Hankesuunnitelma, korvaava uudisrakennus, päiväkoti Kontula, Naapurintie 14, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2024-013248
More recent handlings
Case 10. / 62 §

Projektplan för en ersättande nybyggnad för daghemmet Kontula (Nabovägen 14, Mellungsby)

Helsinki City Council

Beslut

Stadsfullmäktige godkände projektplanen för en ersättande nybyggnad för daghemmet Kontula, daterad 30.10.2024, enligt vilken projektet omfattar cirka 2 747 m² bruttoyta och byggkostnaderna för projektet uppgår till högst 12 660 000 euro exklusive mervärdesskatt i prisnivån för augusti 2024.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Projektets behövlighet

Daghemmet Kontulas lokaler räcker inte längre till för det växande antalet användare i området. Enligt den senaste befolkningsprognosen ökar antalet barn i åldern 1–6 år i hela östra stordistriktet med ungefär 280 fram till 2037 jämfört med befolkningsutfallet år 2022. I delområdena Gårdsbacka och Mellungsbacka ökar befolkningen med cirka 110 barn under samma tidsperiod. I daghemmet Kontula går för tillfället 126 barn. Lokalerna motsvarar inte till alla delar de funktionella målen och kan inte användas mångsidigt. Enligt stadsmiljösektorns bedömning är daghemsbyggnaden från 1967 i dåligt skick och kräver en mycket omfattande ombyggnad av konstruktionerna och ett helt nytt ventilationssystem. Det är tekniskt och ekonomiskt motiverat att ersätta den nuvarande byggnaden med en nybyggnad.

Behovet av fostrans- och utbildningstjänster och platsernas tillräcklighet följs regelbundet upp på både områdes- och stadsnivå. I planeringen av servicenätet har man beaktat sådan lokalkapacitet som är under byggnad och den befintliga lokalkapaciteten. I planeringen av verksamhetsställets omfattning har hela serviceområdets långsiktiga utveckling beaktats: befolkningsprognos, byggande av bostäder och affärslokaler samt trafikarrangemang.

Fostrans- och utbildningsnämnden godkände 6.2.2024 (§ 21) projektets behovsutredning.

Projektplanen har utarbetats i samarbete mellan stadsmiljösektorn och fostrans- och utbildningssektorn. Under projektplaneringen har representanter för byggnadstillsynen, miljötjänsterna och räddningsverket, tillgänglighetsombudet samt samarbetspersonalen vid fostrans- och utbildningssektorns arbetarskydd hörts som experter.

Projektplanen finns i bilaga 1.

Projektplan

I projektet ersätts daghemmet Kontulas lokaler med en nybyggnad. De nya ersättande daghemslokalerna byggs på Nabovägen 14 i Mellungsby. I den gällande detaljplanen (2002) upptas området som kvartersområde för byggnader för offentlig närservice (YL) som har 1 300 m² vy byggrätt. Tomten omfattar cirka 5 219 m². En detaljplaneändring (nr 12937) är aktuell för tomten. Detaljplaneområdet utgör en del av bostadsområdeshelheten Gårdsbacka flervåningshusområde.

Lokalerna planeras för 224 barn. I de nya lokalerna kan man ordna småbarnspedagogik enligt de föränderliga behoven i det nya område som håller på att byggas. Lokalerna har dimensionerats så att de tillåter en mångsidig användning. Förutom daghemsverksamheten planeras en del av nybyggnadens lokaler så att de kan reserveras för invånarbruk utanför daghemmets verksamhetstider.

Nybyggnaden planeras och byggs i överensstämmelse med dagens normala kvalitetsnivå och i enlighet med de gällande byggbestämmelserna och stadens planeringsanvisningar. Lokalerna planeras så att de blir hälsosamma, säkra och trivsamma.

Fostrans- och utbildningssektorns personal engageras

Planerna för lokalprojektet har efter behovsutredningsfasen utvecklats i samarbete med användarna. Daghemspersonalen har deltagit i beredningen av projektet och bidragit med ett pedagogiskt och funktionellt perspektiv på planeringen av lokalerna och gården.

Ingångsarrangemang, lärmiljöer, paus- och arbetsrum och byggnadens inre logistik har granskats i samarbete för att se om de fungerar. Särskild vikt har lagts vid ett tillräckligt antal lugna verksamhetslokaler och en fungerande akustik i byggnaden. Eleverna kommer att delta i planeringen av gården och möblerna när planeringen fortskrider.

Personalen engageras i den fortsatta utvecklingen av planerna med hjälp av användarmöten.

Projektets omfattning

Projektets omfattning är totalt 2 747 m² bruttoyta, 1 983 m² lägenhetsyta och 1 547,5 m² effektiv yta.

I anslutning till daghemmet finns en lekplats som omfattar cirka 3 300 m².

Förutom lekplatsen finns det längst bort på gården en separat ingärdad naturlig gård, som till stor del lämnas i naturtillstånd.

Byggnadskostnader

Projektets maximikostnader uppgår till totalt 12 660 000 euro exklusive mervärdesskatt (4 608 euro/m² bruttoyta) i kostnadsnivån för augusti 2024.

Under projektplaneringsfasen granskades alternativa stomlösningar för objektet i enlighet med stadens strategi för koldioxidneutralitet. Då kom man fram till en så kallad hybridlösning där byggnadens andra våning planeras bli byggd i trä. Med lösningen når man enligt kalkyler ett 5 % mindre koldioxidavtryck i kgCO₂e/m² och ett upp till 200 % större koldioxidhandavtryck i kgCO₂e/m² än med ett alternativ med en stomme som byggs helt i betong. Hybridlösningen är enligt en jämförelsekalkyl från december 2023 cirka 6 % dyrare än ett alternativ med en stomme som byggs helt i betong. Kalkylerna utgör bilaga till projektplanen.

Enligt stadsstrategin värnar Helsingfors om stadsdelarnas karaktär och trygghet bland annat genom att förebygga områdenas segregation och främja en balanserad utveckling i områdena genom satsningar på stadsförnyelseområdena och stadsmiljöns trivsamhet. Ett av målen för bygginvesteringarna är dessutom att minska områdenas segregation och öka invånarnas upplevelse av trivsel. I projektet har man fäst särskild uppmärksamhet vid byggnadens och dess utomhuslokalers kvalitetsnivå.

Lokalkostnader för fostrans- och utbildningssektorn

Den interna månadshyran i projektet uppgår till totalt 34,34 euro/m² lägenhetsyta, alltså sammanlagt cirka 68 103 euro i månaden och cirka 817 238 euro om året. Hyran per kvadratmeter grundar sig på en lägenhetsyta på 1 983 m². Kapitalhyrans andel av månadshyran är 25,58 euro/m² lägenhetsyta, underhållshyrans andel 7,51 euro/m² lägenhetsyta, arrendets andel 0,58 euro/m² lägenhetsyta och allmänna kostnaders andel 0,67 euro/m² lägenhetsyta.

Den slutliga kapitalhyran justeras efter de verkliga kostnaderna. Underhållshyran justeras så att den motsvarar underhållshyran vid tidpunkten då projektet slutförs.

Tillfälliga lokaler

Tillfälliga lokaler ordnas i en tillfällig paviljong på Klenodgränden 4 i Ärvings och i daghemmet Lammikkos tillfälliga paviljong på Hornet 3. Tillfälliga lokaler behövs tills nybyggnadsprojektet har slutförts. De tillfälliga lokalerna har ordnats i samarbete mellan stadsmiljösektorn och fostrans- och utbildningssektorn.

Den beräknade hyran för de tillfälliga lokalerna uppgår till 44,00 euro/m² i månaden, alltså cirka 670 200 euro om året i prisnivån för 2023. Hyran preciseras när hyresavtalet ingås.

Projektfinansiering

I byggnadsprogrammet för husbyggnadsprojekt 2025–2034, som ingår som bilaga i 2025 års budget, har det reserverats sammanlagt 11,60 miljoner euro för att planera och genomföra projektet, utgående från att projektets omfattning är 2 714 m² bruttoyta och att det genomförs under åren 2026–2027.

Projektets omfattning och kostnader har ökat till 2 747 m² bruttoyta respektive 12,66 miljoner euro under projektplaneringen eftersom kostnaderna för att bygga husstommen som en hybridlösning av trä och betong har preciserats.

Projektets ökade finansieringsbehov beaktas vid uppdateringen av byggnadsprogrammet.

Projektets genomförande och tidsplan

Projektets genomförande- och underhållsansvar hör till lokalservicen inom stadsmiljösektorns servicehelhet byggnader och allmänna områden.

Nybyggnaden och dess lekplats ska enligt planerna genomföras så att arbetet inleds i mars 2026 och lokalerna blir klara i oktober 2027. Avsikten är att nybyggnaden ska vara möblerad och kunna tas i bruk senast i januari 2028.

Bedömning av konsekvenser för barn

I behovsutredningsfasen styr bedömningen av konsekvenserna för barn planeringen och genomförandet av projektet samt utvecklingen av den nya verksamhetskulturen. Genom planeringen främjas välbefinnandet hos barnen, ungdomarna och personalen.

Vid byggandet av lokalerna och gården säkerställs en trygg och sund verksamhetsmiljö för barnen. Med hjälp av trafikplaneringen säkerställs säkra gång- och cykelförbindelser för barnen till byggnaden och dess närområden. Barnens möjligheter att säkert ta sig till rekreations-, idrotts- och kulturtjänsterna i närområdet har beaktats i planeringen.

Fostrans- och utbildningsnämndens utlåtande

Fostrans- och utbildningsnämnden har 25.2.2025 (§ 53) tillstyrkt projektplanen för den ersättande nybyggnaden i sitt utlåtande. Projektplanen stämmer överens med fostrans- och utbildningssektorns verksamhetsmål. Särskild uppmärksamhet ska fästas vid att lokalerna blir klara enligt den överenskomna tidsplanen, vid vikten av kostnadsuppföljningen och kvalitetskontrollen under hela processen samt vid planeringen av lokalerna.

Utlåtandet finns i sin helhet i ärendets beslutshistoria.

Befogenheter

Enligt 7 kap. 1 § 1 mom. 3 punkten i förvaltningsstadgan beslutar stadsfullmäktige om projektplaner för projekt i stadens regi då de kalkylerade kostnaderna överstiger 10 miljoner euro.

Kaupunginhallitus 03.03.2025 § 131

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto hyväksyy päiväkoti Kontulan korvaavan uudisrakennuksen 30.10.2024 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen laajuus on noin 2 747 brm² ja rakentamiskustannusten enimmäishinta arvonlisäverottomana on enintään 12 660 000 euroa elokuun 2024 kustannustasossa.

Esittelijä
vs. kansliapäällikkö
Kirsi Remes
Lisätiedot

Susanna Hyvärinen, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 60716

susanna.hyvarinen@hel.fi

Kasvatus- ja koulutuslautakunta 25.02.2025 § 53

Lausunto

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolle puoltavan lausunnon 30.10.2024 päivätystä päiväkoti Kontulan hankesuunnitelmasta (liite 1). Mellunkylän alueelle, osoitteeseen Naapurintie 14 toteuttava uudisrakennus otetaan käyttöön kalustettuna tammikuuhun 2028 mennessä.

Lautakunta edellyttää erityistä huomiota ja tarkkuuta kiinnitettävän tilojen valmistumiseen sovitussa aikataulussa, mikä on edellytys lakisääteisten palvelujen toteuttamiselle.

Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta lausuu hankesuunnitelmasta seuraavaa:

Hankesuunnitelma vastaa kasvatuksen ja koulutuksen toiminnallisia tavoitteita ja on tarveselvityksen mukainen. Tilojen suunnittelussa ja toteutuksessa tulee edelleen työskennellä yhdessä käyttäjätoimialan kanssa. Tilojen suunnittelussa tulee kiinnittää erityistä huomiota äänieristykseen, äänenvaimennukseen ja valaistukseen. Tilat ja pintarakenteet tulee suunnitella helposti siivottaviksi, huollettaviksi ja korjattaviksi.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta painottaa hankkeen kustannusseurannan ja laadunvalvonnan tärkeyttä koko prosessin aikana. Niillä on suuri vaikutus terveelliseen ja turvalliseen oppimisympäristöön sekä toimialan käyttökustannuksiin.

04.02.2025 Pöydälle

Esittelijä
varhaiskasvatusjohtaja
Miia Kemppi
Lisätiedot

Seija Serovuo, suunnittelija, puhelin: 310 25897

seija.serovuo@hel.fi

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 14.11.2024 § 121

Esitys

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto esitti kaupunginhallitukselle päiväkoti Kontulan korvaavan uudisrakennuksen 30.10.2024 päivätyn hankesuunnitelman hyväksymistä siten, että hankkeen laajuus on noin 2747 brm² ja hankkeen enimmäishinta-arvio on arvonlisäverottomana 12 660 000 euroa elokuun 2024 kustannustasossa, ehdolla, että kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli projektinjohtaja Robert Hanson. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Lisätiedot

Robert Hanson, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 33559

robert.hanson@hel.fi

Reetta Amper, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 38283

reetta.amper@hel.fi

This decision was published on 20.03.2025

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av en kommunmedlem
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar efter att man fått del av beslutet.

Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet sändes, om inte något annat påvisas.

Dagen då man fått del av beslutet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna lämnas in första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Besvär anförs primärt via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
besöksadress:
Banbyggarvägen 5
Telefonnummer:
029 56 42000
Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om en laglig företrädare eller ett ombud för ändringssökandens talan, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla postadressen och en eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

En rättegångsavgift tas ut med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) hos den som söker ändring. I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas avgiften ut oberoende av utgången.

Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/

Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.

Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Presenter information

Stadsstyrelsen

Ask for more info

Susanna Hyvärinen, stadssekreterare, telefon: 09 310 60716

susanna.hyvarinen@hel.fi