastakkaiset sääntelymuutokset ovat omiaan vaikeuttamaan työttömyysturvajärjestelmän ymmärrettävyyttä työnhakijalle ja vaikuttavat myös työvoimaviranomaisen mahdollisuuksiin järjestää
työvoimapalveluita ja toteuttaa palveluperiaatetta ja neuvontavelvollisuutta.

- Vastaehdotus 2
Gebhard Elisa + Haglund Mia
Säädösehdotuksesta ja sen perusteluista

KAPPALE 4 KUTEN POHJASSA

KAPPALEET 5 ja 6 MUOKATAAN KUULUMAAN SEURAAVASTI:

Helsingin näkemyksen mukaan ehdotettu kaksiportainen seuraamusjärjestelmä voisi yksinkertaistaa työttömyysturvan seuraamusjärjestelmää ja olla nykyistä sääntelyä helpommin ymmärrettävissä myös työnhakijoille, mutta samalla sillä on haitallisia vaikutuksia työnhakijoiden asemaan. Tavoite, että ihmiset tulisivat toimeen omalla työllään, on tärkeä ja kannatettava.

KAPPALE 7 MUOKATAAN KUULUMAAN SEURAAVASTI:

Muutoksilla VOIDAAN KUITENKIN ARVIOIDA OLEVAN ERILAISIA, JOPA VASTAKKAISIA vaikutuksia työllisyyden edistämiselle. Esitysluonnoksen arvion mukaan muutokset aiheuttaisivat enenevästi siirtymiä työttömyysetuudelta viimesijaiselle toimeentulotuelle. Toimeentulotuen saannilla on useissa selvityksissä osoitettu olevan työttömyysetuutta suurempia kannustinongelmia työttömien työllistymiselle.

1 Äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 1 / Gebhard Elisa
JAA: 5, EI: 9, Tyhjiä: 0, Poissa: 1
JAA: Meri Otto, Rantala Marcus, Sarkomaa Sari, Sazonov Daniel, Vierunen Maarit
EI: Gebhard Elisa, Haglund Mia, Jalovaara Ville, Kousa Tuuli, Laisaari Johanna, Modig Silvia, Pulkkinen Suvi, Toivonen Niilo, Vanhanen Reetta
Poissa: Arhinmäki Paavo

Lue esitys (Avautuu uuteen välilehteen)

Päätös
Pöydälle
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

- Pöydällepanoehdotus
Haglund Mia
Pyydän asian pöydälle seuraavaan kokoukseen.

Lue esitys (Avautuu uuteen välilehteen)

Päätös
Ehdotuksen mukaan.


Lue esitys (Avautuu uuteen välilehteen)

Päätös
Ehdotuksen mukaan.



Lue esitys (Avautuu uuteen välilehteen)

Päätös
Ehdotuksen mukaan.


Lue esitys (Avautuu uuteen välilehteen)

Päätös
Ehdotuksen mukaan.


Lue esitys (Avautuu uuteen välilehteen)

Päätös
Esittelijän ehdotuksen mukaan Pulkkisen vastaehdotuksen mukaisesti täydennettynä.
Pulkkisen (+ Vierunen) vastaehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Käsittely

- Vastaehdotus
Pulkkinen Suvi + Vierunen Maarit
Lisäys päätösehdotukseen: "Kaupunginhallitus edellyttää, että Helsingin kaupunki edistää kunnallisen päätöksenteon avoimuutta lisäävää lainsäädäntöä. Lisäksi kaupunginhallitus kehottaa seuraamaan muiden kuntien käytäntöjä avoimuuteen liittyen ja tarvittaessa päivittämään kaupungin ohjeita."

Lue esitys (Avautuu uuteen välilehteen)

Päätös
Ehdotuksen mukaan.

Lue esitys (Avautuu uuteen välilehteen)

Päätös
Ehdotuksen mukaan.


Lue esitys (Avautuu uuteen välilehteen)

Päätös
Ehdotuksen mukaan.


Lue esitys (Avautuu uuteen välilehteen)

Helsingissä 16.06.2025

Johanna Snellman, viestintäasiantuntija, puhelin: 09 310 23579

johanna.snellman@hel.fi