Valtuustoaloite, kävelijöiden turvallisuuden parantaminen maalaamalla suojatiet myös pyöräteiden yli
Ledamoten Matti Niiranens motion om att förbättra trafiksäkerheten för fotgängare vid övergångsställen som går över cykelvägar
Beslut
Stadsfullmäktige betraktade motionen som slutbehandlad.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Ledamoten Matti Niiranen och 34 andra ledamöter föreslår i sin motion att stadsmiljösektorn snabbt vidtar åtgärder för att förbättra trafiksäkerheten för fotgängare, i praktiken genom att måla övergångsställen för fotgängare över cykelvägar, cykelfält och cykelbanor. Dessutom föreslås att cykelvägar även ska förses med vägmärken för övergångsställen om sådana inte redan står tillräckligt synliga vid en bilväg eller gata intill cykelvägen. Motionen finns som bilaga 1.
I Helsingfors märks övergångsställen ut i enlighet med kraven i vägtrafiklagen och Kommunförbundets anvisningar om användningen av vägmärken och vägmarkeringar på gator. I planeringen av övergångsställen iakttar staden dessutom de planeringsprinciper för gatuövergångsarrangemang för fotgängare som stadsmiljönämnden har godkänt.
Övergångsställen över cykelfält och cykelvägar används främst i korsningar i gatumiljön och när det finns en markering av ett övergångsställe på ett körfält för motorfordonstrafik. I enlighet med planeringsprinciperna och anvisningarna målas markeringar av övergångsställen över cykelvägen, medan övergångsställen märks ut med vägmärken.
I parkområden och på öppna platser är det ofta oändamålsenligt att märka ut övergångsställen. Om det finns ett övergångsställe måste fotgängarna nämligen använda det, men på dessa platser är det inte motiverat att tvinga dem att gå över cykelvägen på en viss bestämd plats. På många sådana leder är mängden cykeltrafik så liten att den inte utgör något kännbart hinder för fotgängare som vill gå över cykelvägen. Därför behövs inget övergångsställe. Samma princip tillämpas på många tomtgator med biltrafik.
Vid stadsmiljösektorn pågår projekt som har som mål att förbättra fotgängarnas säkerhet. Dessutom förbättrar stadsmiljösektorn ständigt fotgängarnas säkerhet med små underhållsåtgärder och förbättringar.
Stadsmiljösektorn har börjat utarbeta lokala trafik- och stadsrumsplaner. Som en del av planeringen granskas även ställen där fotgängare går över vägar. I dem görs nödvändiga förbättringar enligt behov, såväl i övergångsställen som i andra gatuövergångsarrangemang, även ställen där man går över cykelvägar. Dessutom är lokala trafiksäkerhetsutredningar under arbete. Utredningarna går igenom respektive områdes trafiksäkerhetsproblem och kommer med förslag om hur fotgängarnas säkerhet kan förbättras.
I programmet för utveckling av trafiksäkerheten i Helsingfors (2022–2026) ingår en åtgärdshelhet med fokus på att förbättra säkerheten vid gatuövergångar. I enlighet med programmet har säkerheten på ställen där man går över vägar undersökts och relevanta åtgärder vidtagits. År 2024 godkändes genom trafik- och gatuplaneringschefens beslut 16 förbättringsåtgärder som gäller platser där man korsar en väg.
Trafikmiljön i Helsingfors har bildats under flera decennier, och därför kan även sättet som övergångsställen märks ut på variera från ett område till ett annat. Det är möjligt att övergångsställen av ett eller annat skäl inte har målats som planerat eller att målningen har nötts bort. I sådana fall rättar staden till markeringarna i enlighet med planerna när den fått reda på bristerna.
Enligt rapporten Liikenneonnettomuudet Helsingissä 2020–2022 (trafikolyckor i Helsingfors 2020–2022) har säkerheten för fotgängare förbättrats under de senaste åren. I olyckor där fotgängare var inblandade var den andra parten en cyklist i endast cirka fem procent av fallen åren 2013–2022. När säkerheten utvecklas bör fokus även framöver ligga främst på att förbättra säkerheten i samspelet mellan fotgängare och motorfordonstrafik.
Stadsmiljönämnden har gett ett utlåtande om motionen. Svaret stämmer överens med utlåtandet.
Enligt 30 kap. 11 § 4 mom. i förvaltningsstadgan ska stadsfullmäktige behandla svaret på en motion som undertecknats av minst 25 ledamöter. Stadsstyrelsens svar ska föreläggas stadsfullmäktige inom åtta månader från att motionen väckts.
Kaupunginhallitus 05.05.2025 § 280
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto katsoo aloitteen loppuun käsitellyksi.
Esittelijä
Lisätiedot
Lauri Menna, johtava asiantuntija, puhelin: 09 310 36012
Kaupunkiympäristölautakunta 04.02.2025 § 62
Lausunto
Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Valtuustoaloitteessa esitetään, että kaupunkiympäristön toimiala ryhtyy toimiin jalankulkijoiden turvallisuuden parantamiseksi maalauttamalla kävelijöille suojatiet pyöräväylien yli. Kaupunkiympäristön toimialalla on käynnissä hankkeita kävelijöiden turvallisuuden parantamiseksi, kuten alueelliset liikenneturvallisuusselvitykset sekä alueellisten liikenne- ja kaupunkitilasuunnitelmien laadinta, joissa tullaan parantamaan katujen ja pyöräteiden ylityskohtien turvallisuutta kävelijän näkökulmasta.
Helsingissä suojatien merkitsemisessä noudatetaan tieliikennelain vaatimuksia sekä Kuntaliiton ohjeita liikennemerkkien ja tiemerkintöjen käytöstä kaduilla. Liikenneympäristö Helsingissä on rakentunut monen eri vuosikymmenen aikana ja suunnitteluratkaisut saattavat siksi poiketa eri alueilla myös suojatien merkitsemisen osalta. On myös mahdollista, että suojatiemaalausta ei ole syystä tai toisesta maalattu suunnitelmien mukaisesti tai se on kulunut pois. Tällaisissa tilanteissa kaupunki korjaa merkinnät suunnitelmien mukaisesti, kun kaupungilla on tieto näistä puutteista.
Suojatietä käytetään pyöräkaistan ja pyörätien yli yleensä katuympäristön risteyksissä ja silloin kuin moottoriajoneuvoliikenteen ajokaistalla on suojatiemerkintä. Puistoalueilla ja aukioilla ei monesti ole tarkoituksenmukaista merkitä suojatietä, sillä suojatiehen liittyy jalankulkijalle käyttövelvoite, eikä jalankulkijaa ole syytä määrätä ylittämään pyörätietä tietyssä kohdassa. Monella tällaisella reitillä myös pyöräliikenteen määrä on sellainen, ettei merkittävää estevaikutusta pyörätien ylittämiseen synny, eikä suojatielle ole senkään vuoksi tarvetta. Sama periaate on käytössä myös monilla autoliikenteen tonttikaduilla kaupunkiympäristölautakunnan 10.12.2019 hyväksymän Jalankulkijoiden kadunylitysjärjestelyjen suunnitteluperiaatteet -ohjeen mukaisesti.
Liikenneonnettomuudet Helsingissä 2020-2022 -raportin mukaan jalankulkijoiden turvallisuus on kehittynyt myönteisesti viime vuosina. Ajanjaksolla 2018-2022 jalankulkijoiden henkilövahinko-onnettomuuksia tapahtui Helsingissä yli viidennes vähemmän kuin edellisellä viisivuotis-jaksolla. Polkupyörällä liikkunut oli vastapuolena 5 %:ssa jalankulkijoiden henkilövahinko-onnettomuuksista, ja moottoriajoneuvo oli osallinen 94%:ssa. Tilastojen perusteella turvallisuuden kehittämistyön olisi hyvä jatkossakin suuntautua ensisijaisesti jalankulun ja moottoriajoneuvoliikenteen väliseen turvallisuuden parantamiseen.
Aloitteessa viitataan Helsingin liikenneturvallisuuden kehittämisohjelmaan 2022-2026. Sen toimenpidekokonaisuus C keskittyy kadunylitysten turvallisuuden parantamiseen. Kadunylityspaikkojen turvallisuutta on ohjelman mukaisesti kartoitettu, ja toimenpiteitä on tehty. Esimerkiksi vuoden 2024 aikana hyväksyttiin liikenne- ja katusuunnittelupäällikön päätöksellä 16 kpl ylityspaikkoihin liittyviä parannustoimenpiteitä.
Jatkuvasti tehtävien pienten liikennejärjestelyjen lisäksi kaupunkiympäristön toimialalla on käynnistynyt alueellisten liikenne- ja kaupunkitilasuunnitelmien laadinta. Osana tätä suunnittelua tarkastellaan myös jalankulkijoiden ylityspaikkoja ja niille tehdään tarvittavia parannuksia, huomioiden suojatiet sekä muut kadunylitysjärjestelyt myös pyöräväylien ylitse tarvittavilta osin. Lisäksi laadinnassa on alueellisia liikenneturvallisuusselvityksiä, joissa käydään läpi tarkastelualueen liikenneturvallisuusongelmia ja esitetään toimenpide-ehdotuksia. Toimenpidevalikoimassa on myös suojateiden lisäys.
Esittelijä
Lisätiedot
Ilari Heiska, liikenneinsinööri: 09 310 37220
This decision was published on 29.05.2025
FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING
Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.
Tillämpat lagrum: 136 § i kommunallagen
Presenter information
Ask for more info
Lauri Menna, ledande sakkunnig, telefon: 09 310 36012