Pääkaupunkiseudun kirjastojärjestelmän hankinta

HEL 2024-013929
Ärende 4. / 43 §

Pääkaupunkiseudun kirjastojärjestelmän hankinta

Kultur- och fritidsnämnden

Päätös

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti

A Hyväksyä kirjastojärjestelmähankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia sekä

B Oikeuttaa kulttuurin ja vapaa-ajan yhteisten palvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen ja allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli yhteisten palvelujen päällikkö Virva Nousiainen-Hiiri. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Helmet-kirjastojen käyttämä kirjastojärjestelmä on tullut teknisen elinkaarensa loppuun, eikä kaikilta osin enää täytä lainsäädännön asettamia vaatimuksia. Järjestelmä on kehitetty ennen GDPR-asetuksen voimaan astumista, eikä ole enää sitä kehittävän yrityksen lippulaivatuote.

Kirjastojärjestelmän teknisen arkkitehtuurin rajat ovat myös tulleet vastaan Helmet-kirjastojen toiminnassa yhtäältä verkkokäytön volyymin ja toisaalta toiminnan kehittämisen mahdollisuuksien kannalta.

Nykyisen kirjastojärjestelmän tilalle hankittavan uuden kirjastojärjestelmän on tarkoitus vastata nykyisen kirjastojärjestelmän ongelmiin erityisesti tietosuojan osalta.

Uuden kirjastojärjestelmän on tarkoitus varmistaa:

  • Henkilökunnan käyttöoikeuksien ajantasaisuus Helmet-kaupunkien HR-prosessiin kytketyllä rooliperustaisella käyttövaltuuksien hallinnalla
  • Asiakkaiden tietojen oikeellisuus ja ajantasaisuus väestötietojärjestelmäintegraatiolla
  • Asiakastietojen käytön tietosuojan taso aukottomalla kirjausketjulla.

Lisäksi uuden kirjastojärjestelmän on tarkoitus estää asiakastietojen tahaton näkyminen asiakaspalvelutilanteissa, mikä mahdollistaa liikkuvan asiakaspalvelun ja asiakkaiden kohtaamisen kirjaston tiloissa.

Kirjastojärjestelmästä on tehty tietopyyntö sekä käyty markkinavuoropuhelua potentiaalisten järjestelmätoimittajien kanssa. Vuoropuhelun ja kartoituksen pohjalta on määritelty pakolliset vaatimukset sekä valmistauduttu neuvotteluihin yhteistyössä Helmet-kuntien kanssa.

Kirjastojärjestelmähankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo 48 kk sopimuskaudelle on noin 2 500 000 euroa, josta kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan osuus on 1 250 000 euroa. Sopimus tehdään toistaiseksi voimassa olevaksi. Jatkuvat vuosittaiset kustannukset ovat arviolta 500 000 euroa, josta Helsingin osuus on 250 000 euroa.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on kirjastojärjestelmä SaaS-palveluna (Software as a Service) sisältäen toteutuksen, konfiguroinnin, käyttöönoton, integraatiot, tietojen siirron, tuen, koulutuksen ja ylläpidon. Kirjastojärjestelmän tulee olla nykyaikainen, uusilla ominaisuuksilla täydennettävissä ja sisältää tarvittavat toiminnallisuudet kirjaston asiakastietojen, aineiston, lainojen, palautusten ja varausten hallintaan sekä aineiston hankinnan ja luetteloinnin tukemiseen.

Helmet on pääkaupunkiseudun kirjastojen yhteenliittymä, johon kuuluvat Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungit. Helmet- kirjastojen tavoitteena on siirtyä uuteen kirjastojärjestelmään nykyisestä Sierra ILS:stä (Integrated Library System), jota tällä hetkellä käyttävät yhdessä kaikki Helmet-kaupunkien kaupunginkirjastot. Kirjastojärjestelmä kattaa noin 80 kirjastotoimipistettä.

Tarjouskilpailu

Tarjouskilpailun järjestävät yhdessä Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungit siten, että Helsinki julkaisee tarjouspyynnön kaikkien kuntien nimissä ja puolesta, kukin kunta tekee oman samansisältöisen hankintapäätöksensä yhteisen tarjousvertailun jälkeen ja kukin kunta allekirjoittaa toimittajien kanssa yhteisen sopimusasiakirjan, jossa allekirjoittajina ovat kaikki kunnat. Hankintaprosessin myötä valitaan kilpailutuksen voittanut toimittaja ja varalle seuraavaksi pisteytyksessä tuleva toimittaja. Toissijaisen sopimuksen tarkoituksena on olla varalla, jos ensisijaisen toimittajan kanssa ei voida jostakin syystä edetä, jotta ei tarvitse järjestää uutta tarjouskilpailua.

Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 36 § mukaisella kilpailullisella neuvottelumenettelyllä 26 § mukaisena EU kynnysarvon ylittävänä hankintana.

Tarjouskilpailu toteutetaan hankintalain mukaisella kilpailullisella neuvottelumenettelyllä hankinnan monimutkaisuuden vuoksi, jonka vuoksi hankinnassa käydään neuvottelut tarjoajien kanssa ennen kuin lopullinen tarjouspyyntö ja sopimus voidaan tehdä. Hankinnan laajuuden kuvausta ei myöskään voida laatia riittävän tarkasti viitaten standardiin, eurooppalaiseen tekniseen arviointiin, yhteiseen tekniseen eritelmään tai tekniseen referenssiin.

Neuvotteluihin valitaan kaikki ehdokkaat, jotka täyttävät osallistumiskutsuasiakirjoissa asetetut soveltuvuusvaatimukset (liite 4: Referenssit) ja muut vaatimukset. Neuvottelut kattavat vaatimukset, sopimukset, toteutusprojektin ja niihin liittyvät palvelut. Neuvottelut käydään englanniksi tai suomeksi.

Lopullisten tarjousten valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään hinta- laatusuhteeltaan parasta tarjousta. Hinnan painoarvo on 20 % ja laadun 80 %.

Alustava aikataulu on seuraava:

Ehdokkaiden tulee jättää osallistumishakemuksensa hankintailmoituksen mukaisesti toukokuuhun 2025 mennessä. Hankintayksikkö arvioi osallistumishakemukset ja valitsee ehdokkaat neuvotteluihin toukokuun 2025 loppuun mennessä.

Neuvottelut alkavat 9.6.2025 ja jatkuvat, kunnes kaikki tarvittavat näkökohdat on käsitelty. Hankintayksikkö lähettää lopullisen tarjouspyynnön neuvottelujen päätyttyä, ja osallistujat jättävät lopulliset tarjouksensa tämän jälkeen. Hankintayksikön tavoitteena on arvioida tarjoukset ja tehdä sopimus syksyn 2025 aikana.

Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst) , joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.

Detta beslut publicerades 22.04.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 39, 40, 41, 42, 43 (A), 45, 46 ja 47 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 43 (B) ja 48 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Föredragande

yhteisten palvelujen johtaja
Kirsti Laine-Hendolin

Mer information fås av

Virva Nousiainen-Hiiri, yhteisten palvelujen päällikkö, puhelin: 09 310 85401

virva.nousiainen-hiiri@hel.fi

Vesa Pirha, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 36408

vesa.pirha@hel.fi

Anne-Mari Heiniölä, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 85731

anne-mari.heiniola@hel.fi

Bilagor

1. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 17 k
2. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 17 k
3. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 17 k
4. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 17 k
5. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 17 k
6. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 17 k
7. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 17 k
8. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 17 k
9. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 17 k

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.